start direct

Social media managen met Hootsuite

hootsuite2.jpg

Instagram, Facebook, Twitter; het is af en toe lastig om alle kanalen bij te houden, te monitoren én te voorzien van nieuwe content. Zeker tijdens een drukke werkweek of wanneer je door vakantie of een feestdag geen tijd hebt om achter de computer te kruipen. Wil je gemakkelijker je social media managen vanuit één plek? Denk dan eens aan Hootsuite!

Een gratis account maak je aan via https://hootsuite.com/create-free-account

Update: helaas is het nu alleen nog maar mogelijk om een 30 daagse trial te doen, na deze trial kan je een betaald pakket aanschaffen.

 

Hootsuite, wat is dat?

Hootsuite is een social media management tool waarmee je verschillende gegevens kunt beheren en analyseren. In dit blog gaan we in op het monitoren van social media en het gemakkelijk inplannen van berichten. Dit kan onder andere voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube. Handig, want zo hoef je maar op één moment en op één plek bezig te zijn met het regelen van je content voor social. Vervolgens hoef je de boel alleen te monitoren.

Monitoren met Hootsuite

Hootsuite werkt met een dashboard waaraan je verschillende social kanalen kunt toevoegen. In het menu aan de linkerkant kun je bij ‘streams’ de kanalen managen. Klik op ‘add Social Network’ om een social media kanaal toe te voegen. Et voila! Nu kun je de kanalen overzichtelijk zien en direct inspelen op reacties onder je berichten.

Vervolgens kun je via de knop ‘add stream’ ook zorgen dat je op de hoogte blijft wanneer je shop genoemd wordt in berichten van anderen. Of het nu een blije of ontevreden klant is, je kunt direct inspelen op deze reacties. Tot slot kun je ook andere relevante woorden (zelfs met spelfoutvariant) toevoegen om te monitoren. 

Een bericht inplannen

Heb je social media kanalen toegevoegd, dan kun je berichten inplannen. Ga naar ‘Compose message’ in de bovenste balk. Kies een of meerdere kanalen om het bericht te plaatsen en voeg eventueel een link en/of een foto toe (via de paperclip). Tot slot kun je de datum en tijd waarop je het bericht wilt plaatsen inplannen via het kalender-icoon. Klik op ‘schedule’ om je bericht daadwerkelijk in te plannen. Wil je last minute nog iets aanpassen? Dat kan via de knop ‘edit’. 

Je toekomstige berichten checken

Bij ‘publisher’ kun je zien welke berichten ingepland zijn. Zoals je ziet kun je gemakkelijk berichten inplannen in de toekomst. Ook op momenten dat je misschien niet achter de computer zit. Bijvoorbeeld gedurende een feestdag zoals Koningsdag of wanneer je op vakantie bent.

Tip: Je kunt hetzelfde bericht op meerdere kanalen plaatsen. Zo zie je bijvoorbeeld dat er voor 9 mei een bericht gepland stond dat er via twee kanalen uitgaat. 

Hootsuite biedt al flink wat mogelijkheden om de social media kanalen voor je webshop te managen. Ondanks dat de tool in het Engels is, is het vrij overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. En kom je ergens niet uit? Er zijn online veel tips en handleidingen te vinden.

Benieuwd naar andere handige marketingtools? Bekijk het blog '10 musthave marketingtools voor je webshop'.