Je webwinkel vormgeven

10 hoofdstukken • 13853 keer gelezen

Hoofdstuk 3

Het fundament voor een goed ontwerp

Het vormgeven van je webwinkel begint bij een goede basis: het bepalen van de indeling. Zodra je deze basis hebt staan, is het tijd om er jouw eigen sausje overheen te gooien.

Houd er altijd rekening mee dat mensen een website van links naar rechts lezen en van boven naar beneden bekijken. De elementen die je links bovenin plaatst zien bezoekers over het algemeen het beste. 

Voordat je aan de slag gaat met het vormgeven van je webwinkel, is het verstandig om te kijken of het responsive thema aan staat. Het responsive thema zorgt ervoor dat je webwinkel op verschillende apparaten – pc, laptop, tablet of smartphone – optimaal wordt getoond.  

Ga naar Instellingen/Vormgeving/Thema keuze en zorg dat hier het thema ‘Clear as Day’ aan staat.

Nog niet helemaal zeker of alles goed staat? In dit support item leggen we uit hoe je test of je webshop responsive is

Om een ontwerp voor je shop te kunnen maken, is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen je webwinkel bestaat. Wanneer je in de beheeromgeving gaat naar Instellingen/Vormgeving/Indeling zie je uit welke delen je webwinkel is opgebouwd. Kies de breedte van je webwinkel en stel in of je de topbalk of headerbalk aan wilt hebben staan.

Wij raden aan om de breedte op maximaal te zetten, dus 1100 pixels.

Je hoofdmenu is een van de belangrijkste elementen in je webwinkel. Zet deze daarom altijd op een duidelijke plek! Dit doe je door het element 'navigatiemenu' naar de gewenste plek te verslepen. Een duidelijke indeling van je webwinkel is essentieel om bezoekers de weg door je winkel te laten vinden.

Meer over het bepalen van een goede indeling voor je shop? Bekijk het webinar: ‘Een goede homepage indeling voor je webwinkel’