Mijnwebwinkel: rising star in de Emerce100
Dit jaar zijn we voor de 7e keer op rij opgenomen in de Emerce100, een jaarlijkse uitgave met de 100 beste e-business bedrijven in Nederland. Én als Nederlandse speler in een speelveld met veel grote internationale techbedrijven, doen we dat op het gebied van e-commerce software succesvol! Want niet voor niets is onze Emerce100 rating dit jaar van 4 naar 4,5 ster gestegen. Een mooie bekroning op een bijzonder jaar. En daar zijn we enorm trots op! 🥳
Na de gouden jaren voor e-commerce is het nu even niet meer zo booming
Na jaren waarin e-commerce niet harder leek te kunnen groeien, gingen 2020 en 2021 de boeken in als de jaren waarin the sky the limit was voor e-commerce. Enorme groeicijfers hebben de online retail een gigantische boost gegeven. Met als gevolg, jaarlijks dubbele groeicijfers in zowel het aantal nieuw gestarte webshops als de omzetgroei die onze webshop ondernemers maakten.
Echter, dit jaar en vorig jaar hebben alle online ondernemers, groot en klein, het zwaar. Want e-commerce staat sinds 2022 gigantisch onder druk. We zien bijvoorbeeld dat een groot aantal webshops dat vorig jaar gestart is, ophoudt te bestaan. En we zien ook dat webwinkeliers die al jaren hun business draaien, geconfronteerd worden met soms tegenvallende verkopen en kleinere marges. Voor ons reden om onze dienstverlening te verbreden over een breder spectrum van e-commerce en meer te bieden dan alleen e-commerce software.
Transitie naar alles-in-één platform voor e-commerce
Afgelopen jaren hebben wij hard gewerkt om onze klanten te faciliteren in het succesvol starten, opbouwen én opschalen van hun online business. Een platform van ons formaat brengt ook grote verantwoordelijkheden met zich mee. Juist omdat het om de business van onze klanten gaat. Er gaat dus niet alleen veel aandacht uit naar de doorontwikkeling van functionaliteiten, maar ook naar thema’s zoals security en schaalbaarheid. Dit is een van de redenen waarom we het hele platform naar Google Cloud hebben gemigreerd, waarmee we zorgen voor een stabiele, snelle en veilige omgeving.
Ook op het gebied van productontwikkeling gebeurt veel. We zien dat webwinkels het steeds moeilijker hebben in het halen van gezonde marges en omzet. Juist in deze tijd is het bouwen aan klantloyaliteit en het neerzetten van je eigen merk enorm belangrijk. Om hierop in te spelen hebben we een spaarprogramma gelanceerd, waarmee webwinkeliers eenvoudig een eigen spaarprogramma kunnen opzetten.
We zien ook dat een aantal webwinkeliers de verschuiving (terug) maakt naar offline en dus een omnichannel oplossing zoekt. Om die reden hebben we onze Kassa App (Point of Sale) oplossing verder doorontwikkeld om juist in deze behoefte te kunnen voorzien. Zo is recent ‘gedeelde betalingen’ toegevoegd aan de functionaliteit van de Kassa App, waarmee consumenten een deel cash en een deel met pin kunnen betalen. Een grote wens van consumenten en dus belangrijk voor onze (web)winkeliers.
Daarnaast zien we een groeiende behoefte bij onze klanten naar extra dienstverlening rondom online ondernemen. We helpen onze klanten dan ook meer dan ooit met het vormgeven van hun webshop en de processen daaromheen. Ook heeft onze Community een prominentere rol gekregen om ondernemersvraagstukken te kunnen beantwoorden die gaan over bijvoorbeeld online marketing, nieuwe wet- en regelgeving, verhogen van marges van je webshop en retourmanagement. Verder breiden we ons partnernetwerk continu uit zodat we nieuwe expertise en integraties kunnen toevoegen aan ons platform. En voor de klantgroep die jaarlijks €500K of meer omzet heeft, hebben we Customer Success Management ingericht.
“We zien dat ondanks -of misschien wel juist door- de onrust in e-commerce, klanten van andere aanbieders de overstap maken naar Mijnwebwinkel. Ook klanten die een paar jaar geleden juist bij ons weg gingen naar de ‘veelbelovende’ nieuwe toetreders. Wij positioneren ons niet voor niets als de perfecte groeipartner voor e-commerce ondernemers in Nederland en België.”
- Danny de Pee, Managing Director Mijnwebwinkel -
Onze blik op de toekomst
Ons doel is en blijft om het meest succesvolle commerce platform voor micro- en kleinbedrijf (MKB) in Nederland en België te zijn. In onze productontwikkelingen gaan we extra focus leggen op het beter ondersteunen en bedienen van onze grote en succesvollere klanten. En om een grotere groep ondernemers te helpen succesvol(ler) te worden in e-commerce richten we Customer Success breder in via een tech-touch benadering.
Uiteindelijk zorgen wij ervoor dat duizenden online ondernemers via ons commerce platform mooie, unieke en bijzondere producten naar de wereld kunnen brengen. Daar zijn wij erg trots op! Onze plek in de Emerce100 willen we dan ook vooral aangrijpen om onze inspirerende klanten te bedanken voor het vertrouwen in ons! En natuurlijk onze gedreven collega’s die zich dagelijks inzetten voor onze klanten. 💚