Hoe houd je het exclusieve recht op de naam en logo van je bedrijf?

Merkregistratie

Alleen een inschrijving bij de KvK volstaat niet om de naam van je online bedrijf of webshop te beschermen. Om exclusieve rechten op het gebruik ervan te verkrijgen en te behouden, is het belangrijk om zowel je bedrijfsnaam als je logo te registreren.

Merkregistratie

Waarschijnlijk heb je met veel inzet en creativiteit een unieke naam en een sterk logo bedacht voor je bedrijf. Je wilt er zeker van zijn dat niemand anders deze kan gebruiken, dus vraag je je af: heb ik alleenrecht op mijn bedrijfsnaam en logo? Helaas is het antwoord niet zo eenvoudig als je zou denken.

Bescherming vanuit merkregistratie

Om je alleenrecht verder te beschermen is het ook belangrijk om waar mogelijk je bedrijfsnaam en logo te gebruiken in openbaarheid. Dit betekent dat je ze consequent en prominent moet weergeven op je website, sociale media accounts, briefpapier en marketingmateriaal. Op deze manier kun je bewijzen dat je de eigenaar bent en kan het helpen bij eventuele juridische geschillen.

Hoewel registratie en consistent gebruik kunnen helpen om je alleenrecht op je bedrijfsnaam en logo te versterken, blijft het moeilijk om alle mogelijke inbreuken te voorkomen. Zelfs met alle voorzorgsmaatregelen kan het gebeuren dat iemand anders een soortgelijke naam of logo begint te gebruiken. In dat geval is het raadzaam om juridisch advies in te winnen om je belangen te beschermen.

De voordelen van merkregistratie voor je webshop

  1. Jouw merknaam is beter beschermd
    Een merkregistratie biedt meer bescherming dan het inschrijven van een handelsnaam bij de Kamer van Koophandel, doordat de merkregistratie bescherming biedt in de gehele Benelux of zelfs binnen de EU. Daarentegen biedt een handelsnaam slechts regionale bescherming, met name in jouw nabije omgeving.
     
  2. Je hebt het alleenrecht op jouw merk
    Je hebt het alleenrecht op jouw merk wanneer je het officieel registreert, wat betekent dat jij de enige bent die het mag gebruiken. Dit exclusieve recht kan alleen verkregen worden door middel van een merkregistratie.
     
  3. Je bent juridisch eigenaar van je merk
    Je bent niet alleen de enige met het recht op gebruik, maar ook daadwerkelijk eigenaar van je merk. Zonder merkregistratie kan je juridisch gezien nooit eigenaar worden van jouw bedrijfsnaam, productnaam of logo, ook al heb je deze zelf bedacht of laten ontwerpen.
     
  4. Je kunt je merk verkopen (of in licentie geven)
    Op dit moment denk je hier misschien niet aan, maar met het bezitten van het juridische eigenaarschap kan jij je merk bijvoorbeeld verkopen of in licentie geven. Over een paar jaar kan dit een interessante optie zijn als je een aanbod krijgt om jouw bedrijf te verkopen.
     
  5. Je beschermt jouw bedrijf tegen namaak. 
    Merkregistratie helpt bij het beschermen van jouw bedrijf tegen namaak. Met een sterke rechtspositie kun je ervoor zorgen dat anderen niet zomaar aan de haal gaan met jouw naam of logo. Natuurlijk kunnen juridische kwesties tijd en geld kosten, maar zonder registratie sta je juridisch gezien erg zwak.
     
  6. Jouw merk komt betrouwbaarder over. 
    Een geregistreerd merk straalt bovendien betrouwbaarheid uit naar klanten. Door gebruik te maken van het ®-teken laat je zien dat jouw merk officieel geregistreerd is en dat je een monopoliepositie hebt. Bijkomend voordeel is dat dit investeerders kan aantrekken die geïnteresseerd zijn in jouw merk.

Napraten over merkregistratie?

Heb je een bepaalde vraag over merkregistratie of het intellectueel eigendom van jouw merk? Sluit je dan aan bij onze Community en kom in gesprek of lees mee!

naar de Community