De basis voor een goede webwinkel

11 hoofdstukken • 24288 keer gelezen

Hoofdstuk 10

Marketing

Marketing is een van de belangrijkste onderdelen van ondernemerschap, ook voor jou als webwinkelier. Want je winkel kan nog zo mooi zijn: zonder bezoekers geen verkopen en dus geen succes. Het belangrijkste bij marketing is dat het je shop en/of merk lading geeft. In dit hoofdstuk vertellen we je hoe.

Bij marketing denk je waarschijnlijk aan zaken als adverteren en zorgen dat je goed gevonden wordt in de zoekmachines. Natuurlijk zijn dit belangrijke onderdelen, maar allereerst is het belangrijk dat alles in je webwinkel op orde is.

10.1.1 Logische pagina-indeling   
De manier waarop je jouw pagina’s inricht, is van groot belang voor de wijze waarop bezoekers door je site navigeren. Het is natuurlijk belangrijk dat je jouw potentiele klanten in de goede richting stuurt. Zorg er daarom voor dat je de belangrijke informatie zoals levertijd en je USP’s boven de paginavouw (hetgeen dat je ziet voordat je begint met scrollen) toont en en dat je jouw productaanbod op een praktische en overzichtelijke wijze indeelt in categorieën en subcategorieën.

Richtlijnen:

  • Gebruik niet teveel categorieën! Dit geldt zowel voor hoofd- als subcategorieen
  • Ga nooit dieper dan twee subcategorieën onder één hoofdcategorie. Dit vinden je bezoekers en de zoekmachines niet fijn! Dus:
    • Wel: homepage/herenmode/schoenen/sneakers
    • Niet: homepage/producten/kleding/heren/schoenen/zomerschoenen/ sneakers

Werk voor jezelf op papier of in een programma als Excel uit wat voor producten je gaat verkopen. Experimenteer met verschillende indelingen en kijk hierbij altijd vanuit het oogpunt van je bezoeker. Laat je familie of vrienden checken of je indeling logisch is.

In dit blog vind je meer info over een logische pagina-indeling. Ook vind je hier 5 snelle tips voor een gebruiksvriendelijke shop!

10.1.2 Productinformatie 
Voor een goede vindbaarheid in zoekmachines is volledige productinformatie van belang. Neem de productnaam en productomschrijving daarom niet kant-en-klaar over van de leverancier maar schrijf je eigen teksten. De zoekmachines zullen de teksten anders niet als uniek beschouwen en er minder waarde aan toekennen. Minder waarde = minder hoog in de zoekresultaten. Wees zo compleet mogelijk. Dus niet alleen de afmeting van je product, maar bijvoorbeeld ook de kleur, het materiaal en bijvoorbeeld naar welke kant het deurtje opent. Dit is niet alleen goed voor de zoekmachines, maar verkleind ook de de kans dat producten terug worden gestuurd. Je klanten weten namelijk beter wat ze kopen.

Gebruik aansprekende teksten die inspelen op de beleving van de bezoeker. Probeer bijvoorbeeld in verhaalvorm te schrijven in plaats van in steekwoorden en benadruk welke voordelen het product heeft.

Hierboven een voorbeeld van een goede producttekst. 

Deze tekst bevat:

  • Uitgebreide informatie over het product
  • Praktische informatie zoals de levertijd en houdbaarheid
  • De tekst is zelf geschreven en dus niet letterlijk overgenomen van de leverancier
  • Belangrijke woorden zijn vetgedrukt
  • Positieve woorden: allerlekkerste, heerlijke, kwaliteit

Toon bijpassende artikelen. Hiermee help je de klant met kopen en verhoog je de kans dat ze je shop met meer aankopen verlaten (cross- en upselling).

10.1.3 Metadata
Metadata is niet zichtbaar voor je bezoekers, maar draagt wel bij aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Het bestaat uit de volgende onderdelen:

Paginatitel
Zoekmachines hechten veel waarde aan de titel van een pagina. Het is daarom belangrijk dat je paginatitel het voornaamste zoekwoord voor die betreffende pagina bevat. Hierbij is ook de volgorde waarin deze woorden staan van belang. 

Meta Description
De metatag description is de beschrijving die onder de paginatitel in de zoekmachineresultaten staat. Voor een hogere positie in de zoekmachines heeft dit geen directe waarde, maar een goede en unieke omschrijving voor elke pagina vergroot de kans dat iemand vanuit een zoekmachine op de link naar jouw webwinkel klikt.

Meta Keywords
Dit zijn de zoekwoorden waarop je in Google gevonden wilt worden. Voeg telkens een komma toe tussen de verschillende zoekwoorden. Bestaat één zoekterm uit twee woorden, gebruik dan gewoon een spatie. Bijvoorbeeld ‘leren sneaker’.

Schrijven

Nieuwsbrief     
De sterspeler onder de marketingtools is de nieuwsbrief. Het is hét middel om klanten aan je te binden en het bereik is veelal groter dan bij andere kanalen. Je kunt er acties in kwijt, info over (nieuwe) producten, nieuws en ga zo maar door. Probeer de nieuwsbrief met een vaste frequentie te versturen, bijvoorbeeld 1x per week of 1x per maand. Dit is afhankelijk van je product. Verstuur alleen een nieuwsbrief als je echt iets te vertellen hebt. Hier vind je 5 tips om meer te verkopen met je nieuwsbrief

Blog
Een blog is hét middel om extra diepgang te geven aan je webshop en je expertise te tonen. Gebruik deze tool voor extra informatie over je producten, gastblogs door bijvoorbeeld je leverancier of toelichting op een actie. Ook is het de perfecte manier om je producten uitgebreid in de schijnwerpers te zetten. Zorg voor een goede mix tussen verschillende type artikelen. Google hecht veel waarde aan kwalitatieve content (de inhoud van je site: teksten en afbeeldingen). Doe je het goed? Dan draagt je blog dus bij aan een betere vindbaarheid.

Contentkalender 
Een contentkalender is dé perfecte tool om jouw marketingactiviteiten te structuren. Maak een jaarplanning en geef daarin aan wat voor jou relevante feestdagen zijn om op in te haken, wanneer je leuke winacties houdt, wanneer de sale begint en de (vaste) momenten waarop je een nieuwsbrief verstuurt. Het zorgt het ervoor dat je consequent aanwezig bent én je kunt vast vooruitwerken. Handig! Tip: op Issuekalender.nl vind je een overzicht van alle speciale dagen. Kijk welke interessant kunnen zijn voor jouw shop!

Offline tools

Flyer
Stuur bij al je bestellingen een mooie flyer met een leuke kortingsactie mee. Dit zorgt voor herkenning en het vergroot de kans op herhalingsaankopen.

Magazines aanschrijven
Een andere goede manier om jouw webshop/producten onder de aandacht te brengen, is het aanschrijven van magazines en vakbladen. Kijk welk magazine aansluit bij jouw product,  doelgroep en de boodschap die je kwijt wilt. Houd wel rekening met de planning van deze magazines! Maandbladen werken namelijk 3 tot 4 maanden vooruit, weekbladen wat minder en kranten plannen hun content vaak tot een paar dagen van te voren.

Beurs/evenementdeelname
Doen! Niet alleen is het heel leuk omdat je je klanten in het echt kunt ontmoeten, het is ook de perfecte manier om je producten te etaleren. Zorg ervoor dat je stand qua uitstraling goed aansluit bij je shop. Leuke beurzen om aan deel te nemen zijn: Flavourites Live en Swan Market. Op ons blog vind je 10 tips voor een succesvolle beursdeelname.

Goodies
Klanten zijn altijd gevoelig voor leuke give-aways. Geef eens (als verrassing) een cadeautje bij de bestelling. Dit zorgt voor een positief gevoel over jouw webwinkel en dat gevoel zorgt weer voor vervolgbestellingen. Natuurlijk moet dit cadeautje wel in lijn liggen met jouw productaanbod.

Free publicity
Publiciteit kan ook gratis, dat klinkt goed toch? Het aanschrijven van magazines is hier een voorbeeld van. Je kunt ook gratis publiciteit verkrijgen door (pers)berichten te sturen naar lokale dagbladen of een gastblog te schrijven op een relevant blog. Let er bij persberichten altijd op dat het nieuwswaarde heeft, anders zullen redacties het niet plaatsen. Ook is het belangrijk om grote, duidelijke afbeeldingen mee te sturen.  

Kortingscodes
Nog een mooi middel om je klanten terug te laten komen: kortingscodes. Geef je klant een korting op zijn of haar volgende bestelling. Natuurlijk kun je kortingscodes ook inzetten tijdens de rustige vakantieperiode (bestel in juli en ontvang 10% korting op je aankoop).

Vertrouwen uitstralen

Keurmerk 
Een keurmerk is een collectief merk dat je als webwinkel mag voeren als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Een keurmerk is niet verplicht maar heeft wel toegevoegde waarde. Van de online shoppers doet namelijk 90% eerder een aankoop als er een keurmerk aanwezig is. Er zijn tegenwoordig talloze keurmerken, zoals: Thuiswinkel Waarborg, Trusted Shops Keurmerk en Webwinkelkeur. In dit blog helpen we je om een weloverwogen keuze te maken.

Reviews 
Negatieve publiciteit is ook publiciteit, maar toch heb je natuurlijk het liefst positieve reviews! Als anderen niets (of negatieve dingen) zeggen, kun je het wel schudden. Goede reviews wekken vertrouwen bij potentiële klanten. Vooral omdat het gaat over een koop op afstand kan de ervaring van anderen doorslaggevend zijn. Toch zijn negatieve reviews ook nuttig: ze bieden  de gelegenheid om jezelf te verbeteren en je kunt tonen hoe je met klachten omgaat.

Bovenstaande marketingtools zijn slechts een selectie van mogelijkheden. Er kan natuurlijk nog veeel meer ;) Wees creatief!

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketing. Het is niet de vraag óf je ze in moet zetten, maar hoe je ze in moet zetten. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden en het is aan jou om te kijken welke sociale media het beste bij jouw doelgroep passen.

Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram zijn de bekendste en meest gebruikte social media platformen. In dit blogitem leggen we uit hoe je Pinterest inzet om je verkopen een boost te geven. Hier zetten we kort de basiskenmerken van de verschillende platformen voor je op een rijtje. Als je al gebruik maakt van social media, kun je dit overslaan. 

Social media AddThis
Met AddThis geef je jouw bezoekers de mogelijkheid om een pagina of artikel te delen op social media.

In dit blog item van Mariko Naber van 'Sell your stuff online' uit hoe zij zelf het meeste uit social media haalt in zo min mogelijk tijd

Een complexer onderdeel van marketing is het aantrekken van meer bezoekers door middel van SEO en SEA. We stippen ze hier kort aan zodat je in ieder geval weet wat beide termen betekenen. 

Wil je hier meer over weten? Later dit jaar zal er een uitgebreide gids over dit onderwerp verschijnen! In dit blog item vind je wel vast alle marketingtermen die je als starter moet weten ;)

10.4.1 SEO: een goede vindbaarheid in zoekmachines 
SEO staat voor Search Engine Optimization en heeft te maken met het voortdurend verbeteren van je pagina’s, met als doel een hogere positie in de zoekmachines (ja, daar is ‘ie weer: Google). Het gaat hierbij om natuurlijke, onbetaalde zoekresultaten, ook wel organische resultaten genoemd. Zoekmachineoptimalisatie begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden

We onderscheiden on-page SEO en off-page SEO:

On-page SEO
Voornaamste doel: ervoor zorgen dat je site waarde heeft voor zoekmachines. Dit wordt relevantie genoemd

On-page SEO is alles dat je zelf kunt doen om jouw site te verbeteren, zoals goede en unieke teksten, logische website structuur, duidelijke (product)afbeeldingen etc. Ook het toepassen van zoekwoorden in je shop is een belangrijke factor

Off-page SEO
Voornaamste doel: verkrijgen van autoriteit

Off-page SEO zijn links (ook wel backlinks genoemd) vanaf externe sites naar jouw pagina’s. Hier heb je zelf geen invloed op. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd en heeft te maken met autoriteit. De gedachte is: als er vaak naar een website wordt gelinkt, is het vast een waardevolle site. Hier lees je hoe je linkbuilding toepast op jouw shop.

10.4.2    SEA: zoekmachine-adverteren 
SEA (Search Engine Advertising) is adverteren in zoekmachines. Het gaat hierbij om de betaalde zoekresultaten. Hiervoor zijn standaard plekken gereserveerd: bovenaan en aan de zijkant van de zoekmachine. De belangrijkste eigenschap van zoekmachine-advertenties is dat de resultaten echt relevant zijn voor de zoekopdracht. Hierdoor kun je je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten.

Google Adwords
Het bekendste voorbeeld van zoekmachine-adverteren is Google Adwords, het advertentieprogramma van Google. Door middel van een veilingsysteem kun je bieden op de betaalde advertentieplekken. Het bieden gaat op basis van zoektermen en/of zoekwoorden. Naast de hoogte van het bod kijkt Google ook naar de kwaliteit van een advertentie. Je kunt dus kosten besparen door je advertenties te optimaliseren.

Met Google AdWords kun je advertenties plaatsen boven (en onder) de organische, onbetaalde zoekresultaten. Afbeelding: Google

Google Shopping
Een andere manier van adverteren binnen Google is door middel van Google Shopping advertenties. Potentiële kopers zien nu in de zoekresultaten niet alleen de naam, maar ook de afbeelding en prijs van het product. Hierdoor is de kans op een aankoop groot. Met onze gratis dienst Booster kun je eenvoudig een productfeed maken en adverteren via Google Shopping.

Bij Google Shopping advertenties worden niet alleen de naam, maar ook de afbeelding en prijs van het product getoond.

Volgend hoofdstuk