10 gratis en betaalde manieren om je Instagram account te promoten

Instagram.jpg

Het wordt in 2021 nog ingewikkelder om je Instagram bedrijfsprofiel te promoten. De belangrijkste reden hiervoor is de groeiende concurrentie. Je zult hard aan de slag moeten voor een groter bereik en meer conversies. Er zijn echter veel gratis en betaalde methoden om je Instagram account actief te promoten. We zetten de laatste ontwikkelingen voor je op een rij.

Gratis je Instagram profiel promoten

Onderstaande methoden kosten je geen geld. Wij hebben verschillende effectieve methoden verzameld, die alleen maar jouw tijd en moeite kosten.

1. Verander je persoonlijke account in een bedrijfsaccount

Als je potentiële klanten wilt aantrekken, is het belangrijk om je reguliere account om te zetten naar een bedrijfsaccount. Je hebt dan toegang tot extra functies die alleen voor bedrijfsaccounts beschikbaar zijn: 

  • Aanpassen van de feedbackknoppen (e-mail, telefoonnummer, routebeschrijving);
  • Een indicatie van het merkveld;
  • Statistische data (weergaven, toevoegingen aan bladwijzers, activiteit van volgers enz.)
  • Lanceren en het volgen van de effectiviteit van advertenties.

Voor het overschakelen van een persoonlijk account naar bedrijfsaccount ga je naar ‘Instellingen’ (via het hamburger menu rechts bovenin) en dan naar ‘Account’. Kies hier voor ‘Overschakelen op ander accounttype’.

Tip: nu je een bedrijfsaccount hebt kun je ook aan de slag met Instagram Shopping

Zo schakel je op Instagram over naar een bedrijfsaccount

2. Kies een geschikte naam en een hoogwaardige profielfoto

Het ligt voor de hand dat je op jouw zakelijke Instagram account dezelfde naam gebruikt als die van je webshop. Is je naam al bezet? Kijk dan of er een naam beschikbaar is die dicht in de buurt komt. Zo was de naam ‘Linje’ al bezet, dus heeft Linje  gekozen voor _linje op Instagram.  

Kies voor een merk- of bedrijfsaccount een professionele naam zonder afkortingen. Zo kan jouw account gemakkelijk door potentiële klanten worden gevonden.

Ook is het belangrijk om voor een goede profielfoto te kiezen. Bijvoorbeeld een portret met een neutrale achtergrond of voor je logo. Houd er daarbij rekening mee dat Instagram de afbeelding bijwerkt om deze rond te maken. Mensen moeten je profielfoto associëren met je bedrijf en/of diensten.

Er zijn online diverse tools beschikbaar. Zo kun je met de logomaker van Logaster binnen een paar minuten een kant-en-klare profielfoto hebben, zelfs als je geen ontwerpvaardigheden.

3. Voeg aan elke post hashtags toe

Geen nieuwe tip, maar toch iets wat we veel webwinkels nog wel eens zien vergeten: hashtags toevoegen onder iedere post.

Hashtags helpen om:

  • Beter vindbaar te zijn
  • Posts te publiceren in de feeds van gebruikers, die de betreffende hashtags volgen
  • Thematische collecties te creëren.

Er zijn verschillende soorten hashtags: unieke hashtags, merkhashtags en hashtags met een hoge frequentie, een gemiddelde frequentie en een lage frequentie. Hier zijn meer details:

  • Hashtags met een hoge frequentie bepalen het algemene thema (#interieur, #kleding, etc.);
  • Hashtags met een gemiddelde frequentie focussen zich op een specifiek onderwerp (#interieuraccessoires, #croptop, etc.);
  • Hashtags met een lage frequente: hiermee kun je je op een specifiek moment concentreren: shoppingawards2021
  • Merk Hashtags: deze bevatten de naam van je merk of bedrijf zoals #meesenco
  • Unieke hastags die je zelf lanceert en gebruikt: wij lanceerden ooit de hashtag #myonlinestory waarmee onze klanten een kijkje achter de schermen konden delen
Bereik met de #kleding op Instagram

Om een bedrijfsprofiel op Instagram te promoten, is het aan te bevelen om de eerste drie soorten hashtags te gebruiken. Hiermee maak je het voor potentiële en bestaande volgers gemakkelijker om je posts te vinden. Je kunt hashtags in de beschrijving van je post, aan het einde van de post of in een comment plaatsen. Qua aantal is 10-30 hashtags ideaal, meer dan 30 hashtags is niet toegestaan.

De hashtags:

  • Moeten in overeenstemming met het onderwerp van de post of de foto zijn;
  • De nadruk moet liggen op hashtags met een gemiddelde of een lage frequentie;
  • Het is beter om niet dezelfde reeks tags van post naar post te kopiëren, maar om ze per post toe te spitsen
  • Gebruik geen hashtags die zijn gemaakt om statistieken te misleiden (bijvoorbeeld # like4like of followforfollow)

4. Voeg een locatie toe

Door aan posts een locatie toe te voegen, vergroot je het bereik van elke post. Wanneer iemand op de locatie van jouw post klikt, komen zij terecht op een verzamelpagina met posts die allemaal op dezelfde locatie zijn gemaakt. Heeft jouw posts veel likes en/of reacties, dan is de kans groot dat je bovenaan deze pagina komt te staan. 

Heeft jouw bedrijf een fysiek adres? Voeg je dit aan jouw profiel toe en tag je het in elke post.

Locatie aangeven bij Instagram foto

5. Activeer in Stories wederzijdse PR

Het is eigenlijk heel simpel: vind bloggers die in jouw vakgebied werkzaam zijn en een aantal volgers hebben dat min of meer gelijk is aan jouw account. Bied hen een vermelding op jouw account in ruil voor een vermelding op hun account.

Stories zijn hiervoor het meest geschikt. Denk vooral aan persoonlijke ontmoetingen en interviews en let op dat de stories niet te veel op reclame gaan lijken. 

Het is beter om het wekelijks te herhalen en 1-2 interessante bloggers te vinden dan eenmalige promotie.

6. Reageer op posts van populaire accounts

Een effectieve en volledig gratis manier om jezelf te promoten is door actief te reageren op posts van andere accounts. Het enige dat jij hoeft te doen, is populaire accounts volgen en reageren onder posts met veel weergaven. Dit is een goede manier om bij anderen onder de aandacht te komen. Let er wel op dat je inhoudelijk reageert en niet reageert om het reageren.

7. Creëer content van hoge kwaliteit

Eigenlijk hadden we deze tip vooraan moeten zetten, want dit is de allerbelangrijkste regel. Post alleen hoogwaardige content die relevant is voor je publiek. Ook als je besluit om veel geld aan advertenties uit te geven, zullen saaie posts geen publiek trekken. Bedenk dus wat en hoe je gaat publiceren.

Hoe kun je tegen betaling een Instagram-profiel promoten?

Naast de gratis manieren om jouw Instagram account te promoten, kun je ook kiezen voor betaalde manieren. Dit kan interessant zijn omdat je met betaalde advertenties je doelgroep naar jouw account kunt trekken en snel je doelen kunt behalen. We zetten de drie belangrijkste manieren van betaald adverteren voor je op een rij.

8. Gerichte reclame

Dit is de officiële manier om op Instagram te adverteren waarmee je relevant publiek kunt aantrekken. Promoot met gerichte advertenties nieuwe of bestaande posts en stories. Het grote voordeel is dat je de impressies kunt aanpassen: kies de locatie, de leeftijd en het geslacht van het publiek, interesses enz. Je kunt op Instagram advertenties aanpassen en als je meer opties nodig kan dit via het Meta-advertentieaccount.

9. Influencers

Als er goede influencers of bloggers zijn die aansluiten bij jouw merk of bedrijf kun je een (betaalde) samenwerking met hen aangaan. Kies je influencer echter wel zorgvuldig: vooral als er een vergoeding tegenover staat, is het belangrijker om statistieken op te vragen. 

Geef de influencer bijvoorbeeld een bepaalde kortingscode zodat je kunt zien welke aankopen allemaal vanuit de samenwerking afkomstig zijn.

10. Organiseer wedstrijden

Als je actieve volgers hebt, kun je ook eens een wedstrijd organiseren. Belangrijke dingen hierbij zijn:

  • Het geschenk is een dienst of een product van jouw merk;
  • Vertel volgers in de wedstrijdbeschrijving over jouw bedrijf en jouw product;
  • Verhoog tijdens de wedstrijdperiode de kwaliteit van jouw content naar het hoogste niveau;
  • Biedt eenvoudige voorwaarden voor deelname (verlang vooral geen repost omdat hierdoor een deel van het publiek zal worden weggefilterd).

Conclusie

Promotie via Instagram is een combinatie van verschillende doorlopende activiteiten. Wij raden je aan om zowel gratis als betaalde methoden te gebruiken: elk van hen heeft zijn eigen resultaat die gezamenlijk jou tot het behalen van jouw doelen zullen leiden.