Tien tips voor meer publiciteit voor je webshop
Het lanceren van een webwinkel is één, het succesvol maken ervan is twee. Hoe zorg je voor geïnteresseerde bezoekers als je een beperkt budget hebt? Natascha Klootsema, mede-eigenaresse van de webshop portal Flavourites.nl, geeft tien tips en tricks.
1. Zorg voor een origineel product
Het klinkt als een inkoppertje, maar toch zien we vaak webshops opduiken die hetzelfde assortiment voeren als (vele) anderen. Zonde! Met originele producten creëer je namelijk gemakkelijker een eigen, vaste klantenkring én heb je meer kans om genoemd te worden in de bladen. Zoek naar merken die (bijna) nog niet in ons land verkocht worden en scout in binnen- en buitenland naar mooie producten van nieuw ontwerptalent. Kortom: onderscheid je van de rest!
2. Investeer in fotografie
Tijdschriften en bloggers houden van mooi beeldmateriaal. Investeer daarom in goede productfoto's en vergroot hiermee de kans op publiciteit. Laat niet alleen productfoto’s maken, maar ook sfeerbeelden. Onderschat het belang van goede styling niet; bij goede sfeerfoto’s draait alles om het totaalplaatje. Tenzij je zelf écht goed kunt fotograferen, is het raadzaam om een fotograaf in te huren voor de fotografie van je producten.
3. Verstuur persberichten
Heb je een nieuw product in je assortiment? Stuur een persbericht (inclusief goed beeldmateriaal!) naar de tijdschriften en blogs waar je graag genoemd zou willen worden. Heb je geen idee hoe je een persbericht moet schrijven of zie je het niet zitten om zelf de pers te benaderen? PR-bureaus nemen tegen een vergoeding deze taak van je over.
4. Bouw je social media aanhang op
Geld kost het niet, wél veel tijd: aanhang opbouwen op social media. Toch loont het de moeite, want veel webshops halen inmiddels hun grootste inkomsten uit Twitter, Facebook, Pinterest en/of Instagram. Jouw volgers volgen jouw webshop niet voor niets; maak dus gebruik van deze contacten. Zorg voor goede content en vooral: post regelmatig. Het heeft geen enkele zin om enthousiast te beginnen en na een paar weken niets meer van je te laten horen.
5. Verstuur nieuwsbrieven
Het versturen van nieuwsbrieven is voor veel webshops hét communicatiemiddel om de vaste klantenkring op de hoogte te houden. Verstuur daarom regelmatig, bijvoorbeeld eens per maand, een nieuwsbrief. Maak de nieuwsbrief aantrekkelijk met mooi beeld en écht nieuws. Om bezoekers en klanten over de streep te halen om zich aan te melden, kun je bijvoorbeeld een kortingsactie inzetten zoals ‘Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang op je eerste bestelling vijf euro korting.’
6. Start een blog
Moet je naast het runnen van een webshop óók nog een blog starten? Als je het leuk vindt om te schrijven en nieuws te delen: ja. Met een goed blog kun je een trouwe aanhang creëren. En die trouwe aanhang is weer goed voor… extra verkopen.
7. Maak gebruik van videocontent
Videocontent is booming. Denk hierbij niet aan droge productreviews, maar aan creatieve oplossingen. Nu is het maken van videocontent een tijdrovende klus. Gelukkig zijn er handige tools die het werk eenvoudiger maken, zoals de app TikTok, de videofunctie van Instagram of iMovie. Leuke filmpjes zullen sneller geliked en gedeeld worden dan saaie video’s, dus leef je uit qua creativiteit!
8. Pap aan met BN’ers
Een BN’er kan fungeren als een mooi uithangbord voor jouw product. Tja, dit klinkt heel gemakkelijk, maar dat is het meestal natuurlijk niet. Want je moet maar net iemand persoonlijk of via-via kennen. Kijk eens goed rond in je netwerk; kun je met iemand in contact komen? Of kunnen jouw producten misschien opgepikt worden voor televisieprogramma’s? Nogmaals: het is niet eenvoudig, maar wanneer het je lukt heb je een leuke PR-tool in handen.
9. Doe mee aan winacties
Bladen en blogs vinden het vaak leuk om producten weg te mogen geven. Leuk om af en toe eens te doen, want het kan je leuke publiciteit opleveren. Doe het echter niet te vaak; je wilt immers geen ‘weggeef-webshop’ worden.
10. Deel je verhaal
Wat is jouw verhaal? Wie ben jij? Wat maakt jouw webshop bijzonder? Wat voor jou misschien heel normaal is, is voor een bezoeker interessant om te lezen – en in elk geval een reden om jouw webshop te onthouden. Denk eens goed na over jóuw persoonlijke verhaal en deel het via je webshop en je social media kanalen – ’t liefst ondersteund met foto’s. Op die manier kun je de sympathie winnen van de bezoeker en vergroot je de kans dat bezoekers niet bij de ‘grote jongens’, maar bij jou komen shoppen.
Op Flavourites.nl zijn de leukste webshops verzameld! Daarnaast organiseert het Flavourites-team Natascha, Marije & Loes sinds 2009 het populaire shop event Flavourites Live. Hier kunnen bezoekers 3 dagen lang live shoppen bij de leukste webshops.