Is jouw shop klaar voor de piek? [checklist]

AdobeStock_302325960.jpeg

De feestdagen periode is voor veel webshops de drukste tijd van het jaar en met de harde lockdown die sinds vandaag van kracht is, zullen nog meer mensen hun (december) aankopen online doen. Ook in jouw webshop kan het druk worden. Daarom is het belangrijk dat je alle zaken goed op orde hebt. Wij helpen je met deze handige checklist.

De drukke feestperiode komt eraan! Met onze checklist bereiden we je voor op een drukke kerstperiode. 

1. Juridische documenten

Algemene voorwaarden, Privacy Policy en cookieverklaring.. Voor veel van jullie is het juridische gedeelte van online ondernemen een ver-van-je-bed-show en we zien dat ook regelmatig dat shops niet volledig aan de wettelijke regelgeving voldoen. Met onze gratis juridische templates heb jij je juridische documenten gelukkig zo op orde.

2. Je bezoekers kunnen snel vinden waar zij naar op zoek zijn

Je bezoeker wil snel vinden waar hij of zij voor is gekomen. Het is daarom belangrijk om je producten niet te ‘diep’ in je webshop te plaatsen. Zorg ervoor dat je bezoeker in een paar clicks bij het gewenste product is. Maak geen oneindige menu’s, maar groepeer samenhangende producten. Kijk ter inspiratie eens bij andere webshops om te zien hoe zij hun producten categoriseren.

3. Je shop wordt ook op mobiel goed weergegeven

Steeds meer mensen doen hun aankopen online. Meer dan de helft van de Black Friday en Cyber Monday aankopen (57%) via ons platform werden gedaan op mobiel. Zorg er daarom voor dat je webshop ook op mobiel naar behoren werkt.

4. Je shop bevat geen gedateerde content

Loop je shop eens na en kijk of er geen plekken staan met verouderde content. Communiceer je nog ergens levertijden rondom Black Friday, Cyber Monday of Sinterklaas? Zorg ervoor dat je deze informatie uit je shop verwijdert. Ook categoriepagina’s rondom deze feestdagen mogen weg. Natuurlijk kun je deze pagina’s op verborgen zetten zodat je ze volgend jaar opnieuw kunt gebruiken.

5. Je bestelproces werkt naar behoren

Niets zo funest voor je bezoeker als zij hun gewenste artikel niet kunnen bestellen. Ook als je webshop al langer bestaat, kan het zijn dat je bestelproces (niet) meer werkt zoals zou moeten. Plaats daarom eens een testorder en kijk of er dingen zijn die beter of duidelijker kunnen: Werken al je betaalopties nog? Staan je verzendkosten nog steeds goed ingesteld?

Kijk goed of alles in je bestelproces goed staat. Kloppen je verzendmethoden?

6. Je hebt onderscheidende factoren ten opzichte van je concurrent

Nu iedereen massaal online inkoopt, is het belangrijker dan ooit om als beste partij uit de bus te komen. Waarom zou iemand bij jou bestellen en niet bij je concurrent? Zorg er daarom voor dat jouw shop beschikt over USP’s, oftewel ‘Unique Selling Points’. Denk bijvoorbeeld aan (tijdelijk) gratis verzending, support via een live chat of een gratis cadeautje bij je bestelling. Op deze manier zullen mensen eerder bij jou shoppen dan bij iemand anders.

7. Je verzendproces is geoptimaliseerd

Naast een goed werkend betaalproces, is het ook belangrijk dat je verzendproces zo goed mogelijk is ingericht. We noemden ‘m al even, maar overweeg eens om geen verzendkosten te rekenen tijdens de decembermaand. Dit kan je aankopen een flinke boost geven. Ook is het belangrijk om je bezoekers uit hun gewenste bezorgopties te laten kiezen. Met MyParcel bied je de populaire verzendmethoden ‘Bezorgopties’ en ‘Afhalen bij een PostNL locatie. Wees daarnaast transparant over levertijden en probeer vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Kijk ook of je vaste PostNL punt nog geopend is nu alle niet-essentiële winkels gesloten zijn m.b.v. de PostNL locatiewijzer

Lees ook: Zo ga je om met verzending en retouren tijdens de feestdagen.

Vanfaya.nl communiceert de levertijd op de homepage en heeft als USP’s een gratis scrunchie bij iedere bestelling en gratis verzending.

8. Afhalen bij winkelier

Wil je je klanten de mogelijkheid bieden om bestellingen af te halen bij jou thuis, in je winkel of op je kantoor? Activeer dan de functie 'Afhalen bij winkelier' in je webshop. Let hierbij uiteraard op een coronaproof afhandeling van de bestelling. In dit artikel lees je hoe je klanten kunnen afhalen, maar toch vooraf betalen. Hiermee voorkom je extra druk op de bezorgdiensten én bespaar je geld op de verzendkosten.