Nationale offline dag: De kracht van offline marketing


Vandaag is het Nationale Offline Dag. En terwijl wij ons vooral focussen op online succes, willen we vandaag ook eens stilstaan bij de kracht van offline marketing. Een slimme mix van online en offline marketing kan jouw bedrijf namelijk een enorme boost geven!
Waarschijnlijk draait jouw webshop grotendeels op online marketing. Instagram loopt goed, je probeert je SEO waarde continu te verbeteren en ook op andere kanalen probeer je actief te blijven posten. Maar wat als je hierdoor een potentiële doelgroep mist, omdat zij niet zo actief zijn online? Het is tijd om de kracht van offline marketing te (her)ontdekken! In een wereld waar alles tegenwoordig digitaal lijkt, kan offline aanwezigheid jou juist helpen om op te vallen.
Offline Marketing
Online marketing is onmisbaar, maar het bereikt niet iedereen. Door offline marketing toe te voegen aan je marketingstrategie, kun je:
- Je merk tastbaar maken
Offline aanwezigheid maakt je merk écht. Klanten kunnen je product letterlijk zien en aanraken. - Vertrouwen opbouwen
Persoonlijk contact schept een band en vertrouwen. Mensen doen graag zaken met mensen die ze kennen en zien. - Nieuwe doelgroepen bereiken
Niet iedereen is even actief online. Met offline marketing bereik je die klanten ook. - Unieke ervaringen creëren
Evenementen en persoonlijke ontmoetingen blijven hangen en maken meer indruk dan online interacties.
Praktische offline marketing ideeën voor jouw webshop
Offline marketing kan zowel voor een groot of klein budget. Om je wat inspiratie te geven hebben we een aantal ideeën op een rijtje gezet:
Budgetvriendelijk
- Flyers en visitekaartjes
Ontwerp aantrekkelijke flyers en visitekaartjes met een QR code naar je webshop en deel ze uit op lokale markten of bij andere ondernemers in de buurt. - Lokale samenwerkingen
Werk samen met lokale winkels. Verkoop jouw producten voor wederverkoop bij lokale ondernemers, leg flyers neer, geef kortingscodes aan hun klanten, of organiseer gezamenlijke acties. - Deelname aan lokale markten
Huur een kraampje op een lokale markt en verkoop een selectie van je producten. Ideaal voor direct klantcontact!
Gemiddeld Budget
- Workshops of evenementen
Organiseer een workshop of evenement gerelateerd aan je producten. Denk aan een kookworkshop als je keukengerei verkoopt of een stylingadviesdag of collectie lancering als je kleding verkoopt. - Advertenties in lokale media
Adverteer in lokale kranten en tijdschriften, of met posters in je omgeving. - Sponsoring van lokale evenementen
Sponsor een sportteam, festival of ander lokaal evenement. Je logo komt hierdoor op banners, posters en social media. - Huur een schap, stelling of kraam in een fysieke winkel
Verspreid over Nederland zijn meerdere pop-up shops/verzamelwinkels te vinden. Hier kun je voor een vast bedrag jouw producten verkopen en je eigen pop-up winkelschap maken.
Groter Budget
- Pop-up shop
Open tijdelijk een eigen fysieke winkel. Een mooie manier om je merk te presenteren en directe feedback te krijgen van klanten. - Samenwerking met influencers
Werk samen met lokale influencers die passen bij jouw merk. Zij kunnen je producten promoten in hun (offline) leven.
Denk je erover na om aan de slag te gaan met offline marketing? Dan raden we je aan om lokaal te beginnen en te focussen op je eigen omgeving. Daarnaast is het belangrijk om creatief te zijn, zodat jouw merk opvalt. Ga je experimenteren, houd dan bij wat wel of niet werkt én zorg dat jouw offline marketingacties altijd gelinkt zijn aan je webshop. Zo maak jij van deze offline geïnteresseerden, online bezoekers!
Conclusie
Offline marketing is zeker geen vervanging voor online, maar wel een krachtige aanvulling. Door beide te combineren, bereik je een breder publiek, bouw je sterke(re) klantrelaties op en geef je jouw webshop branding een boost. Dus, ga vandaag ook even offline, houd een korte brainstorm over offline marketing voor jouw webshop en ontdek de mogelijkheden!