Black friday vs. Green friday
29 november is het Black Friday. Een dag waar je niet om alle kortingen en deals heen kan en die ondertussen ook in Nederland niet meer weg te denken is. Maar de laatste tijd hoor je ook steeds meer tegengeluid tegen de absurd hoge kortingen en massa aankopen, namelijk Green Friday. Speel je in op Black Friday of geef je juist tegengas door je aan te sluiten bij Green Friday? We leggen je uit wat het inhoudt en hoe jij de overweging kunt maken.
Black friday
De herkomst van de naam Black Friday (zwarte vrijdag) heeft niks te maken met de verkoop van producten of uitverkoop zoals Black Friday momenteel bekendstaat. De naam is afkomstig van de financiële goud crash in september 1869. Deze dag werd vanwege de crash gezien als een ‘zwarte vrijdag’.
Dat staat in contrast met het Black Friday zoals we nu kennen. De dag waarop vele winkels en webshops korting geven op allerlei producten. Ook in Nederland heeft Black Friday de laatste jaren een gigantische groei meegemaakt. Een groot deel van de Nederlandse webshops en grote spelers zien hun omzet pieken tijdens Black Friday. Afgelopen jaar was duidelijk te zien dat ook in de weken voorafgaand aan Black Friday de promoties werden verspreid. Dit blijkt ook uit de cijfers van Emerce. De hardste groei is te zien in online aankopen. Zo zijn er 7,1 miljoen digitale betalingen gedaan op Black Friday, ten opzichte van 6,1 in het jaar daarvoor (iDEAL, 2023)
In deze grafiek van Emerce is duidelijk te zien dat in 2023 de omzet in de weken voor Black Friday en tijdens Black Friday is gegroeid tov de jaren ervoor. Bron: Emerce, 2023.
Green Friday
De tegenhanger van Black Friday is Green Friday. Op Green Friday worden bedrijven en consumenten aangemoedigd om te investeren in een groene planeet. Hoe? Door duurzame en tweedehands producten te (ver)kopen. Door spullen te (laten) repareren of recyclen. En vooral door overconsumptie tegen te gaan. Iets waar Black Friday natuurlijk niet echt aan meewerkt. Daarom kun jij je met je bedrijf aansluiten bij de Green Friday beweging van Trees for All. ‘’Black Friday zorgt voor impulsaankopen en overconsumptie, waarmee we de aarde in rap tempo uitputten. Wij geloven dat het anders kan én moet. Daarom maken wij al zes jaar op rij van Black Friday, Green Friday.’’ schrijft Trees for all.
Om mee te doen aan Green Friday moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Geen kortingen aanbieden tijdens Black Friday
- Klanten oproepen om zich ook aan te sluiten bij Green Friday
- Een actie opzetten om bomen te doneren via Trees for All
Afgelopen jaar was Green Friday populairder dan ooit. 325 bedrijven hebben zich in 2023 aangesloten. Duurzaamheid is en blijft een belangrijke ontwikkeling binnen e-commerce, dus naar verwachting zal ook 2024 dit aantal overtreffen.
De beste keuze voor jouw webshop
Als onderneming is omzet een belangrijke factor om te blijven bestaan en te groeien. Een verkoopboost op een dag als Black Friday kan daaraan meehelpen. Mits, je geen (te) hoge kortingen geeft waardoor je flink winstmarge inlevert. De koopjesjagers tijdens Black Friday shoppers zijn namelijk vaak eenmalige klanten. Het is daarentegen wel een mooi moment om van je oude collectie of overtollige voorraad af te komen.
Bedenk dus of je:
- Geen verlies zal draaien door je acties tijden Black Friday
- Deze koopjesjagers wel als je klant wil (ze zullen waarschijnlijk niet snel terugkomen als er geen nieuwe acties komen)
- Af wil van oude collecties of overtollige voorraad
Is duurzaamheid een van jouw USP’s of staat dit bij jou hoog in het vaandel? Dan raden we je aan weg te blijven van de Black Friday massa. Kijk of je mee wil en kan doen aan de Green Friday beweging, of maak duidelijk aan je klanten waarom je juist niet meedoet aan Black Friday. Een mooi voorbeeld hiervan is Dille & Kamille die in 2022 besloot de deuren van alle fysieke winkels te sluiten die dag, net zoals afgelopen jaar.
Op Black Friday waren de etalages van de Dille & Kamille winkels afgeplakt en stond hun statement op de ramen. Bron: Marketingtribune.nl, 2022.