start direct

Indruk maken op je klanten met Instagram Highlights

Header foto Instagram blog.jpg

Instagram Highlights, oftewel hoogtepunten, zijn een van de eerste dingen die je ziet als je een Instagramprofiel bezoekt. Daarmee is het de perfecte tool om je bedrijf te laten zien op social media. Het geeft je de gelegenheid uit te leggen wat je bedrijf doet en waar je voor staat. Je kunt er dus mooi de show mee stelen wanneer je hier op een goede en leuke manier invulling aan geeft.

Ho, ff terug... Wat zijn Instagram Highlights?

Instagram Stories zijn de verticale posts die bovenaan in Instagram worden getoond en die na 24 uur verdwijnen. In je Instagram Highlights kun je deze ‘stories’ vervolgens permanent op je eigen profiel zetten. Je Highlights zijn dus eigenlijk een selectie van Instagram Stories die je (gecategoriseerd) op je eigen profiel plaatst. Je profielbezoekers kunnen op ieder moment hierop klikken om ze te bekijken. 

De Highlights worden verzameld tussen je biografie en je tijdlijn. De perfect plek om je meest waardevolle en interessante content te delen met iedereen die je pagina bezoekt. 

In dit blog laat ik zien hoe je Highlights maakt én geef ik 5 manieren om indruk te maken op je bezoekers door middel van je Instagram Highlights.

Zo maak je Instagram Highlights

Om indruk te maken op de bezoekers van je Instagrampagina wil je er natuurlijk een aantal leuke Hightlights hebben staan. Deze Highlights kun je onderverdelen in verschillende thema’s zodat je bezoekers weten wat ze wáár kunnen vinden. Denk bij thema’s bijvoorbeeld aan ‘happy customers’ of ‘behind the scenes’. Wees creatief! 

Stappen:

  1. Een Highlight maak je door op je profiel op ‘Nieuw’ te klikken. 
  2. Vervolgens kun je zoveel Stories uit je archief selecteren als je maar wilt. 
  3. Als je dan rechtsboven klikt op ‘volgende’, kun je een omslagfoto toevoegen. Deze kun je zelf maken via je pc, of je kunt online een cover zoeken. Sla deze op je telefoon op. Klik op ‘Omslag bewerken’ om de omslagfoto toe te voegen en geef een naam aan deze Highlight.
  4. Klik op ‘Toevoegen’ om de Highlight op te slaan.  

Een kind kan de was doen! Nu je weet hoe je Highlights kunt toevoegen heb je natuurlijk nog wat inspiratie nodig. Daarom zet ik vijf ideeën voor je op een rijtje. 

1. Do It Yourself of tutorial

Op het account van Ikea zagen we een enorm leuk mini artikel. Deze Highlight diende als een soort van stappenplan voor het maken van een heuptas, te gebruiken voor het verdiende geld tijdens de vrijmarkt op Koningsdag. Niet direct gerelateerd aan een van de producten die Ikea verkoopt maar wel een leuke en originele manier voor het maken van reclame. 

Verkoop je producten waarvan je iets kunt maken of die je in elkaar kunt zetten dan is het natuurlijk leuk om te laten zien hoe je dat doet of hoe het product precies werkt. Via Instagram Stories kun je dit op een creatieve manier stap voor stap uitleggen. Hieronder het voorbeeld van Ikea.  

2. Recepten of instructies

Nog een leuke manier om van jezelf te laten horen is door middel van het delen van recepten. Uiteraard moet het wel relevant zijn voor jouw onderneming maar mocht je nu in de food branche actief zijn dan is dit natuurlijk een erg leuke manier om relevante content te delen. 

Misschien verkoop je producten die men kan gebruiken bij het bereiden van eten? Dat zijn dus de perfecte hoofdrolspelers voor in je recepten Highlight. Denk bijvoorbeeld aan leuk servies of misschien zelfs een blender. Hieronder zie je een leuk voorbeeld van HEMA.

3. Laat je producten zien met happy customer-foto’s

Klantreviews zijn enorm waardevol, daarom is het van belang om regelmatig feedback te vragen. Ook is het leuk je klanten aan te moedigen content te delen waarin ze je producten gebruiken. Vraag ze je profiel hierbij te taggen of om een herkenbare hashtag te gebruiken. Op deze manier verzamel je leuke beelden van enthousiaste kopers waarmee je je producten kunt laten zien aan anderen. 

Je klanten maken niet alleen gratis reclame voor je, ook is het leuk deze posts te verzamelen in je Highlights zodat andere kijkers ook kunnen zien hoe producten gebruikt of gedragen worden en misschien wel aanzet tot kopen. Buiten het feit dat het voor je bedrijf goed is vinden klanten het vaak ook erg leuk om ‘gefeatured’ te worden op de pagina van een bedrijf.

ANNA + NINA, een Nederlands sieraden- en lifestyle merk, maakte een Highlight genaamd “Seen on”. In deze Highlight delen ze Stories van hun klanten die enkele van hun sieraden dragen. Hieronder zie je een aantal voorbeelden. 

4. Achtergronden voor op je telefoon

Natuurlijk hoeven niet alle Stories direct naar producten of verkopen te leiden. Bij kledingmerk Scotch & Soda kwamen we een hele leuke tegen. Om hun zomercollectie te promoten delen ze wallpapers via hun Instagram Highlights. Van de wallpapers kun je een screenshot maken en je kunt ze gebruiken voor de achtergrond van je telefoon. De wallpapers zijn geheel in stijl met de printjes van hun zomercollectie. Wat een leuke manier om je volgers iets te geven en je collectie te versterken en promoten! 

5. Behind the scenes

Niets is zo leuk als bij iemand binnenkijken. We doen het allemaal wel eens wanneer we over straat lopen en de gordijnen ergens open zijn (geef maar eerlijk toe ;-) ). Het is daarom dus ook erg leuk om je bedrijf of kantoor te laten zien. 

Een tijdje terug kwam ik de fantastische locaties van Spot Amsterdam tegen. Spot verhuurt de meest geweldige panden voor meetings buiten de deur, workshops, fotoshoots etc. Wat Spot goed doet is het uitlichten van alle panden. Voor iedere locatie vind je een Highlight terug die laat zien hoe het pand eruitziet en wat de functionaliteiten zijn. Een hele goede, duidelijke en slimme manier om te laten zien wat de mogelijkheden binnen je bedrijf zijn. Het geluk van Instagram is dat je de kans krijgt jezelf zichtbaar te maken op een hele visuele manier. Hieronder zie je een van de panden van Spot.