De basis van je bedrijf: Missie, visie en kernwaarden


Je merkidentiteit is de basis van je bedrijf. Maar wat hoort daar allemaal bij? In deze driedelige blogreeks nemen we je mee langs de belangrijkste onderdelen, waaronder je missie, visie en kernwaarden. Laten we snel beginnen!
Een missie en visie zijn belangrijk om te hebben voor je bedrijf, zodat je weet waar je voor staat. We leggen je uit hoe jij je missie en visie kunt opstellen en hoe je jouw kernwaarden bepaalt én inzet. Laten we beginnen met een korte uitleg.
Missie: Je missie is wie je bent en wat je doet. Dus wat ben jij momenteel aan het doen om je visie te bereiken.
Visie: Je visie richt zich juist naar buiten en naar de toekomst. Wat je gewenste toekomstbeeld is van de wereld, de markt of een bepaalde doelgroep over pak ‘m beet 5 jaar.
Kernwaarden: kernwaarden vormen de kern van je onderneming en moeten centraal staan bij alles wat je doet. Bij iedere keuze en in ieder aspect van je onderneming moeten deze kernwaarden worden meegenomen. Hierdoor zorg je ervoor dat je webshop één geheel wordt en goed past bij jou én je bedrijf.
Missie
Om je missie op papier te krijgen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat is het doel van je bedrijf?
Bijvoorbeeld: "We willen mensen inspireren door prachtige, handgemaakte producten aan te bieden." - Welke behoeften van je klanten vervul je?
Bijvoorbeeld: "We maken het kopen van duurzame en stijlvolle producten gemakkelijk en toegankelijk voor iedereen." - Wat drijft jou om elke dag aan de slag te gaan?
Bijvoorbeeld: "We zijn gepassioneerd over design en willen mensen helpen hun eigen stijl te uiten."
Schrijf meerdere opties op papier en neem de tijd om te bedenken welke het beste aansluit bij jou en je bedrijf. Het is ten slotte de bedoeling dat je dit uitstraalt en uitvoert bij alles wat je met je onderneming doet.
Visie
Je visie is een blik op de toekomst van je bedrijf en de markt waarin je opereert. Stel jezelf deze vragen om te brainstormen:
- Hoe zie je jouw bedrijf over 5-10 jaar?
Bijvoorbeeld: "Over vijf jaar willen we de meest geliefde webshop zijn voor handgemaakte, duurzame mode in Europa." - Welke impact wil je hebben op de markt of samenleving?
Bijvoorbeeld: "We willen een beweging op gang brengen waarbij consumenten meer kiezen voor ethische en duurzame producten." - Hoe ziet je ideale wereld, de wereld van je doelgroep, of de omgeving eruit?
Bijvoorbeeld: "We streven naar een wereld waarin alle babykleding van duurzaam materiaal wordt gemaakt, zodat de afvalhoop met X% wordt verminderd."
Probeer ook hierbij goed te bedenken wat je met je bedrijf kan bijdragen aan de visie. Schrijf het in meerdere mogelijke zinsopbouwen op en kijk welke het beste bij jouw onderneming (en missie) aansluit.
Kernwaarden
Kernwaarden zijn de principes en overtuigingen die je bedrijf sturen. Ook hierbij kun je jezelf een aantal vragen stellen om op gang te komen:
- Welke waarden zijn essentieel voor jouw bedrijf en team?
Bijvoorbeeld: eerlijkheid, klantgerichtheid, duurzaamheid, innovatie. - Hoe wil je dat je klanten jouw bedrijf ervaren?
Bijvoorbeeld: "We willen dat klanten ons zien als een betrouwbaar, innovatief en betrokken merk." - Met welke waarden identificeer ik mijn onderneming al?
Zoek online een lijst met kernwaarden op en kijk met welke je nu al identificeert.
Voorbeeld sieradenwebshop
Stel je hebt een webshop die duurzame, handgemaakte sieraden verkoopt. Daar zouden de volgende missie, visie en kernwaarden bij kunnen passen:
- Missie: "Wij maken unieke, duurzame sieraden die mensen helpen hun persoonlijkheid te uiten."
- Visie: "Wij streven naar een wereld waar duurzaamheid de norm is in mode en sieraden."
- Kernwaarden: Duurzaamheid, Creativiteit, Klantgerichtheid, Eerlijkheid.
Nu je wat beter voor ogen hebt waar je als bedrijf voor staat en waar je het voor doet, kun je dit ook meenemen in het creëren van je huisstijl en je tone of voice. In het volgende blog gaan we het over de laatste belangrijke stap zetten in de basis van je bedrijf: Strategie en doelen stellen.