Wat moet ik weten over het verwerken van bestellingen bij Klarna?
Zo. De bestellingen stromen binnen. Maar waar moet je heen om ze te verwerken en waar moet je op letten? In dit artikel vind je antwoorden over de betalingsstatus en de verwerking van je bestellingen.
Waar kan ik de bestellingen vinden die via Klarna zijn geplaatst?
Deze vindt je in je complete besteloverzicht onder het menu-item Orders. In dit overzicht kun je in de kolom 'Betaalwijze' zien of er voor Klarna is gekozen en wat de status van een betaling is. Je hoeft hiervoor niet op een andere plaats in te loggen!
Waar moet ik op letten bij het verzenden van bestellingen?
Zodra je een bestelling wilt verwerken, open je de bestelgegevens door op het nummer, de naam of het tandwiel te klikken. Controleer altijd eerst of Klarna de betaling heeft geaccepteerd. Als de status Goedgekeurd is, heb je het groene licht! Deze status houdt in dat Klarna de betaling van de klant garandeert. Zo ben je verzekerd van je geld en kun je met een gerust hart verder. Inpakken maar! Blijf hier even in je beheeromgeving, want zodra je de bestelling hebt verzonden, verander je de status naar 'verzonden'. Je krijgt dan direct de mogelijkheid om het geld te 'innen'. Doe het!
Wat als een klant mij ook rechtstreeks heeft betaald?
In dat geval moet je een van de twee betalingen terugdraaien. Heb je het bedrag nog niet geind? Dan kun je bij Klarna eenvoudig de transactie annuleren. Open de bestelling in je beheeromgeving en klik op Annuleren. Heb je het bedrag al geind? Dan heeft de betaling de status Voltooid en is het makkelijker en sneller om het bedrag via je zakelijke account terug te storten naar je klant. Bepaal dus voor elke situatie welke vergoeding voor je gemakkelijker of wenselijker is :)
Wat betekenen de verschillende betalingsstatussen?
Je kunt verschillende statussen zien bij de Klarna-betalingen. Degenen die je zeker in de gaten wilt houden, zijn goedgekeurd en voltooid. Deze zijn direct gerelateerd aan je portemonnee ;-) Hieronder de volledige lijst:
- Akkoord: je klant heeft de Klarna keuring doorstaan, betaling is nu gegarandeerd. Stuur dat pakket!
- Voltooid: je hebt het bedrag verzameld, dus nu ben je klaar. Het bedrag wordt bij een volgende betaling verwerkt (of dit is al gebeurd).
- Mislukt: deze betaling is mislukt. Je klant heeft deze bestelling niet betaald via Klarna.
- Onvolledig: deze betaling is niet compleet. Je klant heeft deze bestelling niet via Klarna betaald.
- Nieuw: deze status zul je niet vaak tegenkomen, de betaling wordt nu verwerkt door Klarna.
- In behandeling: de betaling is nog in behandeling. Wacht nog even en kijk later of de status nu is goedgekeurd.
- Terugbetaald: dit bedrag is teruggestort aan je klant. Het kan tot 2 weken duren voordat het op zijn / haar account is bijgeschreven.
- Onbekend: de status van deze betaling is onbekend. Neem contact op met Klarna voor meer informatie.
- Geannuleerd: de transactie is geannuleerd. Klarna zal dit bedrag niet aan jouw klant in rekening brengen.
Wat betekenen de verschillende betaalmethoden?
Het besteloverzicht toont vier verschillende betaalmethoden: bankoverschrijving, achteraf betalen, automatische incasso en creditcard. Dit omvat de volgende betalingsmogelijkheden:
- Bankoverschrijving: iDEAL, Sofort
- Achteraf betalen: betaal later via Klarna
- Automatische incasso: eenmalige machtiging (nu betalen)
- Creditcard: alle creditcardbetalingen