The Airy Ghost of Man CD-album box

€ 17,50 (inclusief 21% btw)
Aantal

Luister naar een audio-samenvatting Harmonieus huwelijk: jazz, flamenco en wereldmuziek door Tom van Rijswijk (Haagsche Courant, Kunstpagina, 27/01/01)

Was het de geest van Glenn Miller? De relaxte sfeer in een klein plaatsje in het Amerikaanse Midwesten? Waar kwam die inspiratie vandaan, die bij tien Nederlandse professionele muzikanten het beste bovenhaalde?

Gitarist Marc Lèzwijn bindende factor voor tien talentvolle jonge honden

Den Haag - Een recensent, die de achtergrond van de eerste cd van The Airy Ghost of Man niet kende, sloeg de spijker op de kop toen hij schreef dat de musici 'op een bijna huiselijk-informele manier' speelden. Dat was ook de bedoeling van gitarist Marc Lèzwijn: de bijzondere sfeer terugroepen die hij in Amerika ervoer toen hij een halfjaar geleden met enkele collega-muzikanten na de concerten met de Bill Baker's Big Band zat te jammen. "Ineens zit je daar in de States 'opgesloten' - in positieve zin - met jongens die je al jaren uit het beroepscircuit kent. Na de concerten praatten we voornamelijk over muziek en kregen we ideeën voor arrangementen, blazerspartijen, melodielijnen. Muziek is voor ons meestal werk, maar het klikte ineens, er sprong een vonk over. Je kon echt van magie spreken. Dit was pas echt muziek maken. Toen we terug waren in Nederland heb ik die jongens en een aantal anderen gevraagd mee te werken aan een cd''.

Luchtspiegeling

Het concert van The Airman of Note, de beste militaire big band van de Verenigde Staten, dat Marc Lèzwijn en de anderen tijdens het Glenn Miller Festival in Clarinda hadden bijgewoond zong nog lang na in zijn hoofd. Indirect leidde het tot de naam van zijn nieuwe groep en cd. "Airman, mens en lucht. Als je muziek hebt gespeeld en het is afgelopen, dan is het voorbij. De muziek is weg. Wat overblijft is een soort fantoomgevoel van hoe mooi het was. Een soort luchtspiegeling, de geest van wat er toen was. Een airy ghost''.

Het verblijf met name in het kleine Midwest-stadje Clarinda heeft op Marc Lèzwijn een onuitwisbare indruk gemaakt. Hij bezingt het op 'Breakfast at midnight'. "Ik stond in het geboortehuis van Glenn Miller en werd getroffen door die relaxte sfeer. Iedereen heeft er de ruimte en een vrijstaande woning, lijkt het wel. Ik zag Glenn Miller met z'n trombone al onder een boom zitten. Ineens was de sfeer van het festival en van de man die een enorme betekenis voor de muziek heeft gehad heel dicht bij. Een soort luchtgeest''. Dat gevoel inspireerde hem tot het maken van enkele composities die hij in samenwerking met een achttal collega-muzikanten op een cd heeft vastgelegd. Jazzgitarist Olaf Tarenskeen en flamencogitarist Arturo Ramón spelen afwisselend samen met Marc Lèzwijn, die op zijn beurt weer is te horen in een fullswing jazzensemble met blazers en ritmesectie. Dit allemaal onder de noemer 'jazz, flamenco & world'. Van de eerder geciteerde recensent mogen daar best swing en blues aan worden toegevoegd.

Aangestoken door zoveel talent van jonge honden is er op de plaat nog een opmerkelijke gast te horen: de wereldberoemde jazz recording engineer èn drummer Max Bolleman. "Die man heeft het zo ontzettend druk met zijn studio. Maar na vijftien jaar zit hij ineens weer bij ons te drummen'', stelt Marc Lèzwijn met genoegen vast.

gratis verzending

0,50 betalingskosten via iDeal

Ook een eigen gratis shop?