start direct

Aan de slag met Personal Branding!

Tips voor personal branding .jpeg

Groothandels met scherpe prijzen, multinationals met massaproductie of wat dacht je van het internet waarop de consument producten kan vergelijken totdat zij écht de allergoedkoopste variant hebben gevonden. Als small business heb je misschien het gevoel dat je niet kan overleven met zo veel concurrentie. Je zult je ergens in moeten onderscheiden om eruit te springen. Maar wat heb jij nou wat een ander (groot) bedrijf niet heeft? Het antwoord is heel simpel: Jezelf!

Jouw bedrijf een gezicht geven

In de marketing heet dit met een mooi woord ‘Personal Branding’. Het is bewezen dat mensen een product sneller kopen als ze er een gevoel of emotie bij hebben. Denk bijvoorbeeld aan die plaatselijke bakker waar je altijd komt omdat je de eigenaar zo aardig vindt of de kledingzaak waar je altijd goed geholpen wordt door die lieve medewerker. Grote kans dat je deze winkels nooit met lege handen verlaat.

Nu hoor ik je denken, hoe ga ik dit dan doen met een online shop? Ik kan geen praatje maken met een klant die binnenkomt lopen. De oplossing voor dit probleem is Personal Branding! Jij laat jezelf  zien aan je (potentiële) klanten, zodat zij straks jouw webshop niet verlaten zonder iets te kopen. In 3 stappen vertellen we jou hoe jij vandaag nog kan beginnen met Personal Branding!

Stap 1. Waarom moet een klant wat bij jou kopen?

“Omdat mijn producten super zijn”. Dat denkt iedereen natuurlijk over zijn eigen product of dienst. Om aan de slag te kunnen met Personal Branding moet jij jezelf onderscheiden. Jij moet ervoor zorgen dat je bezoeker of volger een gevoel bij jouw bedrijf krijgt en ook echt klant wordt.  
Stel jezelf eens de volgende vragen om erachter te komen hoe jij je kunt onderscheiden. Welk voordeel heeft de klant als hij iets bij jou koopt in plaats van bij de concurrent? En waar wil je dat de klant aan denkt als hij jouw bedrijfsnaam hoort? 
Je kan op basis van het antwoord op deze vragen kernwaarden gaan selecteren waarmee jij je wilt onderscheiden. Is het voordeel voor de klant dat hij bij jouw bedrijf altijd binnen 24 uur een reactie op een vraag krijgt? Dan kan je gaan voor de kernwaarde behulpzaamheid. Wil je dat de klant bij het horen van jouw bedrijfsnaam denkt aan een gepassioneerde ondernemer? Dan kan je gaan voor de kernwaarden passie.

Bij Mijnwebwinkel zetten we Personal Branding onder andere in door iedere maand een medewerker aan het woord te laten op ons Instagram-kanaal.

Stap 2. Laat zien wie jij bent

Heb je de kernwaarden van jouw bedrijf gevonden? Dan is het tijd om deze te communiceren! De klant moet weten waar jij voor staat om zo een gevoel bij jouw bedrijf te ontwikkelen. Jezelf laten zien bij het delen van de kernwaarden helpt enorm; zo krijgt jouw bedrijf letterlijk een gezicht. 

Er zijn verschillende plekken waar je Personal Branding kan inzetten:

  • Social media
  • Website 
  • Nieuwsbrief 
  • Beurzen 

Kies voor meerdere plekken zodat de klant, waar hij jou ook tegen komt, altijd hetzelfde gevoel krijgt bij jouw bedrijf. De over ons/mij pagina is een uitgelezen plek om jezelf voor te stellen. Maar denk ook aan social media waar jij in gesprek kan en verhalen kan vertellen.

Rianne van de shop Nanaa's past Personal Branding toe op haar website.

Stap 3. Aan de slag!

Klaar om te beginnen met Personal Branding? Aan de slag! Leg de focus niet direct op verkoop, maar gebruik Personal Branding om de klant kennis met jou te laten maken. Het doel is dat de klant een gevoel van verbondenheid krijgt met jouw bedrijf. Plaats een foto of een filmpje van jezelf en vertel een kort verhaaltje waarbij je de kernwaarden op een speelse manier naar voren brengt. Bijvoorbeeld op deze manier: 

“Toen ik jong was maakte ik de mooiste tekeningen voor mijn ouders, ik vond dit toen al het leukste om te doen. Nu mag ik mijn passie dagelijks in de praktijk brengen en maak ik heel veel mensen blij met mijn tekeningen”. 

Je deelt wat persoonlijks en mensen krijgen een gevoel bij jouw product. Vergeet ook zeker niet om een foto van jezelf toe te voegen! Jezelf online delen kan spannend zijn in het begin, maar het is wel de manier om een band op te bouwen met (potentiële) klanten. De bakker staat met een glimlach achter de toonbank, de verkoopmedewerker begroet je vriendelijk en jij laat jezelf online zien. Allemaal vormen van Personal Branding!

Enthousiast geworden en zin om te starten met personal branding? Je kunt vandaag beginnen! Op onze Instagram-pagina vind je een leuk template waarmee we je alvast een handje helpen.