05 september 2017

'Like, share & win!' - De regels voor Facebookwedstrijden

Simone Op Heij
Legal Counsel IP/IT | deJuristen

'Like en share' wedstrijden op Facebook, je komt ze regelmatig tegen. Misschien heb je er als ondernemer zelf wel al één georganiseerd of willen organiseren. Maar wat zijn nu eigenlijk de regels van een Facebookwedstrijd? Met deze tips zorg jij dat jouw Facebookwedstrijd juridisch verantwoord zal zijn!

Ben jij een webwinkelier uit België? Klik dan hier voor de Belgische variant van dit blog.

De juiste regels voor Facebookwedstrijden lijken weinigen te kennen of op z’n minst toe te passen. Toch is het van belang de Facebook Guidelines te respecteren bij het organiseren van Facebookwedstrijden, want Facebook zou weleens zonder boe of ba je populaire wedstrijd offline kunnen halen. Houd daarom bij het organiseren van een wedstrijd altijd rekening met deze regels. 

Naast de Facebook Guidelines dien je als organisator ook de Nederlandse kansspelwetgeving te respecteren. Dit is met name het geval wanneer je winactie geen wedstrijdelement bevat, maar juist een loterij is. De winnaar wordt in zo’n geval volledig willekeurig gekozen, bijvoorbeeld door middel van een loting uit alle deelnemers die bij een bepaalde post of pagina de like button hebben gebruikt.

In Nederland heb je geen licentie nodig voor een loterij zo lang de totale waarde van de prijzen niet meer dan 4.500,- euro per jaar bedraagt. Hierbij wordt de waarde bepaald aan de hand van de daadwerkelijke verkoopprijs. Bij een loterij dien je, net zoals bij andere wedstrijden, de voorwaarden duidelijk te vermelden. Wees dus duidelijk over wat de waarde is van de producten of diensten die je verloot en hoe lang de wedstrijd loopt.

Veel ondernemers kiezen ervoor om hun bedrijfspagina te gebruiken om een wedstrijd te organiseren. In dit geval is het niet toegestaan om persoonlijke tijdlijnen of vriendschappen te gebruiken voor deelname. Voorwaarden aan een deelname zoals ‘Deel op je tijdlijn om mee te doen’, ‘Tag je vrienden om mee te doen’ of ‘Tag jezelf in deze afbeelding’ zijn niet toegestaan. Best vreemd, omdat je dergelijke wedstrijden vaak ziet op Facebook. Veel Facebook wedstrijden zijn dan ook gewoonweg in strijd met de huidige Guidelines.

Welke voorwaarden je wel mag stellen:

  • Je mag vragen om een comment of like op jouw bericht.  
  • Je mag je volgers vragen een bericht te sturen naar de pagina
  • Je mag je volgers de like button van je pagina laten gebruiken als stemmechanisme.

Zo kun je volgers bijvoorbeeld een originele reactie laten plaatsen waarna de meest originele reactie of de reactie met de meeste likes de winnaar is.

TIP: Aangezien de Facebook Guidelines regelmatig wijzigen; dubbelcheck deze nog even vóórdat je een wedstrijd gaat organiseren.

Bij deze winactie werd de winnaar gekozen aan de hand van de reacties, namelijk diegene die vertelde waarom hij of zij een strippenkaart nodig had. Hier zit een element van vaardigheid of kennis in en dit zonder inleg is toegestaan. Puntje van verbetering: vertel altijd wat precies de criteria zijn om geselecteerd te worden als winnaar.

Op dit moment wordt bij veel wedstrijden nog altijd gevraagd om een bericht te delen, wat leidt tot veel spam en irritatie bij andere Facebook gebruikers. Ondanks dat er op dit moment nog niet streng wordt opgetreden, is het toch belangrijk om de regels in acht te nemen. Houd de volgende tips dus zeker in gedachten:

  • Kies ervoor om je winactie online te zetten via een Facebook Apps of een bedrijfspagina.
  • Communiceer duidelijk hoe men kan deelnemen en welke voorwaarden van toepassing zijn, zoals een leeftijdsbeperking en looptijd van de winactie.
  • Vraag deelnemers enkel om je pagina of bericht te liken, een comment te plaatsen of een bericht op je pagina te plaatsen.
  • Vraag deelnemers niet om een bericht te delen op hun eigen tijdlijn of zichzelf of vrienden te taggen.
  •  Zorg ervoor dat je jaarlijks niet meer dan 4.500,- ter waarde aan producten of diensten verloot, op die manier voorkom je dat je een licentie nodig hebt je voor je loterij. 

Poppen er na het lezen van dit gastblog nog vragen bij je op? Neem dan gerust contact op met deJuristen!

Over deJuristen Amsterdam

deJuristen Amsterdam (onderdeel van theJurists Europe) is een eigentijds juridisch kantoor, gespecialiseerd in ICT-recht en intellectuele eigendom. Dit betekent dat ze je kunnen bijstaan om je (nieuwe) webshop juridisch in orde te maken, je merk of logo kunnen deponeren in de Benelux en Europa, en dat ze leesbare, transparante en bruikbare contracten kunnen maken.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.