Wat is er allemaal mogelijk met Klarna in de checkout?
Op deze pagina vind je antwoord op je vragen over Klarna in de nieuwe checkout en de mogelijkheden die dit biedt voor je shop!
Welke betaalwijzen zitten erin?
Bij Klarna zitten alle betaalwijzen die je nodig hebt! Je klanten kunnen kiezen voor directe betaling, uitgestelde betaling (met een creditcard), een incassomachtiging, of zelfs om pas na ontvangst te betalen. Je kunt dit eventueel nog aanvullen door naast Klarna ook PayPal en betalen bij afhalen te activeren. Klarna toont alleen de betaalopties aan je klanten die beschikbaar zijn voor hen. Zo zullen alleen je Nederlandse klanten iDEAL zien staan.
- Achteraf betalen
- iDEAL
- Creditcard
- Eenmalige machtiging
- Online overschrijving via Sofort: ook voor België met o.a. KBC, Belfius en de andere Belgische banken, meer dus dan Bancontact ;-)
Hoe werkt dat; achteraf betalen?
Zodra je klant Klarna als betaaloptie kiest (en de verplichte gegevens invult), zal er een check worden uitgevoerd. Hier merkt je klant niets van. Alleen relevante betaalwijzen worden vervolgens getoond. Als de klant in aanmerking komt voor achteraf betalen, wordt ook deze betaalwijze getoond. Je klant kan vervolgens de order afronden zonder direct te betalen. Jij hoeft niet te wachten totdat de betaling daadwerkelijk gedaan is. Klarna zal deze deze order bij de volgende uitbetaling gewoon aan je uitbetalen en zij zorgen voor de betaling van de klant.
Kan ik mijn huidige betaalprovider blijven gebruiken?
Nee, net zoals je nu ook maar één betaalprovider kunt gebruiken, is dat met Klarna niet anders. Wel kun je PayPal en betalen bij afhalen aanbieden. Klarna biedt zelf een achteraf betalen functie aan.
Kan ik ook retourbetalingen doen?
Yes! Ook dat gebeurt binnen het dashboard via Orders. Wanneer je klant iets terugstuurt, kun je vanuit de orderdetailpagina een retourorder en een creditnota aanmaken. Dat is het administratieve deel. Het bedrag dat je aan je klant terug wil betalen kun je door Klarna laten terugboeken door op de knop 'Terugbetaling' te klikken en het bedrag in te vullen.
Kan ik een betaallink genereren voor klanten?
Er wordt alleen een Klarna-transactie gestart wanneer er een bestelling in je shop is geplaatst. Het is dus niet mogelijk om een losse transactie op te starten (en daarvan een betaallink naar je klant te sturen). Heeft je klant een bestelling geplaatst maar weet hij/zij niet meer hoe er betaald moet worden? Verwijs je klant dan naar Klarna. Daar kunnen klanten namelijk eenvoudig inloggen (zonder ingewikkeld account) om openstaande orders te betalen.
Hoe werkt Klarna voor mijn klanten?
Voor je klanten is het bestellen via Klarna een stuk eenvoudiger en sneller! Waar terugkerende klanten voorheen al hun gegevens moesten invoeren, is dit nu niet meer nodig. De eerste keer dat een klant bij een order bij je plaatst, vult hij/zij alle gegevens in. Bij elke volgende bestelling staan de gegevens al klaar en kan je klant dus direct door. Klanten die nog niet bij jouw shop bekend zijn, maar al wel eerder Klarna gebruikten, kunnen al bestellen na het invullen van hun e-mailadres en postcode. Nog mooi meegenomen voor jouw klanten; ze krijgen van Klarna aankoopbescherming. Extra veilig shoppen dus!
Heeft het voor mij ook voordelen?
Jazeker! Dat klanten sneller en makkelijker kunnen bestellen is natuurlijk voordeel nummer één! Daarnaast neemt Klarna het betaalrisico over.
Uhh... Wie is Klarna eigenlijk?
Oja, ook niet echt onbelangrijk om te weten: Klarna werd in 2005 op gericht in Stockholm met het idee om eenvoudige betaaloplossingen aan te bieden voor webwinkels. Na negen jaar is in 2014 Klarna samen gegaan met SOFORT om zo Europees marktleider in online betalingen te worden. Klarna beheert de checkout en de betaaloplossing die geïntegreerd zijn in Mijnwebwinkel.