Hoe voeg ik PostNL bezorgmomenten toe aan mijn webwinkel?

Geupdate op: 26 februari 2020

Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO

We hebben allemaal een druk leven. Dan is het natuurlijk super handig dat je een bestelling op bepaald moment kan laten leveren. MyParcel (PostNL) biedt de mogelijkheid om een bestelling op een bepaald tijdstip af te leveren. Dit kun je heel gemakkelijk aanbieden in jouw webwinkel. In dit artikel leggen we je uit hoe je dit doet.

Je klanten kunnen in jouw checkout aangeven op welke dag en tijdstip zij de order willen ontvangen. Op basis van de instellingen die jij invult in je beheeromgeving krijgt de klant een lijst te zien van de mogelijke bezorgmomenten die PostNL aanbiedt.

Heb je MyParcel al ingesteld? Dan mag je deze stap overslaan. Zo niet, kun je dit activeren door naar de volgende locatie te gaan: Online Bestellen / Verzendopties / Algemene opties / MyParcel instellingen. Klik hier op de optie: MyParcel activeren. Vul vervolgens de API key in die je terugvindt in je account van MyParcel nadat je een account hebt aangemaakt. Daarnaast kun je nu de standaard instellingen kiezen voor je pakketjes en voor het labelformaat.

Op dezelfde pagina die hierboven is genoemd kun je ook de bezorgmomenten activeren en instellen én kun je aanzetten of je vanaf een bepaalde orderwaarde de verzending gratis wil aanbieden.

Als je de bezorgmomenten activeert opent een nieuw veld waar je de prijs kunt instellen voor deze verzendwijze. De standaardprijs die hier al staat is een voorbeeld. Als jij deze dienst tegen een ander tarief wilt aanbieden kun je het hier wijzigen.

Daarnaast vind je een knop met de tekst Instellingen. Klik hierop en een nieuw venster opent. In dit venster wijzig je de volgende zaken:

- Aantal dagen vooruit tonen: Tot hoeveel dagen vanaf het order moment wil je pakketten leveren?
- Op welke dagen doe je je pakketten op de post?: Hiermee geef je aan op welke dagen jij altijd naar het postkantoor gaat. Dit is nodig om de aflevermomenten voor de klanten te bepalen.
- Tot hoe laat doe je de pakketten uiterlijk op de post?: Met dit gegeven wordt bepaald of een pakket diezelfde dag verzonden kan worden. Zo niet, wordt dit meegenomen in de berekening.
- Hoeveel dagen heb je minimaal nodig voor je een binnengekomen order verstuurt?: Dit is de periode die je nodig hebt om een order klaar te zetten en weg te brengen naar het postkantoor.
- Ochtendlevering aanbieden: Je kan hier de keuze maken je klant het pakket in de ochtend voor 12:00u te laten bezorgen. Daarnaast kun je een meerprijs doorberekenen aan je klant voor de ochtendbezorging.
- Avondlevering aanbieden: Je kan hier de keuze maken je klant het pakket in de avond tussen 18:00 en 21:30 te laten bezorgen. Daarnaast kun je ook hier een meerprijs doorberekenen aan je klant. In dit geval voor de avondbezorging.
- 'Gratis verzenden vanaf' aanbieden bij: Je kan hier aangeven bij welke bezorgopties je geen verzendkosten berekend boven een bepaald orderbedrag. Het bedrag vanaf wanneer je gratis verzend voor deze opties kun je instellen onderaan de pagina van de algemene verzendopties waar je de andere opties voor MyParcel instelt.

Vul al deze gegevens in en vergeet niet op Opslaan te klikken om de wijziging door te voeren. Hiermee is alles ingesteld en kan je klant voortaan kiezen voor een bezorgmoment!

Hou er rekening mee dat je zelf het pakketje op de juiste dag moet aanleveren bij PostNL. Dit wordt namelijk niet achtergehouden tot aan het bezorgmoment. Wel zo handig: MyParcel stuurt je hiervoor een reminder per mail :)

Wist je dat je voortaan ook de mogelijkheid om PostNL afhaallocaties aan te bieden in je webwinkel? Hiermee kan de klant zelf bepalen waar de klant het pakket ophaalt . Weten hoe je dit moet instellen? We hebben er een heel handig artikel over geschreven.

Voor de tarieven van de bezorgmomenten willen we je graag verwijzen naar MyParcel. Zij hebben de meest actuele prijzen paraat voor je.

Heeft dit artikel je geholpen?