Aan de slag met Mijnwebwinkel

14 hoofdstukken • 15054 keer gelezen

Hoofdstuk 10

Je winkel klaarmaken voor bestellingen

Zo! Je bent al behoorlijk ver gekomen. Nog even en je shop kan open. Hoog tijd dus om je winkel klaar te maken voor bestellingen.

In het menu Online bestellen vind je alle instellingen voor het bestelproces. Hier kun je bijvoorbeeld aangeven hoe jouw bestelpagina's eruitzien, wat je algemene voorwaarden zijn, welke verzendkosten je hanteert en hoe je op de hoogte gebracht wilt worden van een nieuwe bestelling. 

Op de betaalpagina maken we onderscheid tussen een one page checkout en een multi page checkout. Een one page checkout betekent simpelweg dat het bestelproces bestaat uit één pagina. In dit overzicht worden zowel de klantgegevens als de betaalmogelijkheden weergegeven.

Screenshot van de one page checkout

Bij nieuwe Mijnwebwinkel shops (zowel GO, PRO als PREMIUM) is Klarna automatisch inbegrepen, waardoor je dezelfde dag nog betalingen kunt ontvangen. 

Een multi step checkout is een betaalpagina waarbij het bestelproces bestaat uit, zoals het woord zegt, meerdere stappen. In het geval van Mijnwebwinkel zijn dit vier stappen die je klanten doorlopen. Bij Online bestellen/Bestelproces vind je de instellingen die hierop van toepassing zijn.

In het bestelproces doorloopt je klant deze vier stappen

In het bestelproces doorloopt je klant deze vier stappen

  • Stap 1: Winkelwagen

Overzicht van de bestelling. Hier kiest je bezoeker een betaalmethode en verzendlocatie. Ook een kortingscode kan hier worden ingevoerd.

  • Stap 2: Uw gegevens

Hier vult je klant zijn adresgegevens en eventuele opmerkingen in. Bij stap 2 kun je o.a. ook aangeven of de straatnaam automatisch moet worden aangevuld. 

  • Stap 3: Bevestigen

Hier ziet je klant een overzicht van zijn bestelling en de algemene voorwaarden die op je shop van toepassing zijn. Afhankelijk van de gekozen betaalmethode wordt de klant naar een betaalpagina geleid. 

  • Stap 4: Betalen

Na betaling komt de klant terug in je webshop en ziet daar een bevestiging van de bestelling. Op dit moment verzendt het systeem automatisch per mail een orderbevestiging naar je klant. Of hieraan een PDF-factuur wordt toegevoegd bepaal je zelf door het vakje wel of niet aan te vinken.

Wil je jouw klant nog wat extra informatie meegeven, bijvoorbeeld over je verzendbeleid of over een kortingscode? Voeg dan een toelichtingstekst toe aan het bestelproces. In de one page checkout kun je een toelichting geven bovenin het bestelproces. In de multi step checkout kun je. De toelichtingstekst van stap 4 wordt gebruikt voor twee doeleinden. Je klant ziet deze tekst in de orderbevestigingsmail en op het scherm zodra een bestelling is afgerond. 

Als je een minimum bestelbedrag wilt hanteren kun je dit onder dit tabblad invullen. Kies voor een algemeen minimum of voor een minimum per betaalwijze. In stap 1 van de winkelwagen wordt dan een melding getoond als het bestelbedrag van je klant te laag is voor de gekozen betaalwijze.  

Per betaalwijze kun je een afwijkend minimum hanteren

Niet geheel onbelangrijk: hoe wil je dat je klanten gaan betalen; welke opties bied je aan? Als je Klarna Checkout kiest zijn automatisch de betaalmethoden iDEAL, creditcard, machtiging, online overschrijving en achteraf betalen geactiveerd. Bied je graag een andere betaalmethode aan zoals PayPal? Dan kun je deze apart aanzetten. Als je Mollie of Sisow gebruikt, stel je bij Betaalwijze je één of meerdere betaalwijzen in waaruit je klanten kunnen kiezen. Een aantal hiervan kun je direct inschakelen. Vooraf overmaken bijvoorbeeld, dat gebeurt namelijk rechtstreeks op je bankrekening. Mogen klanten hun bestelling ook komen ophalen, vul dan ook het afhaaladres in.

Heb je het liefst dat klanten voor een bepaalde betaalwijze kiezen? Zet deze dan bovenaan het rijtje door de volgorde te wijzigen op het tabblad 'Volgorde'.

De betaalwijzen sleep je hier naar de gewenste positie

De betaalwijzen sleep je hier naar de gewenste positie

Voor sommige betaalwijzen, waaronder de meest gekozen betaalmethode iDEAL, moet je eerst een account bij een internetkassa aanmaken. Bij Online bestellen/Betaalwijze vind je een overzicht van alle internetkassa’s die met Mijnwebwinkel gekoppeld zijn. Ben je eruit? Vul dan in Vraag & Antwoord de naam in van jouw internetkassa voor de juiste instructie.

Bepaal eerst voor jezelf welke betaalmiddelen je wilt aanbieden en onderzoek welke internetkassa het beste bij jouw wensen past. Zorg er in elk geval voor dat je de populairste betaalmiddelen ondersteunt die jouw mogelijke klanten graag gebruiken. Bied ook de optie aan om achteraf te betalen (bijvoorbeeld onder rembours of AfterPay). Dit is namelijk wettelijk verplicht.

In het menu Verzendopties geef je aan welke kosten je in rekening brengt voor het verzenden van je orders. Zorg ervoor dat je eerst voor jezelf berekent hoeveel kosten je hiervoor maakt en bepaal in hoeverre je deze wilt doorberekenen aan je klanten. Het instellen van je verzendkosten vraagt om een goed doordachte aanpak. In een video vertellen we je daarom alles over verzenden, vervoeren, en retouren. Soms zegt een beeld nu eenmaal meer dan 1000 woorden :-)

Onder het tabblad 'Algemene opties' bepaal je of je verzendkosten berekent en of je daarbij onderscheid maakt tussen verschillende landen. Welke landen dat zijn bepaal je op het tabblad ‘Landenbeheer’. In de 'Tarieventabel' stel je verschillende tarieven in op basis van gewicht of je kiest één vast bedrag (per land). Ga je werken met gewichtsklassen, vergeet dan niet je artikelen te voorzien van een gewicht. Het systeem berekent dan bij elke bestelling automatisch de verzendkosten aan de hand van het gewicht van de bestelde artikelen. 

Je verzendkosten stel je in op basis van gewicht

Bij Verzendopties/Tarieven tabel kun je een drempelbedrag instellen waarboven je geen verzendkosten berekent. Deze service kun je weer mooi gebruiken als USP bijvoorbeeld ‘Gratis verzending > 50 euro!’ 

Gebruik je de koppeling MyParcel? Dan kun je bij Verzendopties/Algemene opties je gebruikersgegevens invullen om de koppeling met deze verzendservice te gebruiken. Benieuwd naar de andere verzendpartijen die een koppeling met ons systeem maakten? Je vindt ze op onze partnerpagina wanneer je de knop integratiepartners aanklikt.  

In het menu BTW & Prijsweergave stel je het standaard btw-tarief in dat over de producten en verzendkosten berekend wordt en de wijze waarop dit getoond wordt. Let erop dat deze instelling geldt voor nieuwe artikelen. Bestaande artikelen worden dan niet gewijzigd als je dit percentage aanpast. 

Btw is voor de meeste winkeliers niet alleen van toepassing op artikelen maar ook op verzendkosten en betaalkosten. Wettelijk gezien moet je over de verzendkosten 21% BTW afdragen. Het is natuurlijk aan jou of je dit aan je klant wilt doorberekenen.

Controleer hier of je shop al de gewenste valuta toont. Aangezien je deze Nederlandstalige gids aan het doorspitten bent, trekken we de voorzichtige conclusie dat je misschien wel de Euro (€) wilt hanteren. Bekijk ook even of het bedrag op de juiste manier getoond wordt, want de weergave kan namelijk per taal/land verschillen. 

In het menu Notificatie geef je aan via welk e-mailadres of telefoonnummer je op de hoogte wilt blijven van o.a. nieuwe bestellingen, berichten en nieuwsbrief-aanmeldingen. Vergeet ook zeker het tabblad 'Versturen' niet! Het e-mailadres dat je hier invult, wordt gebruikt als afzendadres bij berichten die het systeem vanuit je webwinkel verstuurt. Orderbevestigingen bijvoorbeeld. Hierop kunnen dus replies binnenkomen van je klanten. Gebruik bij voorkeur geen privéadres maar je bedrijfsemail. Deze zit inbegrepen bij ons PRO pakket.

Voordat je winkel open mag, moet je zorgen dat je aan de juridische wetten en regels voldoet. De belangrijkste informatie voor jou hebben we gebundeld in het hoofdstuk Juridisch van de Startersgids: de basis voor een goede webwinkel. Zeker even lezen dus!

In dit tekstvak zet je de voorwaarden waarmee je klant tijdens het bestellen akkoord gaat, erg belangrijk dus! Let op: je algemene voorwaarden moeten ook goed vindbaar zijn voor bezoekers die (nog) geen bestelling plaatsen. Zet ze dus ook op een pagina. Met een druk op de knop selecteer pagina voor algemene voorwaarden kies je een pagina waarop de tekst getoond wordt. Onder de ‘bekijk historie’ knop vind je eerdere versies van je Algemene Voorwaarden. 

Barst jouw shop ook van de cookies? Dan ben je verplicht dit aan bezoekers te laten weten met een cookiemelding. Kies bij Juridisch/Cookie statement voor de versie die we al klaargezet hebben of vul je eigen tekst in. Hier bepaal je ook de positie die de melding inneemt in je webwinkel. In dit blog lees je of dit ook op jouw shop van toepassing is en hoe je voldoet aan de cookiewet.

Ja of nee? That’s it ;-) Kies je voor Ja, dan zullen bezoekers moeten aangeven of ze ouder zijn dan 18 jaar voordat er toegang tot de winkel gegeven wordt. In sommige branches zoals de tabak- en alcoholindustrie is een leeftijdscheck verplicht.

Overige juridische must-haves zoals je Privacy Policy en retourbeleid kun je hier opslaan. Klik op ‘Kies een bestand’ om een PDF te uploaden. Klik bij een geüpload bestand op het linkicoon om de link te kopiëren en gebruik deze in je shop en/of orderbevestiging. 

Kopieer de link om het document in je shop te kunnen plaatsen

Zo, nu ben je er wel zo ongeveer. Tijd om te testen! Want je wilt natuurlijk wel weten welke weg jouw klanten afleggen wanneer ze iets bij je bestellen. Kruip in de huid van je klant en plaats eens een bestelling in je eigen shop. Als je bent ingelogd dan kan dit ook in een gesloten winkel. Door deze bestelling zie je niet alleen je winkel met andere ogen maar krijg je ook de mails en de factuur te zien die je klant ontvangt. Het valt dan ongetwijfeld ook op dat je eerste order nr. 1 zal meekrijgen. Je kunt het ordervolgnummer verhogen via Bezoekers/Orders.

Sommige dingen zal je over het hoofd zien, simpelweg omdat je zelf zo intensief bezig geweest bent met het klaarmaken van je shop. Dus trommel je hulptroepen op en laat anderen ook eens een (test)bestelling plaatsen. Misschien komt hij of zij nog een tikfoutje tegen in je orderbevestiging ;-)

Zenuwachtig of bang dat je wat over het hoofd hebt gezien? Geen zorgen! Als je alle vakjes in deze checklist kunt aanvinken, kan je jouw shop met een gerust hart open zetten!

  • Pagina's en artikelen staan er netjes bij!
  • Bestelmogelijkheid staat aan (Modules)
  • Algemene Voorwaarden aanwezig (Juridisch)
  • Alle verplichte gegevens staan in je shop (Blog + Juridisch)
  • Het winkelwagentje staat in je shop en is geactiveerd (Indeling + Modules)
  • Mijn account (als je dit wilt gebruiken) heeft een plekje in je winkel (Indeling)
  • Je shop is volledig responsive (Blog)
  • De verzendtarieven zijn ingevuld (Tarieventabel)
  • Klanten kunnen betalen met echt geld, je testmodus staat dus uit (Internetkassa)
  • De bedrijfsgegevens zijn netjes ingevuld (Persoonlijke gegevens)
  • Sitemap aanmelden en Analytics activeren staan op je checklist (Marketing)
  • Je hebt er nog steeds super veel zin in!

Bijna klaar, je winkel kan open. Mocht je het slotje op je winkel nog niet gevonden hebben, het staat rechtsboven in je beheeromgeving. Klikken maar! 

Volgend hoofdstuk