02 september 2016

Deel 1: Een blog naast je webwinkel

Lotte van der Zanden
Marketing | Mijnwebwinkel

De populariteit van contentmarketing zorgt ervoor dat schreeuwende verkoopboodschappen plaatsmaken voor informatieve en inspirerende verhalen. Blogs duiken hierdoor steeds vaker op. Ook voor webwinkeliers kan bloggen heel interessant zijn. Ik leg je uit waarom!

Contentmarketing wordt steeds belangrijker. Onder contentmarketing verstaan we het binden van klanten met relevante content. Maar hoe bepaal je nou wat relevante content is voor jouw bezoekers? Allereerst is het goed om te weten met welke vragen ze worstelen. Door het geven van informatie die betrekking heeft op deze vragen, creëer je waardevolle content.

Bekijk je op mode websites wel eens lookbooks? Ook dit is een vorm van waardevolle content; je inspireert je bezoeker hoe jouw product gebruikt/gedragen kan worden. 

Augusta Wind inspireert haar bezoekers door te laten zien hoe haar tassen gecombineerd kunnen worden.

Nu je waardevolle content hebt, heb je alleen nog iets nodig om je verhaal kwijt te kunnen. Een handige manier om je content te verspreiden, is middels een blog. Een blog is een platform waarmee je verhalen kunt delen waar mensen vervolgens weer op kunnen reageren. Er bestaan verschillende systemen die hier speciaal op zijn ingericht.

Er bestaan een tal aan blogsystemen die je kunt gebruiken. De bekendste zijn: Blogger, Tumblr en WordPress.

  • Blogger
    Blogger is de blogging tool van Google. Het heeft de minimale basisfuncties die je nodig hebt om blogberichten te kunnen publiceren. 


Greenyourself heeft een blog gemaakt met Blogger om bezoekers te informeren over voeding

  • Tumblr
    Tumblr is de meest eenvoudige blogtool uit het rijtje met een duidelijke interface en alleen de belangrijkste functies zoals het plaatsen en delen van berichten. Bij Tumblr ligt de focus voornamelijk op fotografie, video en muziek.

Lieffeling heeft haar blog gemaakt in WordPress en geeft bezoekers leuke achtergrondinformatie over de producten die ze verkopen in hun shop

  • WordPress
    Met WordPress kun je eenvoudig een blog maken met keuze uit verschillende templates. Beschik je over technische kennis? Dan heb je het geluk dat je bij WordPress je blog tot in detail kunt stylen. 

Chital schrijft blogs over de landen waar hun producten vandaan komen

Natuurlijk bestaan er nog veel meer blogsystemen en is het aan jou om te kijken wat je prettig vind werken.

Wij kunnen jouw blog koppelen aan een subdomein. Een subdomein zorgt ervoor dat het domein voor je blog lijkt op die van je webwinkel, maar wel gescheiden blijft. Bijvoorbeeld: Blog.jouwdomein.nl. Voor het aanmaken van een subdomein rekenen we bij Mijnwebwinkel geen extra kosten.

Sommige blogsystemen rekenen wel kosten voor het koppelen van een (sub)domein. Als je gebruik maakt van Blogger of Tumblr dan kun je jouw blog kosteloos aan een (sub)domein laten koppelen. Bij wordpress worden er wel kosten berekend.

Let op: Het is belangrijk om te zorgen dat je blog af én gepubliceerd is voordat wij hem kunnen koppelen aan een subdomein.  

In de volgende artikelen over bloggen vertellen we je meer over hoe je een blog begint en hoe je je blog bijhoudt. 

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.