De basis voor een goede webwinkel

11 hoofdstukken • 24356 keer gelezen

Hoofdstuk 8

Design & huisstijl

Een mooie, professioneel ogende webwinkel is essentieel voor vertrouwen bij je klant. Het zorgt voor een positieve verwachting over de kwaliteit van de producten en service. Het is dé look & feel van je shop en op basis hiervan bepalen je klanten of ze bij jou shoppen of bij je concurrent.

De kern van je webwinkelontwerp is je huisstijl. Onder je huisstijl vallen zaken als je logo en kleurgebruik. Je huisstijl is een cruciaal onderdeel van je site. Als je zelf niet zo handig bent met ontwerpen of je hebt er onvoldoende tijd voor, schakel dan de hulp in van een professioneel ontwerpbureau.

8.1.1 Logo  
Een belangrijk onderdeel van je huisstijl is het logo. Let erop dat het ontwerp:

  • Aansluit bij je product: verkoop je brocante meubelen dan is een krullerig logo een goede keuze, richt je je op stoere mannenaccessoires, kies dan voor een robuust logo
  • Aansluit bij je doelgroep: gebruik je onderzoek (hoofdstuk 2) om te kijken wat voor kleur/type logo bij je doelgroep past
  • Tijdloos is: het is lastig, maar probeer een logo te kiezen dat lang meegaat en niet trendgevoelig is. Naast de investering in o.a. nieuwe visitekaartjes, verminderd een gewijzigd logo de herkenbaarheid en kan het voor minder vertrouwen zorgen

Zorg ervoor dat je logo niet alleen terugkomt op je site, maar ook op je visitekaartjes, facturen, pakbonnen etc. Zo vergroot je je herkenbaarheid en de uitingen zien er professioneel uit.

Maak een privé Pinterest bord aan (die alleen jij kunt zien) en verzamel daar logo’s die jij mooi vindt. Kijk of je een lijn kunt ontdekken en gebruik deze als inspiratie voor je eigen logo. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je kopieert. In hoofdstuk 10.3 lees je meer over Pinterest.

8.1.2 Afbeeldingen
Je wilt natuurlijk dat de eerste blik op je webwinkel indruk maakt. Dat begint met een mooie paginaheader (de afbeelding bovenaan je webshop) en achtergrond. Hiervoor moet je op zoek naar geschikte afbeeldingen. Je kunt deze vinden via een zoekmachine zoals Google Images, maar hier zit vaak auteursrecht op. Beter is het om je beelden te zoeken in één van de vele gratis stockfotobanken. Of nóg beter: professionele foto’s laten maken!

8.1.3 Stationery
Stationery is het verzamelwoord voor fysieke middelen zoals: visitekaartjes, briefpapier, enveloppen etc. Hoewel alles zich natuurlijk steeds meer digitaal afspeelt, is stationery nog steeds een belangrijke toevoeging. Als je ervoor zorgt dat alles in één stijl is, vergroot je de herkenbaarheid en draagt het bij aan een stukje branding; bewust bouwen aan je merk. 

Facturen
Ook facturen kunnen perfect dienen als huisstijldrager. In plaats van een kale factuur, kun je hem ook in jouw huisstijl gieten door je logo toe te voegen en je huisstijlkleuren te gebruiken.

8.1.4 Huisstijlhandboek
Vooral voor grote organisaties is een huisstijlhandboek erg handig, maar ook jij als startende webwinkelier kunt er iets aan hebben. 

Zet in je huisstijlhandboek:

  • Hoe jouw logo gebruikt mag worden: Alleen in kleur of ook in zwart-wit, tot welke afmeting mag hij uiterlijk verkleind worden, op welke kleur achtergrond etc.
  • De kleuren van jouw huisstijl: In RGB (web), CMYK en PMS (print)
  • Je tone-of-voice: Handig als iemand ooit een gastblog voor je schrijft dat deze aansluit qua schrijfstijl

In het blog item van Ontwerpmijnwebwinkel vind je 6 tips voor een goed ontwerp.

8.2.1 Productfotografie
Naast goede afbeeldingen is productfotografie erg belangrijk. Want in tegenstelling tot stenen winkels waar bezoekers de producten in het echt kunnen bekijken, voelen en soms zelfs ruiken, heb je die mogelijkheid online niet. Daarom is het van groot belang dat je productfoto’s zo goed mogelijk de realiteit weergeven. Je vermindert hiermee meteen de kans op retouren.

Het is niet heel moeilijk om zelf je productfoto’s te maken. De meeste smartphones hebben tegenwoordig prima camera’s. Wil je het professioneler aanpakken? Investeer dan eenmalig in een goede camera, een fototent en twee goede daglichtlampen. Je zult zien: ook jij kunt fotograferen als een pro!    

8.2.2 Productweergave
Kies een productweergave die het beste bij jouw producten past. Kies voor vierkante foto’s, staande foto’s, productdetails of uitgebreide productbeschrijvingen. Probeer vooral de verschillende mogelijkheden uit. Dan zie je met eigen ogen welke het beste past.

Zorg ervoor dat je winkel responsive is. Hiermee bedoelen we dat je winkel op alle apparaten optimaal weergegeven wordt. Dus niet alleen op desktop, maar ook op tablet en mobiel. De inhoud wordt dan meegeschaald met het formaat van het scherm waarop je bezoeker je shop bekijkt. Een responsive shop is erg belangrijk want tegenwoordig bekijkt 51% van alle bezoekers een winkel vanaf een mobiel apparaat!

Je responsive shop inrichten
Bij veel webwinkel systemen is je winkel automatisch responsive ingesteld. Je kunt zelf echter ook een bijdrage leveren aan een optimale mobiele ervaring voor je bezoeker, door:

  • Korte, krachtige teksten te gebruiken (die er op mobiel ook netjes uitzien)
  • Filmpjes zoveel mogelijk te vermijden (fotosliders mogen wel)
  • Voor de gevorderde webwinkelier of beeldbewerker:
    afbeeldingen op een juiste manier naast elkaar te plaatsen  

Volgend hoofdstuk