De basis voor een goede webwinkel

11 hoofdstukken • 24356 keer gelezen

Hoofdstuk 6

Inkoop en voorraadbeheer

Geen shop zonder producten. Zorg dat je je producten slim inkoopt én verzekert.

We noemden het al eerder: een goede, betrouwbare leverancier is goud waard. Hij is tenslotte degene die ervoor zorgt dat jij mooie producten in je shop kunt plaatsen. Selecteer zorgvuldig een betrouwbare leverancier en zet afspraken op papier. Digitaal mag natuurlijk ook ;)

Fysieke (verzamel)winkel
Je kunt overwegen om jouw producten bij een fysieke (verzamel)winkel in de buurt neer te leggen en deze tegen een kleine vergoeding door deze winkelier te laten verkopen. Natuurlijk wel met vermelding van jouw shop.

Inkoopkorting
Bij productinkoop geldt meestal: hoe meer je koopt, hoe hoger de korting. Maar ook als je (nog) geen grote oplages verkoopt kun je vaak korting bedingen. De eerste prijs is vaak niet de definitieve prijs.

Als je producten afneemt bij een leverancier, maak dan goede afspraken over de verantwoordelijkheid bij een te late levering. Want wat nu als jij een levertijd van 5 dagen hanteert maar je leverancier deze 5 dagen niet haalt? Jij als webwinkelier hoort uiteindelijk een passende oplossing te vinden voor klant. Denk hier van tevoren goed over na.

Zorg ervoor dat je inventaris verzekerd is. Hoe precies hangt ervan af waar je producten opgeslagen zijn. Het voordeel van externe voorraad, bijvoorbeeld bij de leverancier, is dat de opslag (vaak) voldoet aan de eisen om een verzekering te krijgen. Het is belangrijk om dit wel even van tevoren te checken. Maak voor jezelf de keuze en de risicoanalyse of je je voorraad in huis haalt of extern opslaat. Zo is het bij handgemaakte producten vanzelfsprekender om zelf de voorraad te houden. Houd er rekening mee dat je particuliere inboedelverzekering schade aan je voorraad niet dekt.

Volgend hoofdstuk