17 maart 2021

Lever bestellingen sneller af dankzij avondbezorging

Dirkjan Vis
Dirkjan Vis
Eigenaar | Ecommerce News

Klanten verwachten een snelle levering van hun bestelling. Voor veel kleine webwinkels is dit vaak een lastige opgave. Door ook bestellingen in de avond te laten bezorgen kun je dit verbeteren. Maar wat is dit eigenlijk en wat zijn de verschillen tussen aanbieders?
Met avondbezorging geef je klanten in je webshop de optie om een tijdvak 's avonds te kiezen. Deze tijdvakken zitten vaak tussen 18.00 en 22.00 uur. Soms heb je daar zelf ook nog invloed op: eerder ingeleverde pakketten worden bij sommige vervoerders eerder op de avond bezorgd.

Optie avondbezorging bij PostNL

Naast dat avondlevering een extra service kan zijn naar je klant kan het jou soms helpen met je cutoff tijd. Om pakketten te versturen, moeten webwinkeliers dagelijks naar een pakketpunt vóór een bepaalde tijd. Dit is jouw cutoff tijd. 

Grotere webwinkels kunnen vaak een latere cutoff tijd garanderen, doordat zij contracten hebben met vervoerders of fulfilment partijen. Ze kunnen daar tot middernacht pakketten afleveren die de volgende dag al worden bezorgd.

Lever jij met jouw webshop jouw bestellingen eerder af bij een afleverpunt? Dan heb je kans dat je bestellingen die later op de avond binnenkomen niet meer de volgende dag kunt leveren. Als je dit wel belooft op je website verwacht de consument wel de volgende dag het pakket te ontvangen. Daarnaast eisen platforms en marktplaatsen soms dat je bestellingen binnen één werkdag levert. 

Steeds meer webshops lossen dit op via avondbezorging waarmee je pakketjes in de avond laat bezorgen. MyParcel, de bezorgservice waar de meeste Mijnwebwinkel-klanten gebruik van maken, biedt avondleveringen voor 1,50-2 euro bovenop het standaardtarief van de pakketzending. Maar daar moeten de pakketten wel een dag vóór de bezorgdag worden afgegeven bij een PostNL locatie. Je biedt hiermee dus wel een extra dienstverlening naar je klant maar geen betere cutoff tijd. 

PostNL biedt same-day-delivery net als Redjepakketje en Trunkrs, twee avond bezorgers die samenwerken met Sendcloud en Shops United, kun je deze bestellingen ook de volgende ochtend nog afgeven. Deze worden dan diezelfde avond bezorgd, waardoor je alsnog levert binnen één werkdag. Zie hier ook andere verschillen tussen MyParcel, Sendcloud en Shops United.

 

 

Verzendopties

Een groot voordeel van avondbezorging is natuurlijk dat veel klanten in de avond thuis zijn. Je eerste afleverpoging heeft daarom meer kans om succesvol te zijn. Daarnaast laat je aan je klanten zien dat je hen graag een goede service levert, omdat ze zelf een tijdvak kunnen kiezen. Hogere verzendkosten zijn een nadeel, al kun je voor avondleveringen ook hogere verzendkosten doorrekenen naar je klant. 

Zoals eerder genoemd, kunnen grotere webshops gebruik maken van een fulfilment partij, die het gehele logistieke proces overneemt. Verzenden met zo'n partij gaat vaak sneller dan wanneer je dit zelf regelt. Als je maatwerk aanbiedt of gewoon minder orderaantallen hebt, is een fulfilment partij niet echt voordelig. Om toch een snelle verzending te kunnen bieden, is avondbezorging daarom een goed alternatief voor kleinere webshops.

 

Hoewel de kans groter is dat de aflevering succesvol is bij avondbezorging, is er natuurlijk alsnog een kans dat je klant niet thuis is. De tijdvakken beginnen vaak al om 17.00 of 18.00 uur en er zijn genoeg huishoudens die dan nog niet thuis zijn.

Let daarnaast op het beleid van je vervoerder. Sommige vervoerders bieden het pakket namelijk alleen aan bij de ontvanger, terwijl andere vervoerders het ook bij de buren afleveren. Door dit van tevoren in je webshop te vermelden, weet de klant ook meteen dat hij of zij écht thuis moet zijn of niet. 

Door je klanten de optie te geven voor een avondlevering laat je zien dat je een hoog serviceniveau hebt. Ze hebben namelijk meer keuze dan wanneer je deze bezorgoptie niet hebt. Dit kan je conversie verbeteren, wat natuurlijk gunstig is voor je bedrijf. Het aanbieden van avondbezorging is daarnaast ook nog eens populair, veel webshops doen dit namelijk al. Het is daarom zeker de moeite waard om te testen wat avondbezorging jouw webshop oplevert.

 

Over Ecommerce News

 Ecommercenews.nl biedt webwinkeliers dagelijks het laatste Nederlandse ecommerce-nieuws. Deze onderwerpen zijn met name interessant voor webwinkeliers, zowel grote als kleine bedrijven. Er wordt hier vooral gericht op de online verkoop van goederen. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.