Faalangst

Tom is boos

Met zijn gezicht op onweer sloft Tom mijn werkkamer binnen. Zijn tas sleept hij aan één hengsel over de grond achter zich aan. Met een diepe zucht ploft hij in de stoel tegenover mij.

“Kopje thee doen dan maar?”
“Met een een beetje melk..”

Ik geef hem een bemoedigend klopje op zijn schouder als ik langs hem loop op weg naar de keuken.

Faalangst

Tom is 10 jaar. Hij is slim, erg gevoelig, onzeker en hij heeft last van faalangst. Vooral bij geschiedenis repetities gaat het fout. Thuis, als zijn moeder hem overhoort, weet hij alles. Op school, als het repetitieblaadje voor zijn neus ligt, weet hij niets meer.

Vandaag had hij een repetitie geschiedenis.. Het duurt even voordat hij vertelt hoe het ging. Hij was een beetje zenuwachtig, maar niet zo erg. Tot hij op school was en de blaadjes werden uitgedeeld. Hij kon geen enkele vraag beantwoorden. En tot overmaat van ramp is Sofie, op hij wie hij al ‘zijn hele leven’ verliefd is, verliefd op Job..

“Ik wist helemaal niks meer! Hoe kan dat nou? En die stomme Sofie..” briest hij.

Boos of bang?

Tom is niet zo’n prater. Het duurt vaak even voordat hij zegt wat hij echt denkt en voelt. Ik ben hier bij hem al vaker tegenaan gelopen. Vorige week schreef ik een gedicht voor een jongetje van vijf met de boodschap dat hij helemaal goed is zoals hij is. Tijdens het schrijven hiervan bedacht ik me dat een gedicht over faalangst misschien wel een mooie ingang zou zijn om dit onderwerp met Tom bespreekbaar te maken.

Tom neemt kleine slokjes van zijn thee en wordt rustiger. Ik pak het gedicht dat ik eergisteren voor hem schreef.

“Ik heb iets geschreven en ik ben erg benieuwd wat jij ervan vindt. Vind je het goed als ik het aan je voorlees?”

“Ja hoor,” zegt Tom. Ik hoor aan zijn stem dat hij nieuwsgierig is.

Ik lees het gedicht rustig voor:

Iedereen houdt van mij

We gaan vandaag iets leren
Juf staat al voor de klas
Op het bord staan rare tekens
Ik wou dat het al strakjes was

Wat als ik het niet goed
Of het helemaal niet kan
Wat denken pap en juf 
En al die anderen daarvan?

Ben ik dan nog lief
Houden ze nog van mij
Of is het dan genoeg geweest
En hoor ik nergens echt meer bij

...

(Het hele gedicht staat in Het Grote Gedichtenboek voor Bijzondere Kinderen)

Na het voorlezen stel ik Tom de vragen die ik heb voorbereid. Het is een eenvoudig stappenplan, maar zeer doeltreffend. De laatste stap is gebaseerd op een vragenlijst uit mijn hypnotherapie opleidingsmap. Het doel van deze laatste stap is om de oorzaak van Toms faalangst te achterhalen, zodat ik weet waar we aan moeten gaan werken om dit probleem op te lossen. En dit lukt.

Ik stel vragen, Tom beantwoordt ze. Na het tweede kopje thee (en het derde chocolaatje..) wordt het ook voor Tom langzaam duidelijk dat achter zijn boosheid angst schuilt. Angst om het fout te doen, angst om niet goed genoeg te zijn. 

En het mooie is dat hij dit zelf zegt. Mijn laatste vraag beantwoordt hij met: “Ik ben altijd bang dat ik het fout doe.”

En daar is de negatieve overtuiging die ten grondslag ligt aan zijn faalangst. Aan de hand van een andere vragenlijst (ook afkomstig uit mijn hypnotherapie opleidingsmap) bepalen we samen het doel van dit coachingstraject en maak ik een plan van aanpak.

Ik zet de tools in waar ik het liefste mee werk:

  • EFT (Emotional Freedom Techniques),
  • ontspanningsoefeningen,
  • de leerstof
  • en er is een nieuwe ‘tool’ bijgekomen: het gedicht.

Na een paar weken komt Tom met een glimlach van oor tot oor mijn werkkamer ingestormd. Met zijn tas nog op zijn rug en half struikelend over het matje dat bij de deur ligt, roept hij: “Ik hoefde maar één keer te zuchten en toen was het weg!! Ik wist alles!”

Mission accomplished. 😉

Als je graag met verhalen en metaforen werkt, mijn ervaring is dat dit vaak het denken ‘passeert’ en daardoor recht naar het hart en het onbewuste gaat, is Het Grote Gedichtenboek voor Bijzondere Kinderen wellicht iets voor je.

De thema’s van de gedichten in het boek variëren van faalangst, onzekerheid, hooggevoeligheid, opkomen voor jezelf tot adhd, je hart volgen, je anders voelen, enzovoort.

Download hier 2 gedichten en het overzicht van de gedichten en de thema's uit Het Gerote Gedichtenboek voor Bijzondere Kinderen en de gebruiksaanwijzing >>>

© 2016 - 2020 Helende gedichten | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Ook een eigen gratis shop?