Aan de slag met Mijnwebwinkel

14 hoofdstukken • 10649 keer gelezen

Hoofdstuk 12

Bezoekers naar je webwinkel trekken

Een van de belangrijkste onderdelen die nog door veel webwinkeliers wordt vergeten: marketing! Omdat we over marketing nog een hele gids zouden kunnen schrijven (wat we ook van plan zijn), lichten we in dit hoofdstuk alleen de verschillende onderdelen uit het beheer toe.

We beginnen eerst met het kopje ‘Marketing’ uit het menu. 

Google is binnen Nederland niet alleen de grootste zoekmachine, ze bieden ook diverse diensten en tools aan om je te helpen succesvol te worden.

Google Search Console is een gratis service van Google waarmee je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten kunt bijhouden. Je ziet er hoe Google naar jouw webshop kijkt, of al je pagina’s goed worden geïndexeerd en het is de beste - zo niet de enige - manier om erachter te komen via welke zoekwoorden je website bezocht wordt. Om gebruik te maken van Google Search Console heb je een Google-account nodig. Lees meer over hoe je Search Controle inzet voor jouw shop en over hoe je de tool koppelt aan het beheer van jouw winkel.

Om te zorgen dat Google op de hoogte is van alle pagina's in je webwinkel, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure niet gevonden zouden worden raden we je aan om je sitemap aan te melden bij Google. Hóe je dit doet, leggen we hier uit.

In dit menu stel je AdWords in. Google AdWords is de adverteertool van Google die je helpt om (nieuwe) bezoekers naar je site te trekken en meer verkopen te genereren. Advertenties van Google AdWords worden alleen getoond aan degenen die op zoek zijn naar jouw product en exact op het moment dat zij hiernaar zoeken. Het zijn de eerste en de laatste zoekresultaten die op een pagina worden getoond. Je herkent de advertenties aan het labeltje voor de URL met de tekst 'Adv.' of 'Advertentie'. Advertenties via Google Shopping, websites via het Display Netwerk en YouTube vallen ook onder Google AdWords. Lees meer over Google Adwords op ons blog.

Conversies bijhouden
Als je gaat adverteren op AdWords kun je door het instellen van een zogenaamd Conversion ID, conversies meten. Zo kun je zien  hoe effectief je AdWords-advertenties en zoekwoorden zijn. In dit support item wordt precies uitgelegd hoe je het bijhouden van conversies instelt.

Het Mijnwebwinkel platform is zo ingericht dat je ermee kunt werken zonder kennis van HTML. Je kunt daarom geen eigen programmeercode toevoegen. Met een PRO winkel kun je Google Tag Manager koppelen. Dat is een tool van Google waarmee je HTML-tags op je website kunt plaatsen. Dit vergt wel enige technische kennis. In deze instructie lees je hoe je Google Tag activeert. Benieuwd wat voor tags er zoal gebruikt worden in webwinkels? Lees dan dit blog met voorbeelden eens.

Een CAPTCHA is een test om te laten zien dat je geen robot bent. Bijvoorbeeld in de vorm van een cijfer/lettercombi die je moet intikken. Dit om te voorkomen dat er via formulieren op je website allerlei SPAM binnenkomt. In je webwinkel wordt een CAPTCHA gebruikt bij het contactformulier, het nieuwsbrief inschrijfformulier en het gastenboek.

Voor PRO shops is er de optie om Google reCAPTCHA te gebruiken in plaats van de reguliere CAPTCHA. De cijfer/lettercombi onderaan je formulieren wordt dan vervangen door een vakje dat door bezoeker(s) aangevinkt moet worden.

In dit support item lees je meer over wat een CAPTCHA precies is en hoe je ‘m vervangt door Google reCAPTCHA. Let op: de reCAPTCHA is alleen beschikbaar voor PRO-gebruikers (op aanvraag).

Om online te adverteren, kun je behalve AdWords , ook met een affiliate netwerk samenwerken. Bij affiliate marketing worden de affiliates met een vergoeding beloond voor de verkregen verkopen of leads. Affiliaties realiseren dit door jouw dienst of product te promoten, bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties.

We ondersteunen de volgende affiliate netwerken:

Wil je hiermee aan de slag? Maak dan een account aan bij één van deze partijen en koppel het aan je shop door hier het verkregen campagneID en productID in te voeren.

De Facebook Pixel is een stukje code dat bijhoudt op welke pagina's jouw bezoekers komen. Naast dat het je statistieken over het aantal bezoekers oplevert, kun je de Facebook Pixel ook gebruiken voor het ontwikkelen en optimaliseren van je Facebook-advertentiecampagnes.

Vul bij ‘Facebook’ de Pixel ID in. Meer over hoe je de Facebook Pixel precies werkt en hoe je hem in je winkel plaatst lees je hier.

Omdat Facebook tracking cookies gebruikt, valt de werking van de pixel onder de cookiewet. Wij hebben dit al in de standaard cookie statement opgenomen. Als je een afwijkende cookie statement gebruikt, zul je dit zelf nog even moeten toevoegen.

In het menu Marketing/Social media AddThis geef je jouw bezoekers de mogelijkheid om een pagina of artikel te delen op social media. Door AddThis verschijnen er namelijk op iedere pagina en bij ieder artikel in jouw webwinkel Social media iconen.

Ook kun je een knop toevoegen om een artikel of pagina te printen.  Welke van de beschikbare iconen je wilt tonen, bepaal je zelf. In dit support item wordt precies uitgelegd hoe je AddThis instelt voor je shop.

Reviews zijn belangrijk om vertrouwen uit te stralen naar je bezoeker. We hebben een koppeling met de review sites KiYoh en The Feedback Company. Je kunt deze activeren in het menu Beoordeling sites. In dit menu stel je ook in wanneer je een review uitnodiging (of een herinnering) wilt versturen en of dit alleen voor nieuwe of ook voor terugkerende klanten geldt. Lees bij Vraag & Antwoord hoe je feedback Company koppelt en hoe je Kiyoh koppelt.

Stichting WebwinkelKeur is een keurmerk met een review widget. Deze widget kun je met behulp van Google Tag Manager in je webshop tonen (alleen voor PRO-gebruikers). 

Zo, alles uit het menu Marketing is aan bod gekomen. Maar er zijn meer onderdelen die je kunnen helpen om meer bezoekers te trekken naar je shop. Deze onderdelen bevinden zich in het menu 'Bezoekers'. Lees je mee?

Klantbeoordelingen via een gastenboek zorgen net als klantbeoordelingen via review sites voor een stukje vertrouwen. Om het gastenboek te kunnen gebruiken, moet je deze eerst in je winkel plaatsen. Dit doe je bij Instellingen/Vormgeving/Indeling. Vervolgens ga je naar Bezoekers/Gastenboek en kun je bij ‘instellingen’ kiezen of je berichten eerst wilt controleren voordat ze gepubliceerd worden.

E-mailmarketing is één van de belangrijkste marketinginstrumenten voor webwinkeliers. In dit menu kun je nieuwsbrieven aanmaken om naar je klanten te versturen. Is je nieuwsbriefmodule actief? Dan kun je het element ‘nieuwsbrief’ naar de gewenste plek verslepen bij Vormgeving/Indeling. Zorg dat je nieuwsbrieven aansluit bij je huisstijl voor herkenbaarheid. Bijvoorbeeld door je eigen logo toe te voegen bij Vormgeving/E-mailafbeeldingen en door kleuren en afbeeldingen te gebruiken die dezelfde sfeer ademen als je shop.

Bezoekers melden zich aan voor je nieuwsbrief via het inschrijfformulier of tijdens het plaatsen van een bestelling. Het is niet mogelijk om handmatig aanmeldingen toe te voegen of importeren. Wel kun je de bestaande adressen exporteren. Je kunt een nieuwsbrief inplannen of direct versturen. Heb je op ‘versturen’ geklikt, dan wordt de nieuwsbrief in de wachtrij geplaatst en binnen één uur verzonden.

Let op: Als je veel aanmeldingen hebt, zal het afleveren wat langer duren. Elk uur wordt er namelijk een grote batch verzonden totdat alle e-mailadressen uit je mailing aan de beurt zijn geweest.

Mijnwebwinkel is van oorsprong geen e-mailprogramma. Als je mooie, overtuigende nieuwsbrieven wilt opstellen, kun je het beste een speciale e-mail tool zoals Mailchimp gebruiken. Door de koppeling met Mijnwebwinkel, kun je eenvoudig jouw e-mailadressenbestand importeren en worden nieuwe adressen automatisch toegevoegd.

Met een programma als Mailchimp stel je eenvoudig professionele e-mails op

In het menu Statistieken vind je een aantal handige weetjes over je shop. Zoals de meest bekeken artikelen en pagina’s, maar ook het aantal artikelen dat je in de webwinkel hebt staan. Dit is ook de plek waar je jouw winkel aan Google Analytics koppelt. De koppeling met Google Analytics en de E-commerce module zorgen ervoor dat er op je dashboard een overzicht verschijnt van de belangrijkste statistieken. In je account bij Google Analytics vind je vervolgens nog veel meer statistieken om bezoeken aan je webshop goed te kunnen analyseren. 

Google Analytics is een gratis tool van Google en een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor je webshop. Het is dé manier om te ontdekken waar je bezoekers vandaan komen, hoe zij zich op jouw site bewegen en via welke kanalen ze bij je terecht komen. Adverteer je? Dan kun je met Google Analytics nagaan of je de investeringen terugverdient. Op basis van de verkregen informatie kun je online marketingcampagnes opzetten en/of je site aanpassen aan het gedrag van bezoekers.

Lees onze blogreeks over Google Analytics voor je webshop.

Via het menu Bronnen kun je aan je klanten, tijdens stap 2 van het winkelwagenproces, de vraag ‘Hoe heeft u ons gevonden?’ stellen. Elke bron die je in dit menu toevoegt, is een keuzeoptie bij deze vraag. Als bronnen kun je denken aan: via Google, via bekenden of via een beurs. De volgorde wijzig je naar eigen inzicht, een bron verwijderen of uitzetten kan ook. In dit overzicht wordt bijgehouden hoe vaak een bron gekozen is. 

De vraagstelling kun je aanpassen via het menu Standaardteksten. Bijvoorbeeld om te tutoyeren of om deze functie voor een compleet ander doel te gebruiken: "Wil je je bestelling als cadeautje ingepakt hebben?"

Volgend hoofdstuk