Hoe zet ik de mail om van POP3 naar IMAP?

Heb je het info@ mailaccount ingesteld in een of meerdere mailprogramma’s, bijvoorbeeld op desktop en een app op je mobiel? Dan heb je waarschijnlijk het mailprotocol IMAP gebruikt. Echter bestaat er nog een ander protocol dat verouderd is. Dit is het protocol POP3 en wordt binnenkort uitgefaseerd. Het is daarom belangrijk om te controleren of je POP3 gebruikt, en dit zo snel mogelijk aan te passen naar IMAP. Hieronder lees je wat precies het verschil is, hoe je het kunt controleren, en hoe je het omzet naar IMAP.

Wat is het verschil tussen POP3 en IMAP?

Met POP3 (Post Office Protocol 3) worden de e-mails van de mailserver gedownload en lokaal op je apparaat opgeslagen. Hierdoor worden de e-mails van de mailserver verwijderd, en kun je deze mails niet meer in de webmail of op andere apparaten zien. 

IMAP (Internet Message Access Protocol) synchroniseert e-mails tussen de server en meerdere apparaten, waardoor je e-mails kunt bekijken en beheren vanaf verschillende apparaten. Ook worden de wijzigingen gesynchroniseerd tussen alle apparaten. 

Kortom, met POP3 worden e-mails lokaal opgeslagen in het mailprogramma op je apparaat, terwijl IMAP de e-mails op de server bewaard, zodat ze overal beschikbaar zijn.

Stap 1: Controleer of je POP3 gebruikt

Om zeker te zijn of je POP3 gebruikt dien je de instellingen bij het mailprogramma te controleren. 

Bij de meeste mailprogramma’s zie je bij de Inkomende Serverinstellingen het woordje “POP3” staan. Het kan zijn dat je dit niet ziet staan. In dat geval dien je de poort te controleren. Staat de poort op 110 of 995? Dan gebruik je POP3. 

Zie je “IMAP”, Poort 993 of 143 benoemd? Dan gebruik je IMAP en hoef je niets aan te passen. 

Hieronder kun je handleidingen raadplegen hoe je de serverinstellingen controleert voor de meest gebruikte mailprogramma’s:

Let op: Gebruik je meerdere mailprogramma’s, bijvoorbeeld op meerdere apparaten? Controleer dan in elk mailprogramma de instellingen.

Stap 2: Maak een back-up

We raden aan om eerst een back-up te maken van je mailbox voordat je de serverinstellingen aanpast. Omdat door POP3 de mails via het mailprogramma lokaal worden opgeslagen, kan het zijn dat bij het aanpassen van de serverinstellingen de mails worden verwijderd. In dat geval kun je de back-up importeren, zodat je alle mailtjes weer kunt terugvinden. Maak je geen back-up? Dan kan het zijn dat al je mails verloren gaan. Dit kunnen wij helaas niet herstellen. 

Maak de back-up in het mailprogramma dat je gebruikt om de mails uit te lezen.* 

Hieronder kun je handleidingen raadplegen hoe je een back-up maakt voor de meest gebruikte mailprogramma’s, waarin dit mogelijk is:

*Gebruik je Thunderbird of een ander mailprogramma waarbij je geen back-up kunt maken? In dat geval kun je deze stappen volgen.

Stap 3: Voeg het IMAP account toe

Wanneer je de back-up hebt gemaakt zul je het POP3 account moeten uitschakelen zodat het geen verbinding kan maken met de mailserver (Let op: niet het account verwijderen!). Heb je niet de optie om het account uit te schakelen? Dan kun je het wachtwoord aanpassen. 

Vervolgens kun je een nieuw IMAP account toevoegen. In dit V&A vind je de juiste instellingen en handleidingen voor de meest gebruikte mailprogramma’s.

Stap 4: Back-up Importeren 

Wanneer je het IMAP mailaccount hebt toegevoegd kun je de gemaakte back-up weer importeren. 

Hieronder kun je de handleidingen raadplegen hoe je de mail weer importeert voor de meest gebruikte mailprogramma’s:

Is de import geslaagd? Dan kun je het POP3 account verwijderen.

Thunderbird

Het kan zijn dat de back-up functie in Thunderbird niet goed werkt. In dat geval kun je de mails op een andere manier omzetten naar IMAP. In Thunderbird kan dat op deze manier.

Geen back-up mogelijkheden?

Werk je met een mailprogramma waar je geen back-up in kunt maken? Dan kun je het eventueel nog op een andere manier oplossen:

  1. Schakel het POP3 mailaccount uit door bijvoorbeeld het wachtwoord te wijzigen (Let op: verwijder het account niet!). Zo voorkom je dat het e-mailadres nog verbinding kan maken met de mailserver. 
  2. Voeg het e-mailadres nogmaals toe. Deze keer gebruik je de IMAP instellingen
  3. In het nieuwe IMAP mailaccount maak je de mappen-structuur na (indien nodig). Vervolgens kun je per map de e-mailberichten van het POP3 account naar het IMAP account slepen. Dit zorgt ervoor dat alle berichten weer in het IMAP account worden gezet, en dus weer worden toegevoegd aan de mailserver.  
  4. Wanneer je alle berichten in het IMAP mailaccount hebt gezet kun je voor de zekerheid controleren of deze mailtjes nu ook in de webmail staan. Staat het allemaal goed? Dan kun je het POP3 mailaccount verwijderen.

Hulp nodig

Twijfel je of je POP3 gebruikt of heb je vragen over het maken van een back-up? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder. Stuur een mailtje naar support@mijnwebwinkel.nl of bel ons op +31 412 668 011, dan kijken we graag met je mee!