Hoe stel ik het bijhouden van conversies in?

Geupdate op: 24 september 2019

'Conversies bijhouden' van Google Ads is een hulpprogramma waarmee je conversies kunt meten en kunt bepalen hoe effectief je Google Ads-advertenties en zoekwoorden zijn.

Je hebt hiervoor wel een Google Ads account nodig. Voor meer informatie over het opzetten van een Google Ads account kan je terecht op de Google Ads support pagina.

Als je Google Ads-conversies wilt bijhouden voor je webwinkel, moet je twee waardes invullen in de beheeromgeving onder het kopje Google Ads conversion_id & conversion_label.
Hieronder wordt beschreven hoe je deze codes verkrijgt en hoe je conversiegegevens bijhoudt:

  • Ga naar: https://ads.google.nl/aw/conversions
  • (Je kunt deze pagina ook openen door te klikken op het "Tools en Instellingen" menu rechts boven in je Google Ads-account. Vervolgens klik je op "Conversies" onder het kopje Meting)
Google Ads conversies bijhouden 1.jpg
  • Klik op de blauwe ronde knop met '+' linksboven op het tabblad Conversieacties.
  • Kies voor 'Website'
  • Selecteer de categorie waaraan je deze conversie wilt toevoegen en geef je conversie een naam en s. 
Google Ads conversies bijhouden 2.jpg
  • Selecteer 'Verschillende waarden voor elke conversie gebruiken'
  • Vul een standaard waarde in voor je conversie (bijvoorbeeld de gemiddelde verkoopprijs)
  • Laat bij 'Aantal' de selectie op 'Alle'
  • Klik op 'Maken en Doorgaan'
Google Ads conversies bijhouden 3.jpg
  • Op de volgende pagina selecteer je 'Google Tag Manager gebruiken'. Noteer of kopieer het Conversie_ID en Conversielabel.
  • Ga terug naar Google Diensten / Google Ads in de beheeromgeving en voer deze twee gegevens in. 

Wij hebben het meeste al voor je gedaan, je hoeft dus niet alle instructies van de Google Ads-pagina op te volgen, de bovenstaande stappen zijn voldoende om te starten met het bijhouden van conversies.

Heeft dit artikel je geholpen?