Hoe stel ik in Analytics doeltrechters in voor de oude checkout?

Geupdate op: 22 oktober 2018

In Google Analytics kun je doelen instellen voor acties die bezoekers op jouw website uitvoeren. Hieronder stellen we doelen in voor de twee belangrijkste acties: het plaatsen van een bestelling en het inschrijven op de nieuwsbrief.

In Google Analytics kun je doelen instellen voor acties die bezoekers op jouw website uitvoeren. Hieronder stellen we doelen in voor de twee belangrijkste acties: het plaatsen van een bestelling en het inschrijven op de nieuwsbrief.

Hieronder leggen we uit hoe je doeltrechters instelt voor de oude checkout. Gebruik je de nieuwe checkout, dan lees je in dit blog hoe je daarvoor doeltrechters instelt.

Geloof je het allemaal wel en heb je geen zin om het zelf in te stellen? Importeer dan het doel dat we al voor je hebben aangemaakt. Je hoeft dan alleen nog maar een weergave te selecteren en het doel wordt automatisch toegevoegd.

Zó doe je het zelf:

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, selecteer de weergave waarvan je de instellingen wilt wijzigen en klik op Doelen
  2. Klik op + Nieuw doel
  3. Kies onder Doelconfiguratie > Sjabloon > Opbrengst voor Een bestelling plaatsen
  4. Klik op Doorgaan
  5. Voer bij Doelbeschrijving een omschrijving in, bijvoorbeeld: Bestelling geplaatst
  6. Bij Doelruimte-ID staat standaard het eerstvolgende beschikbare Doel-ID geselecteerd. Dit kun je laten staan
  7. Bij ‘Type’ staat standaard Bestemming geselecteerd. Laat dit zo staan
  8. Klik op Doorgaan
  9. Kies onder Doeldetails bij Bestemming voor Reguliere expressie en voer de volgende tekst in: ^.*\/order\/finish\/.*$

Simpel gezegd hebben we hier bepaald dat Google elke keer als er /order/finish in de URL voorkomt - dit is het geval bij de laatste stap in het bestelproces - telt als één behaalde doelconversie.

Nu gaan we de rest van de stappen uit het bestelproces toevoegen aan dit doel, zodat je kunt zien waar bezoekers afhaken.

  1. Klik onder Trechter op UIT. Er verschijnen nu extra invoervelden
  2. Vul bij 1 onder Naam in: Stap 1: Winkelwagen  
    Vul bij 1 onder Scherm/pagina in: ^.*(\/order\/cart\/).*
  3. Let op: Deze stap geldt alléén als je klant-accounts in je winkel gebruikt:
     Klik op + Nog een stap toevoegen
     Vul bij 2 onder Naam in: Stap 2a: Klant-account  
     Vul bij 2 onder Scherm/pagina in: ^.*(\/order\/login\/).*
  4. Klik op + Nog een stap toevoegen
  5. Vul bij 3 onder Naam in: Stap 2b: Klantgegevens  
    Vul bij 3 onder Scherm/pagina in: ^.*(\/order\/customer\/).*
  6. Klik op + Nog een stap toevoegen
  7. Vul bij 3 (of 4, als je klant-accounts gebruikt) onder Naam in: Stap 3: Bevestigen  
    Vul bij 3 (of 4, als je klant-accounts gebruikt) onder Scherm/pagina in: ^.*(\/order\/confirm\/).*
  8. Klik op Opslaan

We hebben zojuist alle stappen van het bestelproces ingesteld als doel in Analytics. Stap 4 'betalen' slaan we over, omdat deze meestal via een aparte website verloopt. Als de betaling succesvol is, zal de klant terugkomen op de doelpagina, die we bij punt 9 hebben ingevoerd. Met deze doeltrechter kun je dus zien of klanten tijdens de bestelling afhaken en waar dit gebeurt.

Heeft dit artikel je geholpen?