White label producten: dit is het en zo werkt het

white labeling

White labeling; een term die je vast al wel eens voorbij hebt zien komen. Het kan een mooie manier zijn om een eigen assortiment op te zetten of juist uit te breiden met zogeheten white label producten. Wat white labeling inhoudt en hoe het werkt, vertellen we je in dit blog!

Wat is white labeling?

Bij white labeling produceert een fabrikant een product dat door een ander bedrijf onder een eigen merk of naam kan worden verkocht. Stel je voor: je ontdekt een verzorgingsproduct  dat wordt geproduceerd bij een gespecialiseerde fabrikant. Dan zijn er vaak twee mogelijkheden. Zo kun je dat product onder de naam van de fabrikant verkopen of door middel van white labeling onder jouw merknaam verkopen. Dit betekent dat jij de marketing, verpakking en branding kunt bepalen, terwijl de productie in handen blijft van de fabrikant.

Zelf white label producten aanbieden

Wil je white label producten aanbieden? Begin dan met het zoeken naar fabrikanten die white label diensten aanbieden in jouw interessegebied. Heb je fabrikanten gevonden die interessante producten maken? Neem dan contact op met deze fabrikanten en probeer een overeenkomst te maken voor jouw gewenste producten. Jij zorgt dan voor de branding en verpakking, en zij leveren de producten.

De voordelen van white labeling

White labeling biedt diverse voordelen. Ten eerste bespaar je tijd én kosten op productontwikkeling. Je hoeft zelf de onderzoeks- en ontwikkelingsfase van de productcreatie namelijk niet meer te doorlopen. Het enige waar jij je nog op hoeft te richten is de branding en verdere marketing van het product. 

Deze tijdsbesparing zorgt ervoor dat je snel kunt inspelen op trends in de markt. Ook kun je door white labeling een breed assortiment aan producten aanbieden, zonder daar grote investeringen voor te moeten doen in productieapparatuur. Stel je voor dat je een kledinglijn wilt lanceren. Door samen te werken met verschillende white label fabrikanten, kun je een compleet assortiment aanbieden, van T-shirts tot jassen, zonder zelf een naaimachine aan te raken.

De nadelen van white labeling

Naast de vele voordelen van het verkopen van white label producten, zijn er ook nadelen. Het grootste risico waar je rekening mee dient te houden is de afhankelijkheid van de fabrikant voor productkwaliteit en beschikbaarheid. Als de fabrikant problemen ondervindt, kan jouw voorraad ook in gevaar komen. Daarnaast heb je een stuk minder controle over het productieproces. Heb je specifieke aanpassingen of wil je verbeteringen doorvoeren aan het product, dan kan dat niet altijd. Last but not least: concurrenten kunnen dezelfde producten aan (gaan) bieden onder hun eigen merknaam. Daardoor wordt je positie in de markt op de proef gesteld.

Andere opties om je assortiment uit te breiden

Naast white labeling zijn er ook andere manieren om je assortiment uit te breiden. Zo heb je naast white labeling ook Private Labeling. In essentie lijkt het op elkaar, echter heb je bij private label producten het alleenrecht om deze producten te verkopen. Net zoals bij white labeling fabriceer je de producten niet zelf, maar worden ze wel met jouw eigen merknaam en vormgeving verkocht. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de huismerk producten in supermarkten. Deze fabriceren de supermarktketens niet altijd zelf, maar zij hebben hier vaak wel een alleenrecht over om te verkopen. Private labeling kan voor allerlei soorten producten worden ingezet.

Daarnaast kun je ook dropshipping inzetten voor je webshop. Met dropshipping worden verkochte producten rechtstreeks van de groothandel naar de klant verzonden. Zo heb je zelf geen voorraad en ben jij alleen verantwoordelijk voor het verkoopproces. In dit blog lees je meer over de voor- en nadelen van dropshipping.

De laatste mogelijkheid is misschien wel de meest voorkomende: Je eigen producten ontwikkelen. Het kost misschien meer tijd en investering, maar het biedt je volledige controle over het uiteindelijke product, de kwaliteit van het product en je voert eventuele verbeteringen makkelijker door. Is het zelf ontwikkelen van je producten een te grote investering? Denk dan eens na of je met andere merken een zogeheten co-creatie kunt maken. Misschien kunnen jullie de investering delen én elkaars bereik inzetten voor groei van beide merken.

White labeling biedt een toegankelijke manier om snel en efficiënt een merk op te bouwen, maar het is belangrijk om zowel de voordelen als de nadelen goed af te wegen. Welke route je ook kiest, zorg ervoor dat het goed aansluit bij je doelen en je merk. Succes met het opbouwen van jouw unieke assortiment!

Meer informatie over het kiezen van je product?

Download dan de gids ‘8 tips: kies je product’

download gids