Tools om je concurrentie te monitoren
Als webwinkelier wil je graag weten hoe je concurrenten het doen op het gebied van SEO, SEA, prijsvorming, traffic en marketing en hier goede strategische beslissingen in kunnen nemen. In dit blog geven we je tools die je kunnen helpen bij het verwerken en analyseren van data, sneller reageren op concurrenten, en betere strategische beslissingen maken.
Informatie over je concurrentie is tegenwoordig cruciaal en dankzij de snelle groei van het internet zijn er veel factoren die een rol spelen bij het monitoren. Dankzij deze tools krijg je snel zicht op hoe je producten presteren ten opzichte van je concurrentie.
Marketing
- Buzzsumo (EN)
Gebruik Buzzsumo’s populaire software om te kijken welke content de beste resultaten boekt (zowel van jezelf als van je concurrent) en om te zien via welke social mediakanalen je concurrentie de meeste interactie heeft.
Dit abonnement is verkrijgbaar vanaf $79/maand.
- Feedly (EN)
Het kan veel tijd kosten om alle blogs etc. van je concurrenten te volgen. De De RSS-lezer Feedly is dé oplossing om op een efficiënte manier, altijd en overal op de hoogte te blijven.
Je kunt Feedly gratis gebruiken. Uitgebreide abonnementen met geavanceerde functies, zijn verkrijgbaar vanaf $5.41/maand.
Nieuwsbrieven
- Owletter (EN)
Owletter’s voornaamste functie is het verzamelen van informatie over de e-mailmarketing van je concurrentie. Deze tool verzamelt alle nieuwsbrieven van de concurrent in een dashboard, analyseert de data en zorgt ervoor dat je effectieve e-mailmarketing strategieën kunt herkennen bij je concurrent – om deze vervolgens zelf toe te kunnen passen.
Het goedkoopste abonnement van Owletter is verkrijgbaar vanaf $5/maand.
Prijsbepaling
- Prisync (EN)
Prisync monitort de prijzen en voorraden van producten en verstuurt notificaties als er iets verandert binnen de markt.
Ook stelt de tool bedrijven in staat om vergelijkende analyses uit te voeren op merk/categorie niveau. Prisync levert real-time data aan, zodat je je prijzen aan kunt passen en je jouw winstmarge kunt vergroten. Ook kun je met deze tool je reactiesnelheid verbeteren en zo je conversieratio verbeteren.
Dit abonnement is verkrijgbaar vanaf $49/maand.
SEO (Search Engine Optimization)
- Majestic (EN)
Majestic is 's werelds grootste link index database. Deze toffe SEO tool kan worden gebruikt om de backlinks op jouw site en die van je concurrenten te analyseren, wat je kan helpen bij het verbeteren van de SEO ranking.
Dit abonnement is verkrijgbaar vanaf £29/maand.
Keyword Planner is een Google product en een van de beste tools die je kunt krijgen. De tool heeft veel waarde op het gebied van welke zoekwoorden je moet kiezen, hoe duur ze zijn, etc. Daarnaast kun je er handige inzichten mee opdoen over consumentengedrag en zoektrends.
Traffic
- Alexa (EN)
Alexa is een goede tool om je concurrenten mee te monitoren. Data die je op Alexa ziet, komt voornamelijk uit schattingen van panel data en andere bronnen. Deze data kan worden gebruikt om statistieken te vergelijken met de websites van je concurrenten.
Dit abonnement is verkrijgbaar vanaf $99/maand.
De bottom line
In een dynamische markt als de e-commerce, is het niet haalbaar om alle concurrenten en de branche zelf te monitoren. Overweeg als je het budget er voor hebt om een van deze tools te gebruiken, wanneer je jouw webwinkel daar graag in zou verbeteren.
Met deze tools kun je tijd besparen en je conversieratio verhogen. Welke tools gebruik jij om je concurrentie te monitoren? Heb je de tools die hierboven werden genoemd al eens gebruikt? Deel je gedachten met ons door een reactie achter te laten.