Hoe stel ik een pop-up via Poptin in?

Middels Poptin kun je Pop-ups instellen zodat jouw bezoekers direct een bericht of melding van jouw keuze in beeld krijgen. Dit kan een kortingscode zijn, een melding of een scherm waarin de bezoeker zich kan aanmelden voor je nieuwsbrief. Hoe je een pop-up kunt instellen via Poptin, lees je in dit V&A artikel.

Google Tag Manager

Om Poptin straks in te kunnen laden in de webwinkel, is er een koppeling nodig tussen je webwinkel en Google Tag Manager. Je kunt via tagmanager.google.com inloggen op je Google Tag Manager account of registreren. Mocht je jouw Google Tag Manager account nog niet gekoppeld hebben aan je webwinkel, dan lees je hier hoe je dat kunt doen. 

Poptin instellen 

Om gebruik te kunnen maken van Poptin, kun je via www.poptin.com een gratis Poptin account aanmaken. Wanneer dit je eerste keer is dat je Poptin gebruikt, zie je direct na het registreren een overzicht met mogelijkheden zoals pop-ups, banners, e.d. Uit dit overzicht kun je direct je keuze maken en starten met het instellen van de gekozen optie. Poptin heeft een aantal Pop-ups vormgegeven die je kunt gebruiken en eventueel nog verder kunt aanpassen. Deze vind je hier. Nadat je klaar bent met het instellen van je pop-up, kun je op ‘Publish changes’ klikken rechtsboven in het scherm. 

Poptin instellen in Google Tag Manager

Nu jouw pop-up helemaal klaar staat, hoeven we deze alleen nog maar in Google Tag Manager te plaatsen. Hiervoor klik je in Poptin op ‘Installation code’ en kun je de HTML code kopiëren (deze heb je dadelijk nodig voor stap 2 hieronder). Vervolgens ga je terug naar Google Tag Manager, en klik je op ‘Nieuwe Tag’. 

De installatiecode in Poptin
Een nieuwe tag toevoegen in Google Tag Manager

Vervolgens kan je de Tag instellen middels de volgende 4 stappen:

  1. Geef de Tag een naam, bijvoorbeeld: ‘Poptin Tag’.

  2.  Klik in het veld ‘Tagconfiguratie’ en kies vervolgens in het menu voor ‘Aangepaste HTML’. Plak hier de HTML code in die je eerder al hebt gekopieerd uit Poptin.

  3. Klik in het veld ‘Triggers’ en kies voor de optie ‘All pages’.

  4. Klik op de knop ‘Opslaan’.

Een tag instellen via Google Tag Manager

Je komt nu terug in het overzicht van Google Tag Manager. In dit overzicht kun je klikken op ‘Verzenden’. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en 'Doorgaan'.

De tag verzenden in Google Tag Manager.

Nu staat je Tag live en kun je jouw Pop-up terugzien in jouw webwinkel! Het kan zijn dat het even duurt voordat je dit zelf terug kunt zien. Je kunt je webwinkel eventueel vanaf een ander apparaat, andere browser of in een incognito venster openen om de Pop-up direct te zien.