4 tips: Opboksen tegen de grote jongens

Headr-grotejongens.png

Laten we eerlijk zijn: een marketingbudget à la Bol.com - met onder andere commercials op tv en radio - gaat ‘m voor jou waarschijnlijk niet snel worden. Hoe kan je dan toch opboksen tegen de grote jongens? In dit blog geef ik je vier tips om je als kleinere webshop waardig in de markt te positioneren.

Tip 1: One of a kind

Hoe je het beste je kansen benut als kleine webshop? Door bijzonder en onderscheidend te zijn. Niet iedereen zit te wachten op de één uit een dozijn producten die te koop zijn via grote webshops. Juist het vinden van dat ene pareltje is voor velen belangrijk. Bijvoorbeeld een handgemaakte leren tas, een speciaal sieraad of een industrieel meubelstuk. Door een nichemarkt te veroveren, laat je duidelijk zien wat jouw specialiteit is. Hierdoor ben je gemakkelijker te onthouden en te herkennen. En, wanneer het aankomt op een nieuwe aankoop of mond-tot-mond reclame ben je sneller top of mind.

Tip 2: Vertel je verhaal

Je bent one of a kind, dus heb je een persoonlijk verhaal dat grote bedrijven vaak niet hebben. Een verhaal dat bezoekers van je shop maar al te graag horen. Fysieke aanwezigheid is bij een webshop natuurlijk niet mogelijk, maar door je persoonlijke verhaal te vertellen leren bezoekers je toch kennen. Dat zorgt voor klantenbinding en maakt het leuker om een aankoop juist in jouw shop te doen: je krijgt sneller de gunfactor.

Je persoonlijke verhaal vertellen kan via de ‘Over ons’-pagina op je webshop. Hier wat inspiratiepunten voor je op een rij:

  • Vertel over jezelf! Het liefst met foto. Dit zorgt voor vertrouwen, omdat je als bezoeker toch kunt zien met wie je zaken doet.
  • Vertel waarom je startte met je webshop. Vaak zijn webshops het gevolg van een passie voor een bepaalt product. Was het een jarenlange droom? Een spontaan idee?
  • Vertel over je producten. Maak je deze zelf, ga je het hele land door om speciale producten te vinden of importeer je ze vanuit het buitenland?

Sociale media
Ook sociale media kanalen kan je goed inzetten om je verhaal te doen en contact te zoeken met je doelgroep. Wel vraagt dit om een andere aanpak. Om te beginnen deel je via sociale media vaak korte berichten. Daarnaast zijn voor kanalen als Instagram, Facebook en Pinterest (sfeer)afbeeldingen erg relevant. Tot slot zijn de verhalen die je deelt in veel gevallen in the moment. Zo kan je je achterban op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes, nieuwe collecties en kun je ze een kijkje geven achter de schermen.

Meer weten over het inzetten van sociale media? Laat het ons weten in een reactie! :)


 

Tip 3: Wie niet groot is, moet slim zijn

Grote bedrijven verkopen vaak een diversiteit aan (dezelfde) producten. Kies jij voor een nichemarkt, dan is een grote partij eigenlijk amper een concurrent. Sterker nog: je kunt juist gebruik maken van de naam van grote bedrijven om jouw doelgroep te bereiken. Etsy en Bol.com kan je bijvoorbeeld inzetten als aanvullend verkoopkanaal om (een aantal) producten te verkopen. Zo creëer je nog een route om geïnteresseerden sneller naar jouw webshop te loodsen!

Let op! Bedenk goed welke producten je via grote bedrijven, zoals Bol.com, verkoopt. Door je producten via een grote partij te verkopen hebben ze ook inzicht in de data van je verkopen. Zo kunnen ze zien welke producten goed verkopen, deze zelf in huis halen en tegen een lagere prijs verkopen. Op korte termijn kan het slim zijn je producten te verkopen via een grote partij. Op de lange termijn heb je de kans dat je jezelf wegconcurreert. Bekijk daarom goed welke producten je verkoopt via een grote partij. Bijvoorbeeld producten die uit je assortiment gaan of unieke producten die een grote partij alleen bij jou kan inkopen. 

Tip 4: Maak het persoonlijk

Het ontvangen van een pakket is een van de weinige fysieke contactmomenten die een klant heeft met jouw merk. Slim om van dat moment een feestje te maken! Dat hoeft helemaal niet groots te zijn. Bekijk of je nét dat beetje extra kunt doen waardoor een klant zich speciaal voelt en waardoor je voor binding zorgt met je klant. Als kleine webshop kan je gemakkelijker die ‘persoonlijke’ band met je klanten realiseren, dus het is slim daar gebruik van te maken!

Bekijk ook het blog 'meer verkopen met mooiere pakketjes'

Zo geef je nét dat beetje extra:

  • Een (handgeschreven) kaartje
  • Een give-away die meteen dient als teaser voor een nieuwe aankoop. Verkoop je bijvoorbeeld thee, geef dan een theezakje waarvan je denkt dat die in de smaak zal vallen.
  • Een mooie verpakking van het product. Het product moet voor verzending nu eenmaal worden verpakt in een doos, dus waarom hier niet iets moois van maken? 

Conclusie? Je tegen laten houden door de grote jongens is niet nodig. Door een specifiek product te verkopen kan je uitblinken met je assortiment. Daarnaast kan je als klein bedrijf een persoonlijk en authentiek verhaal communiceren, wat zorgt voor klantenbinding. Laat de grote jongens niet helemaal links liggen! Bekijk hoe je ze kunt inzetten om je bedrijf zichtbaarder te maken voor jouw doelgroep. 

Heb jij nog een gouden tip voor een goede bedrijfspositionering?