De basis voor een goede webwinkel

11 hoofdstukken • 24356 keer gelezen

Hoofdstuk 5

Logistiek

Er komt een hoop kijken bij het verzenden van je producten. Daarnaast kost het veel tijd en geld. Toch is het een ontzettend belangrijk onderdeel voor het succes van je webwinkel. Wanneer je logistiek niet op orde is, loop je verkopen mis of komt je pakketje niet aan bij je klant. In dit hoofdstuk lees je daarom hoe je jouw logistiek zo optimaal mogelijk inzet, zonder dat het je hoofdpijn bezorgt.

Wanneer je net start met je webwinkel kun je waarschijnlijk de pakketten zelf inpakken en naar het postkantoor brengen. Vaak kiezen beginnende webshops voor verzending via PostNL, maar je kunt geld besparen door een vervoerder te kiezen die het beste bij jouw producten past. Welke dat is? Dat hangt af van een aantal factoren:

  • Gewicht
  • Omtrek (past het door de brievenbus?)
  • Land vanaf waar je verstuurt
  • Land waar je naartoe verstuurt
  • Traceerbaar of niet
  • Met of zonder verzekering

De meest bekende en veelgebruikte vervoerders in Nederland zijn PostNL, DHL, DPD, UPS, TNT en GLS. Ga bij de verschillende vervoerders na wat de voorwaarden en mogelijkheden zijn. Bij een bepaalde hoeveelheid aan pakketten, komen vervoerders de pakketten zelfs bij je ophalen.

Past je pakketje door de brievenbus en is deze lichter dan 2kg? Dan is briefpost of een brievenbuspakketje aan te raden. Een groot voordeel hiervan is dat je klant niet thuis hoeft te zijn om het pakketje aan te nemen, én het is vaak goedkoper dan pakketpost. Het verschil tussen een brievenbuspakketje en briefpost is dat een brievenbuspakketje traceerbaar is en briefpost niet. Briefpost is hierdoor goedkoper dan pakketpost.

Verzend je pakketten die niet binnen de standaard voorwaarden van een vervoerder passen, dan kun je toeslagen verwachten en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Het combineren van verschillende vervoerders kan daarom een goede keuze zijn. In het blogitem van SendCloud vind je meer informatie over verzendtools die daarbij kunnen helpen.

Fulfilment partij
Op het moment dat je shop groeit en je het zelf eigenlijk niet meer kunt behappen, kun je een fulfilment partij inschakelen. Zij nemen dan het hele logistieke proces uit handen en zorgen voor de opslag, verwerking, verzending en zelfs het retourneren van je bestellingen.

Zodra je weet met welke vervoerder(s) je aan de slag gaat, is het belangrijk om de beschikbare verzendopties in de checkout te verwerken. Dat kan in de beheeromgeving van je webshop. Het aanbieden van meerdere verzendopties in je checkout stimuleert verkopen. Je zorgt immers voor meer service richting je klanten. Daarnaast verlaten klanten sneller hun winkelmandje als ze erachter komen dat het pakket niet geleverd kan worden op een moment dat het ze uitkomt.

De verzendkosten die jij betaalt aan de vervoerder, zijn belangrijk voor het succes van je webwinkel. Want wanneer je dit tarief volledig doorberekent aan je klant, kun je heel wat verkopen mislopen. Daarom kun je op verschillende manieren verzendkosten verwerken.

Jij betaalt de verzendkosten

In het beste scenario (althans, voor de klant) betaal jij als winkelier de verzendkosten. Echter is dit, vooral als startende webwinkelier, vaak onmogelijk. Mocht je toch gratis verzenden willen aanbieden, dan kun je ervoor kiezen de productprijs iets te verhogen of gratis verzending boven een bepaald bedrag aan te bieden. Door deze laatste optie stimuleer je ook nog eens de verkoop van producten per order. Door dit grensbedrag zijn consumenten geneigd iets toe te voegen aan hun winkelwagen zodat ze hun pakket gratis kunnen laten verzenden. Het verhogen van de productprijs om volledig gratis te verzending aan te bieden kan nadelig zijn als je webshop op productvergelijkingssites staat of als je concurrent een lagere prijs hanteert.

Je klant betaalt de verzendkosten

Je kunt er voor kiezen om het exacte bedrag voor verzending volledig aan je klant door te berekenen. Dit zul je echter direct terugzien in je resultaten. Te hoge verzendkosten zorgen namelijk voor verlaten winkelwagens.

Jullie betalen samen de verzendkosten

Het is een kwestie van geven en nemen, dus betaal samen de verzendkosten! Stel, je betaalt de vervoerder €6,95 per pakket. Dan kun je er voor kiezen om slechts een deel, bijvoorbeeld €3,95, in rekening te brengen bij je klant. Neem het andere deel van de verzendkosten voor jouw rekening. Zo houd je de kosten voor de klanten laag, maar houd je de kosten voor jou als webwinkelier beperkt.  

Hetzelfde geldt natuurlijk voor retourzendingen. Wat doe je met die kosten? Door het aanbieden van gratis retouren zijn klanten over het algemeen sneller geneigd iets terug te sturen. Vergeet niet de verzend- en retourkosten te communiceren naar je klant!

Ook over verzendkosten betaal je btw. Je hanteert daarbij het btw-tarief dat geldt voor de producten die je verkoopt. Verkoop je meerdere producten met verschillende btw-tarieven? Dan hanteer je het hoogste btw-tarief. De btw breng je in rekening over het volledige bedrag dat je klant moet betalen.

Verkoop je bijvoorbeeld schoenen dan geldt het volgende: schoenen (excl. btw) + verzendkosten (excl. btw) + btw 21% = totaalkosten.

Hoe zit het met de verzendkosten en btw voor jouw klanten? Jij berekent de verzendkosten (inclusief btw) door aan je klant en draagt de ontvangen btw af aan de Belastingdienst. Vervolgens betaal je (inclusief btw) aan de vervoerder. Je kunt achteraf de btw terugvragen of aftrekken omdat het een zakelijke uitgave is.

Bij logistiek hoort ook de verpakking van je producten. Zijn je producten niet goed verpakt, dan kunnen ze beschadigen of zoekraken in het sorteerproces. Jij bent zelf verantwoordelijk voor het juist verpakken van je product. Gebruik daarom altijd een stevige verzenddoos met maximaal 6 cm ruimte tussen je product en de verpakking. Vul de lege ruimtes op met piepschuim of bubbelfolie. Voor breekbare producten kun je golfkarton gebruiken, dat uit meerdere lagen bestaat.

De verzenddoos die je gebruikt is niet alleen functioneel. Je kunt je huisstijl, de identiteit van je webshop, doorvoeren op je verpakkingen. Daarmee gebruik je het als een extra communicatiemiddel en ben je extra herkenbaar voor klanten. In het blog van Takai lees je hoe branded packaging kan zorgen voor naamsbekendheid, merkbeleving en merktrouw.

Bij standaard verzending zijn je pakketten niet verzekerd. Natuurlijk ga je ervan uit dat je producten zonder problemen worden geleverd. Maar met miljoenen pakketten die dagelijks over de sorteerband gaan, kan er altijd iets misgaan. Verzeker daarom altijd producten van hoge waarde. Mocht er dan iets misgaan met je zending, krijg je het bedrag van het product inclusief verzendkosten vergoed.

Last but not least, dien je rekening te houden met eventuele retourzendingen. Volgens het retourrecht moetje namelijk binnen 14 dagen na levering van je product, retouren te accepteren. Hoe laat je jouw klanten producten retourneren? Stuur je een retourlabel mee of maak je gebruik van een digitaal portaal, waarbij retouren online aangemeld worden en retourlabels worden geprint. Houd in ieder geval in je achterhoofd dat een gemakkelijk retourbeleid extra verkopen genereert. Maar liefst 67% van de online shoppers bekijkt eerst het retourbeleid, voordat ze overgaan tot een aankoop in jouw shop.

Aanvullende tips om tijd te besparen op je verzendproces vind je in de ultieme checklist om succesvol te verzenden van SendCloud.