27 maart 2017

6 tips: van Instagramvolger naar webshopklant

Faya Pijpers
Marketing | Mijnwebwinkel

De hartjes onder je foto's stromen binnen. Ook aan nieuwe volgers geen gebrek. Leuk, zo’n groot bereik op Instagram. Maar wat kun je er uiteindelijk mee? In dit blog lees je hoe je van deze likende volger een converterende klant maakt.

Instagram is een gratis mobiele app waar foto’s en video’s gedeeld worden. Het netwerk is in 2012 overgenomen door Facebook. Foto's en video's worden in een chronologische volgorde geplaatst en kunnen worden voorzien van een like of reactie.

Voordat iemand jouw account kan gaan volgen, landt hij of zij op je profiel. Deze kun je voorzien van een profielfoto, profieltekst (ook wel biografie genoemd) en een link. Hier kun je de link naar jouw webwinkel plaatsen. Dat is in ieder geval stap één: check!

Eind 2016 heeft Instagram de functie ‘bedrijfsprofiel’ geïntroduceerd. Bij een bedrijfsprofiel wordt er een contactknop aan het profiel toegevoegd.

  • Een volger kan gemakkelijk contact opnemen via telefoon en/of e-mail
  • Als je een fysieke winkel hebt kun je hier het adres kwijt, waardoor een volger gemakkelijk de navigatie kan starten
  • Er wordt een door Instagram ingevoerde beschrijving toegevoegd, bijvoorbeeld: product/dienst of schoenenwinkel. Dit maakt het voor de volger meteen duidelijk wat voor een webwinkel je hebt
  • Maar nog het aller belangrijkst: Deze functie oogt professioneel en zorgt er voor dat geïnteresseerden gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Hierdoor kom je betrouwbaarder over - je hebt niets te verschuilen - wat de kans op conversie groter maakt. 

Enthousiast geworden? Volg deze stappen om een bedrijfsprofiel in te stellen.

Mijnwebwinkel maakt ook gebruik van het Instagram bedrijfsprofiel!

Maar hoe zorg je ervoor dat je volgers op de link in je profiel klikken? Dat kan door in de beschrijving van een geplaatste foto te verwijzen naar een nieuwe collectie of uitverkoop, een winactie of een blogartikel op jouw website. Als je in de beschrijving van deze foto de tekst ‘Zie link in bio’ of de hashtag ‘#linkinbio’ gebruikt, attendeer je jouw klanten erop dat de link naar de desbetreffende pagina in je biografie te vinden is. Hierdoor kunnen ze, zonder het verlaten van de Instagram app, naar jouw website navigeren.

Mijnwebwinkel gebruikt de hashtag #linkinbio om naar de blog te verwijzen

3. Post wanneer je volgers online zijn

Het is geen hogere wiskunde: plaats foto's op momenten dat je volgers online zijn. Maar hoe weet je wanneer ze online zijn? Met een Instagram bedrijfsprofiel kun je statistieken bekijken. Daarmee check je eenvoudig wanneer je volgers online zijn op Instagram. Door op deze populaire tijden te posten heb je een groter bereik en dus meer kans op conversie. Ook kun je met de statistieken het geslacht, de leeftijd en locatie van je Instagram volgers bekijken.

Voorbeeld van statistieken op Instagram

Door het gebruik van een contentkalender kun je ruim van tevoren bepalen op welke feestdagen of actuele momenten je in wilt spelen. Onderzoek welke momenten belangrijk zijn voor je volgers én die passen bij jouw shop. Koningsdag en Nieuwjaarsdag zijn algemene feestdagen waar iedere shop op in kan spelen, maar verkoop jij boeken voor kinderen? Dan kun jij wellicht inspelen op de Kinderboekenweek! Of verkoop jij duurzame producten? Vergeet dan Dag van de Duurzaamheid niet. Zoek de raakvlakken met de agenda van je volgers en haak in op deze momenten met mooie sfeerafbeeldingen. Zo zorg je voor binding met je volgers op het juiste moment. 

Je kunt zelf een contentkalender maken die is toegespitst op jouw shop/productaanbod, of een standaard contentkalender printen.

Instagram staat helaas maar één clickable link toe in de biografie van je profiel (zie tip 1). Dat is jammer, want dat betekent dat je niet bij iedere productfoto een bijbehorende link kunt plaatsen.

Instagram is bezig met het uitrollen van een nieuwe functie. Deze functie maakt het mogelijk om prijskaartjes en productlinks aan foto’s te hangen. Dit is helaas in Nederland nog niet mogelijk, maar deze functie wordt de komende weken beschikbaar voor duizenden Amerikaanse verkopers.

Tot die tijd is er een andere oplossing: je kunt zelf een 'Gezien op Instagram'-pagina in de navigatiebalk van je webshop plaatsen. Net zoals Asos dat in onderstaande afbeelding heeft gedaan. Zo maak je een verzamelplek van alle producten die je op Instagram hebt geplaatst. Ontdek hoe je een nieuwe pagina aanmaakt.

Je kunt er ook voor kiezen om deze 'Gezien op Instagram'-pagina te verbergen in de navigatiebalk. Deze pagina is dan niet zichtbaar in de menubalk. Mensen kunnen dan alleen op deze pagina komen als ze de link hebben (en die staat dan natuurlijk in je biografie op Instagram). Hoe je deze pagina onzichtbaar maakt, lees je hier.

Asos maakt op haar website gebruik van een As Seen On Instagram-pagina

We snappen dat je geen zin hebt om deze artikelen, inclusief productomschrijving en prijs, opnieuw toe te voegen. Daarom kun je eenvoudig een (reeds ingevoerd) artikel op meerdere pagina’s plaatsen! Lees hier hoe je dat doet.

Het is voor een geïnteresseerde volger vrijwel drempelloos om –even snel- een vraag te stellen onder een foto op jouw Instagrampagina. Maar wat als hij of zij dágen moet wachten op antwoord? Dan is die potentiële klant al lang vertrokken. Zorg ervoor dat je actueel bent en snel kunt reageren op vragen. Want, snel reageren = meer converteren. En dat wil je, toch?

Je kunt via Instagram adverteren. Hoe je dat doet, lees je in het blog: 'Adverteren op Instagram in 6 stappen'. 

Welke tips ga jij inzetten om meer conversie naar je website te verkrijgen via Instagram?

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.