start direct

Zo maak je zelf belangrijke gebeurtenissen aan in GA4

GA4

In dit derde blog leggen we jullie uit hoe je zelf gebeurtenissen en conversies toevoegt in Google Analytics 4. Google zelf heeft al standaard gebeurtenissen en conversies toegevoegd, zoals het bekijken van een pagina (page_view). Maar wat nou als je iets wilt meten waarvoor Google dit nog niet heeft ingesteld? Daarvoor kun je zelf gebeurtenissen aanmaken. In dit blog gebruiken we het bekijken van een .pdf bestand als voorbeeld. Maar je kunt zelf natuurlijk nog veel meer andere gebeurtenissen toevoegen. Ga zelf na wat je graag zou willen meten en voeg het toe! Hieronder volgt een stappenplan 👇

1. Ga in Google analytics naar ‘beheer’
2. Vervolgens klik je onder ‘property’ op ‘gebeurtenssen’
3. Je komt nu in het scherm terecht waar je de bestaande gebeurtenissen staan. Dit is ook de plek waar je gebeurtenissen aanmaakt. Dit doe je door te klikken op ‘gebeurtenis maken’

4. Je komt nu in je eigen gemaakte gebeurtenissen terecht. Om een nieuwe gebeurtenis te maken klik je op ‘maken’.

Als je in dit overzicht terecht bent gekomen zit je goed. Het ziet er vervolgens wat ingewikkeld uit, maar dat valt reuze mee. Hieronder beschrijven wat je per veld in moet vullen. 

Configuratie
Kies hier een herkenbare naam. Als je zoals in dit voorbeeld wilt meten hoe vaak een .pdf bestand wordt bekeken, kun je kiezen voor view_pdf. In de naam kunnen geen spaties staan. Het is gebruikelijk om hier een laagstreepje voor te gebruiken. 

Parameter
Onder de overeenkomende voorwaarden vullen we in page_location. Hiermee wordt de url van de .pdf gemeten. 

Operator
Hier kun je zelf kiezen welke voor jou relevant is. In het voorbeeld gebruiken wij ‘is gelijk aan’. 

Waarde
Hier vul je de url in die je gemeten wilt hebben. In het voorbeeld kopiëren we de link die in de url balk te zien is als je op de .pdf klikt. Deze plakken we hier.

Dat was ‘m. Je hoeft alleen nog maar op ‘maken’ te klikken en de gebeurtenis is toegevoegd. 

Let op: de gebeurtenis wordt pas getoond in het lijstje van gebeurtenissen, zodra deze heeft plaatsgevonden.

 

Markeren als conversie
In het overzicht van gebeurtenissen heb je de optie om een gebeurtenis te markeren als conversie. Bij een conversie denk je vaak aan opbrengsten, maar dit is niet altijd het geval. In het geval van de .pdf is het bekijken van de .pdf een conversie. Als jouw gebeurtenis een belangrijke gebeurtenis is, dan kun je deze markeren als conversie. De gebeurtenis is dan terug te vinden in het rapport ‘conversies’.

 

Stel je vragen
Het einde van de GA4 informatiemaand is in zicht! Wij kunnen ons voorstellen dat je na alle blogs nog vragen hebt. Bijvoorbeeld dat je iets niet terug kan vinden in je property, als je iets specifieks wilt meten of andere vragen over Google Analytics. Stel al je vragen vóór 26 mei in onze community. GA4 expert Jaïro (van Phanum) zal al jullie vragen beantwoorden. Maak hier dus gebruik van!  Op 31 mei zullen wij de vragen publiceren in de community.