Clubhouse voor je webshop: doen of niet?
Je kon er de afgelopen weken haast niet omheen: de nieuwste app Clubhouse. In april 2020 is deze app gelanceerd, maar sinds januari 2021 is ie razendpopulair. Geen zorgen als je geen idee hebt waar het over gaat, dat leggen we je in dit blog allemaal haarfijn uit én we laten zien hoe je deze app voor je webshop kunt gebruiken!
Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een nieuw social media platform - nu alleen nog te gebruiken op iPhone of iPad - waarbij je live gesprekken kunt meeluisteren en voeren. Hierbij is er geen beeld, het gaat echt om de audio. De gesprekken vinden plaats in zogenoemde rooms. Deze gesprekken kun je zelf inplannen en aankondigen, maar je kunt ook zelf aanschuiven bij gesprekken.
Om lid te worden van Clubhouse kun je jezelf op de wachtlijst plaatsen door de app te downloaden en een account aan te maken. Dit kan echter een tijdje duren. De beste manier om binnen te komen, is om een persoonlijke uitnodiging te krijgen van een andere gebruiker. Als je eenmaal een uitnodiging hebt gekregen en ‘binnen’ bent, krijg je in de eerste zeven dagen twee uitnodigingen om te versturen. Hoe langer je de app gebruikt, hoe meer uitnodigingen je krijgt.
Binnen de app zijn er verschillende clubs. Dit zijn groepen met mensen met dezelfde interesses. Als er een nieuwe room wordt geopend binnen een club, krijg je automatisch een melding hiervan waardoor je op de hoogte blijft van de gesprekken binnen jouw interessegebied.
Om te voorkomen dat iedereen in de room door elkaar heen praat, heeft de moderator (degene die de room heeft geopend) het woord en staat hij of zij als het ware op een ‘podium’, dat wordt aangegeven met een groen sterretje. Als je wilt praten kun je je ‘hand opsteken’, waardoor de moderator een melding krijgt en jou het woord kan geven - afhankelijk van hoeveel mensen in de wachtrij staan om aan het woord te mogen. Wil je de room verlaten, dan druk je op de knop ‘Leave quietly’.
De voordelen van Clubhouse
1. Het is nieuw
Dit houdt in dat de meeste mensen niet precies weten hoe de app werkt en nog op ontdekking zijn om nieuwe snufjes en inspirerende clubs tegen te komen. Hier liggen kansen voor jouw bedrijf! Ook zijn mensen nog niet op de app uitgekeken, waardoor het enthousiasme vaak hoog is.
2. Meer persoonlijk contact
Doordat mensen stemmen horen, is het makkelijker om boodschappen met de juiste intentie over te brengen. Geen miscommunicatie dus meer met boodschappen die via Facebook of Instagram anders overkomen dan bedoeld.
3. Je netwerk vergroten
Clubhouse biedt de mogelijkheid om jouw netwerk te vergroten, ook op zakelijk gebied. Creëer een scherp profiel door je bio uitgebreid te maken, zorg ervoor dat je volgers krijgt en start wekelijks rooms!
3. Vergelijkbaar met podcast
Het concept lijkt op een podcast, maar er is een groot en positief verschil: je kunt namelijk zelf meepraten! Hoe vaak wilde je tijdens het luisteren van een podcast wel niet ergens op reageren, maar kon dit niet omdat een podcast natuurlijk van tevoren wordt opgenomen (of hoe vaak heb je met je oortjes in toch gereageerd en keken mensen op straat je verbaasd aan? ;)). Heel herkenbaar!
Tip! Heb je onze Mijnwebwinkel podcast al beluisterd?
4. Oneindig aantal onderwerpen
Je kunt niet alleen klanten iets van jou en je webshop laten leren, maar jij natuurlijk ook van anderen! Het aantal onderwerpen is oneindig, waardoor er voor iedereen wel een interessant onderwerp aanwezig is. Of je nu meer wilt leren over online marketing, administratie of sales. Ook voor ontspanning ben je bij Clubhouse aan het juiste adres. Zo zijn er rooms over reizen, psychologie, boeken, beauty, sport, eten en drinken en nog veel en veel meer.
Ben jij al begonnen met Clubhouse? Laat het ons weten in de comments hieronder!
De nadelen van Clubhouse
1. Geen chatfunctie
De app heeft geen chatfunctie. Het gaat puur alleen om audio, waardoor de interactie hoger is. Een tip is om je Instagram account te koppelen en duidelijk in je bio te vermelden, zodat mensen je meteen een berichtje via Instagram kunnen sturen én dat ze je natuurlijk ook meteen daar kunnen gaan volgen.
2. Alleen beschikbaar met iOS
Clubhouse is nu alleen nog beschikbaar met iOS. Als je geen Apple gebruikt, kun je (nog) niet deelnemen aan Clubhouse. Wel zegt Clubhouse bezig te zijn met een versie voor Android te ontwikkelen.
3. Niets wordt opgenomen
De rooms zijn niet terug te luisteren, en kunnen dus alleen live worden beluisterd. Clubhouse hanteert een aantal strikte regels, waaronder het gebruiken van een echte naam en identiteit, het niet toestaan van misbruik, pesten of intimidatie in rooms, en zo ook het niet toestaan van het transcriberen, opnemen of op andere wijze verkregen informatie via Clubhouse reproduceren en/of delen zonder voorafgaande toestemming.
Tips
Hieronder een aantal voorbeelden hoe je nieuwe rooms zou kunnen inzetten voor je webwinkel:
- Je kunt gastsprekers uitnodigen om samen met jou over een bepaald onderwerp te praten.
- Een wekelijkse room organiseren, die elke week in een ander thema staat.
- Een kleine meerdaagse-training geven over een bepaald onderwerp.
- Zet je gekoppelde Instagram account in tijdens een room. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van een oproepje via Instagram dat je een room host via Clubhouse. Je kunt aan je volgers vragen of zij bepaalde vragen hebben of juist over een bepaald onderwerp meer te weten willen komen. Hier kun je slim op inspelen voor verschillende rooms te organiseren over deze thema’s, of een Q&A te houden waarbij de meeste vragen al vooraf zijn gesteld.
Je kunt natuurlijk ook al deze tips combineren! Bijvoorbeeld een wekelijkse room met gastsprekers, waarbij je vragen beantwoordt die via Instagram binnen zijn gekomen.
Is dit nog steeds een beetje aan de vage kant voor je? Hieronder geven we een paar concrete voorbeelden om Clubhouse in te zetten voor je webwinkel:
Sieraden webshop
Deel waar de materialen vandaan komen die je gebruikt, klets samen met een gastspreker over alle ups en downs van het maken van je eigen producten, geef je klanten tips over hoe zij jouw sieraden mooi houden, of bundel je krachten samen met een kleding webwinkel eigenaar en bespreek welke sieraden het beste bij een bepaalde outfit passen.
Woonaccessoire webshop
Bespreek wekelijks de nieuwste trends, omschrijf hoe je binnen één oogopslag een kale ruimte kan omtoveren tot een gezellig plekje, of vraag aan je klanten wat zij graag op jouw social media zouden willen zien.
Kleding webshop
Organiseer rooms met verschillende stylisten als gastsprekers en geef persoonlijk stijladvies aan klanten. Hoe je dit doet zonder beeld? Kondig je room aan via Instagram en laat ze je een fotootje dm’en. Of behandel wekelijks verschillende lichaamstypen en bespreek met je klanten welke struggles zij ervaren met kleding aanschaffen die het beste bij hun lichaam past en geef ze hierbij tips!
Stationary webshop
Laat klanten weten waar jij je inspiratie vandaan haalt, vraag welke producten ze nog graag zouden willen zien in jouw webshop of praat samen met een collega over jullie dagelijkse bezigheden en wissel tips uit. Maak je bijvoorbeeld planners? Nodig dan een planning goeroe uit en geef je klanten tips over hoe zij deze het beste kunnen indelen!
Kinderkleding webshop
Host een Q&A voor ouders en wissel handige tips met elkaar uit. Door dit op een vast tijdstip en regelmatig te doen, creëer je een leuk en ontspannen moment voor ouders, en laat jij zien dat zij bij jou aan het juiste adres zijn voor de tofste kinderkleding en persoonlijk advies.
Heb je een uitnodiging gekregen, maar heb je geen idee hoe de app precies werkt of wat de algemene regels zijn? Kijk gewoon wat rond! Ga rooms af, kijk wat je zelf leuk of interessant vindt en let op welke manier van presenteren jij je comfortabel voelt, zodat je zelf inspiratie op kan doen voor jouw eigen room.
Mogelijk interessante clubs:
- Community Club
Zij organiseren rooms zoals ‘Welcome to Clubhouse (Beginners Guide)’ - Entrepreneur Club
Hier worden discussies gehouden met een breed scala aan zakelijke professionals. In deze rooms ontvang je zakelijke tips, wordt er gesproken over mindset, sales, marketing, branding, gezondheid en welzijn, en netwerken. - Digital Marketing Society
Zij behandelen in hun rooms onderwerpen als SEO, Google Ads, adverteren via social media, ecommerce marketing en ontwerp.
Twijfel je nog? De beste tip die we hierbij kunnen geven is om het eens te proberen. Ontdek welke functies de app allemaal te bieden heeft en hoe jij deze op een efficiënte en leuke manier kunt inzetten voor jouw webshop