De basis van je bedrijf: Strategie en doelen stellen


Het starten en runnen van een webshop is leuk en spannend, maar het kan ook overweldigend zijn als je niet weet waar je moet beginnen. Geen zorgen, in de blogreeks ‘De basis van je bedrijf’ nemen we je mee langs drie onderdelen die jij op poten moet hebben zodat je een goed fundament hebt voor je onderneming. In dit blog nemen we je stap voor stap mee in het opzetten van een strategie voor je webshop, het stellen van doelen en hoe je naar die doelen toewerkt. Laten we snel beginnen!
Waarom is een strategie essentieel?
Voordat je vol enthousiasme begint met het bouwen van je webshop, is het belangrijk om een duidelijke strategie op te stellen. Zie het als een routekaart: zonder kaart is de kans groot dat je verdwaalt en tijd (en geld) verspilt. Een mooie manier om je strategie in kaart te brengen is met het Business Model Canvas. Met dit model verkrijg je een stuk meer duidelijkheid over waar je met je bedrijf naartoe wil. De Kamer van Koophandel heeft er een duidelijk artikel over geschreven waarmee je aan de slag kunt.

Doelen stellen: wat wil je bereiken?
Als je het Business Model Canvas hebt ingevuld en daardoor een strategie hebt neergezet, is het tijd om doelen te stellen. Doelen geven je iets om naar te streven met je bedrijf en helpen je om de voortgang te meten. Zorg ervoor dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (oftewel: SMART-doelen).
Voorbeeld: In plaats van een vaag doel zoals "Ik wil veel verkopen," zou een SMART-doel kunnen zijn: "Ik wil binnen zes maanden 100 sieraden verkopen via mijn webshop." Dit doel is specifiek (100 sieraden), meetbaar (je kunt bijhouden hoeveel je verkoopt), haalbaar (met de juiste inspanning), relevant (past binnen je strategie) en tijdgebonden (binnen zes maanden).
Naast doelen heb je ook nog KPI’s (Key Performance Indicatoren). Wat dit zijn en hoe dit jouw gaat helpen bij het runnen van je webshop lees je in het blog: Aan de slag met data: de beste KPI’s voor je webshop.
Maak een actieplan
Strategie en doelen op papier? Check! Dan is het nu tijd om een actieplan te maken. Dit is waar je bepaalt welke stappen je gaat nemen om je doelen te bereiken. Denk aan marketingstrategieën, zoals het inzetten van social media, SEO-optimalisatie of het opzetten van een nieuwsbrief. Verdeel deze stappen in kleinere, beheersbare taken zodat je precies weet wat je elke week of maand moet doen.
Tip: Voor het beheren van je plannen en taken zijn veel handige (gratis) tools te vinden, we hebben een aantal van onze favorieten op een rijtje gezet in dit blog.
Blijf flexibel en evalueer regelmatig
Het kan zijn dat je niet altijd volgens planning loopt. Misschien blijkt een bepaalde marketingstrategie minder effectief dan je had gehoopt, of merk je dat je doelen te ambitieus waren. Dat is helemaal oké! Het belangrijkste is dat je flexibel blijft en regelmatig evalueert hoe het gaat. Plan elke maand een moment in om te kijken naar je voortgang. Heb je je maandelijkse doel gehaald? Wat ging goed en wat kan beter?
Werk met passie en geduld
Een webshop runnen is een marathon, geen sprint. Het kan even duren voordat je de vruchten plukt van je harde werk, maar dat betekent niet dat je moet opgeven. Blijf gefocust op je doelen, maar vergeet ook niet om plezier te hebben in wat je doet. Je passie zal doorschijnen in je producten en dat trekt klanten aan.
Het fundament van je keuzes
Een duidelijke strategie voor ogen hebben en duidelijke doelen stellen gaat je uiteindelijk verder brengen in de groei van de onderneming. Moet je een beslissing nemen voor je bedrijf? Pak dan altijd even deze onderdelen erbij, zodat jij niet uit koers raakt.