start direct

6 tips: van Instagramvolger naar webshopklant

Afbeelding.jpg

De hartjes onder je foto's stromen binnen. Ook aan nieuwe volgers geen gebrek. Leuk, zo’n groot bereik op Instagram. Maar wat kun je er uiteindelijk mee? In dit blog lees je hoe je van deze likende volger een converterende klant maakt.

1. Een bedrijfsprofiel instellen

Voordat iemand jouw account kan gaan volgen, landt hij of zij op je profiel. Deze kun je voorzien van een profielfoto, profieltekst (ook wel biografie genoemd) en een link. Hier kun je de link naar jouw webwinkel plaatsen. Dat is in ieder geval stap één: check!

Eind 2016 heeft Instagram de functie ‘bedrijfsprofiel’ geïntroduceerd. Bij een bedrijfsprofiel wordt er een contactknop aan het profiel toegevoegd.

Een bedrijfsprofiel, waarom is dat slim?

  • Een volger kan gemakkelijk contact opnemen via telefoon en/of e-mail
  • Als je een fysieke winkel hebt kun je hier het adres kwijt, waardoor een volger gemakkelijk de navigatie kan starten
  • Er wordt een door Instagram ingevoerde beschrijving toegevoegd, bijvoorbeeld: product/dienst of schoenenwinkel. Dit maakt het voor de volger meteen duidelijk wat voor een webwinkel je hebt
  • Maar nog het aller belangrijkst: Deze functie oogt professioneel en zorgt er voor dat geïnteresseerden gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Hierdoor kom je betrouwbaarder over - je hebt niets te verschuilen - wat de kans op conversie groter maakt. 

Enthousiast geworden? Volg deze stappen om een bedrijfsprofiel in te stellen.

Mijnwebwinkel maakt ook gebruik van het Instagram bedrijfsprofiel!

2. #Linkinbio

Maar hoe zorg je ervoor dat je volgers op de link in je profiel klikken? Dat kan door in de beschrijving van een geplaatste foto te verwijzen naar een nieuwe collectie of uitverkoop, een winactie of een blogartikel op jouw website. Als je in de beschrijving van deze foto de tekst ‘Zie link in bio’ of de hashtag ‘#linkinbio’ gebruikt, attendeer je jouw klanten erop dat de link naar de desbetreffende pagina in je biografie te vinden is. Hierdoor kunnen ze, zonder het verlaten van de Instagram app, naar jouw website navigeren.

 

Wil je meerdere linkjes in je biografie plaatsen? Maak dan gebruik van de gratis tool 'Linktree'. Deze kan je ook helemaal aanpassen naar je eigen huisstijl.

Mijnwebwinkel gebruikt de hashtag #linkinbio om naar de blog te verwijzen

3. Post wanneer je volgers online zijn

Het is geen hogere wiskunde: plaats foto's op momenten dat je volgers online zijn. Maar hoe weet je wanneer ze online zijn? Met een Instagram bedrijfsprofiel kun je statistieken bekijken. Daarmee check je eenvoudig wanneer je volgers online zijn op Instagram. Door op deze populaire tijden te posten heb je een groter bereik en dus meer kans op conversie. Ook kun je met de statistieken het geslacht, de leeftijd en locatie van je Instagram volgers bekijken.

Voorbeeld van statistieken op Instagram

4. Gebruik een contentkalender

Door het gebruik van een contentkalender kun je ruim van tevoren bepalen op welke feestdagen of actuele momenten je in wilt spelen. Onderzoek welke momenten belangrijk zijn voor je volgers én die passen bij jouw shop. Koningsdag en Nieuwjaarsdag zijn algemene feestdagen waar iedere shop op in kan spelen, maar verkoop jij boeken voor kinderen? Dan kun jij wellicht inspelen op de Kinderboekenweek! Of verkoop jij duurzame producten? Vergeet dan Dag van de Duurzaamheid niet. Zoek de raakvlakken met de agenda van je volgers en haak in op deze momenten met mooie sfeerafbeeldingen. Zo zorg je voor binding met je volgers op het juiste moment. 

Je kunt zelf een contentkalender maken die is toegespitst op jouw shop/productaanbod, of een standaard contentkalender printen.

5. Instagram shopping

Met Instagram shopping verleidt je je Instagram bezoekers nóg makkelijker tot een aankoop. Door middel van Instagram Shopping, kan je een soort prijskaartje hangen aan een product in een post. Hierop is de naam en prijs van het product te zien en kunnen kijkers direct doorklikken naar het product op je webshop. Super easy!

We snappen dat je geen zin hebt om deze artikelen, inclusief productomschrijving en prijs, opnieuw toe te voegen. Daarom kun je eenvoudig een (reeds ingevoerd) artikel op meerdere pagina’s plaatsen! Lees hier hoe je dat doet.

6. Reageren = converteren

Het is voor een geïnteresseerde volger vrijwel drempelloos om –even snel- een vraag te stellen onder een foto op jouw Instagrampagina. Maar wat als hij of zij dágen moet wachten op antwoord? Dan is die potentiële klant al lang vertrokken. Zorg ervoor dat je actueel bent en snel kunt reageren op vragen. Want, snel reageren = meer converteren. En dat wil je, toch?

Wist je dat?

Je kunt via Instagram adverteren. Hoe je dat doet, lees je in het blog: 'Adverteren op Instagram in 6 stappen'. 

Welke tips ga jij inzetten om meer conversie naar je website te verkrijgen via Instagram?