Webshop keurmerk - welke moet ik kiezen?

19 augustus 2015

Lotte van der Zanden
Marketing | Mijnwebwinkel

Een webshop keurmerk zorgt voor een stukje vertrouwen bij de klant. Het worden er alleen steeds meer. Hoe weet je nu welke echt iets betekent en welke niet meer is dan een leuke afbeelding? Wij zetten de betrouwbare keurmerken op een rijtje en vertellen je waar je op kunt letten bij je keurmerkkeuze.

Iedereen kan een eigen webwinkel keurmerk beginnen. Er bestaan geen concrete regelgeving of controlerende instanties. Wel kunnen keurmerken zich laten toetsen door ConsuWijzer en door de Raad voor Accreditatie (RVA).

Uit onderzoek van Vergelijk.nl blijkt dat consumenten veel waarde hechten aan een webshop keurmerk. 90% van de online shoppers doet eerder een online aankoop als er een webshop keurmerk aanwezig is. 

Hoewel de meeste online consumenten de verschillende keurmerken niet (her)kennen, hechten ze er wel waarde aan. Keurmerken zorgen voor een stukje zekerheid over bijvoorbeeld de levering, service, bedenktijd en garantie bij de webwinkel waar consumenten hun aankoop doen. Deze zekerheden verschillen per keurmerk. Kijk dus goed welke jij belangrijk vindt om te garanderen aan jouw klant. 

We hebben een aantal factoren op een rijtje gezet waarmee je zelf kunt bepalen hoe betrouwbaar je een keurmerk vindt: 

Eerlijkheid
Een webshop keurmerk is eerlijk als deze onpartijdig is. Dit kun je zien aan de ondernemingsvorm: als dit een stichting is, heeft winst geen prioriteit. 

Transparantie en voorlichting
De communicatie en voorlichting van een keurmerk moet eerlijk, betrouwbaar, niet misleidend of puur verkoop gericht zijn. Je moet eenvoudig kunnen vinden waar het keurmerk voor staat en wat de vereisten zijn om het keurmerk te mogen voeren.

Privacy en zorgvuldigheid
Een keurmerk dient geheimhouding te waarborgen. 

Bereikbaarheid
Een goede bereikbaarheid en een korte responstijd voor zowel leden als consumenten.

Hieronder een overzicht van de webwinkel keurmerken die op dit moment van schrijven actief zijn. Zie je iets dat niet klopt of heb je een aanvulling? Laat het ons weten via marketing@mijnwebwinkel.nl