De basis voor een goede webwinkel

11 hoofdstukken • 24356 keer gelezen

Hoofdstuk 2

Het concept

Als je een webwinkel wilt starten heb je vaak al een idee en kun je niet wachten om te beginnen. Toch is het belangrijk om eerst een aantal dingen voor jezelf op papier te zetten. Lees mee en ontdek hoe leuk het kan zijn om onderzoek te doen naar iets waar je hart ligt!

2.1.1 Product
De kern van je webwinkel is natuurlijk je product. Verkoop je een zelfgemaakt product? Weeg dan goed af welke materialen je gebruikt en waar je deze inkoopt. Kies je voor een bestaand product, maak dan goede afspraken met de leverancier en kijk of je exclusief verkooprecht kunt krijgen. Dit betekent dat het product alleen in jouw winkel te verkrijgen is waarmee jouw shop direct een streepje voor heeft.

Assortiment
Het is slim om met een smal assortiment te beginnen. Zo kun je na een tijdje beter inschatten welke producten rendabel zijn. Wanneer de zaken beginnen te lopen, kun je het assortiment uitbreiden.

Prijsberekening
Er zijn verschillende manieren om je productprijzen te berekenen. 

Wij raden je aan om je volgende kosten onder elkaar te zetten en zo te kijken wat je product moet kosten op een manier dat je er zelf voldoende op verdient. 

* Als je gratis verzending aanbiedt, kun je dit doorberekenen in je prijs zodat je er niet teveel op toelegt. Meer hierover in hoofdstuk 4.

Bereken altijd net iets meer zodat je alle (vaste) uitgaven die je hebt of hebt gemaakt terugverdient. Denk aan de inrichting van je werkplek, de hosting van je webwinkelsysteem etc. Kijk daarbij of er een reëel bedrag uitkomt dat jij zelf ook voor het product zou willen betalen.

2.1.2 Markt
Je zult in veel gevallen niet de eerste zijn die een bepaald product verkoopt. Onderzoek daarom vooraf wat er al op de markt is en wat je goed vindt aan deze aanbieders en wat juist niet.

Via sites als Google, Flavourites en Etsy kun je jouw concurrenten vinden. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de punten die je goed vindt letterlijk overneemt of kopieert. Wel kun je ze als inspiratie gebruiken.

2.1.3 Doelgroep
Omdat het onmogelijk is om iedereen te bedienen, zul je een keuze moeten maken op wie je je gaat focussen: je doelgroep. Het is belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Want alleen zo weet je wat je bezoekers leuk vinden, waar ze zich bevinden en hoe je ze kunt raken. Zij zijn tenslotte degenen waarvoor je het allemaal doet. 

Breng het volgende in kaart:

  •      Geslacht
  •      Leefwijze
    • Wat spreekt ze aan/waar liggen hun interesses?
    • Hoe shoppen ze graag?
    • Waar zijn ze te vinden?

Hier kom je achter door met mensen te praten, naar je concurrenten te kijken (hoe spreken zij hun doelgroep aan) en door het internet af te struinen. Ook is het handig om alvast na te denken of je je op meerdere landen wilt gaan richten. Kan het zijn dat mensen over de grenzen ook op zoek zijn naar jouw producten?

Nu je voor jezelf bepaald hebt wat voor product je gaat verkopen en onderzocht hebt hoe de markt en je doelgroep eruitzien, is de volgende stap om je merk goed op papier te krijgen. Dit vormt de basis voor alles wat je in de toekomst gaat doen.

2.2.1 Missie & visie
Je missie en visie beschrijven welke richting je voor ogen hebt en waar je in de toekomst heen wilt. Je visie is wát je wilt bereiken, de missie is de manier waaróp je dit wilt bereiken.

Het klinkt ingewikkeld, maar om jouw missie en visie te bepalen hoef je eigenlijk alleen deze vragen te beantwoorden:

  •      Hoe zie je jouw webwinkel over 5 jaar in de markt? (je visie)
  •      Hoe ga je dit bereiken? (je missie)

Bijvoorbeeld

  •      Wij willen de beste webshop zijn op het gebied van unieke, handgemaakte kinderkleertjes (visie)

Dit gaan we bereiken aan hand van de volgende missie:

  •      Het leveren van producten met een wauw-factor en daarbij een uitstekende service

2.2.2 USP’s
Bepaal jouw unieke eigenschappen, oftewel Unique Selling Points. Dit zijn de dingen die jou onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Lever jij excellente service, handgemaakte producten of is bij jou voor 23.00 besteld de volgende dag in huis? Dan zijn dit de punten waarmee jij kunt scoren. Gebruik ze daarom slim in je communicatie en laat duidelijk in je shop zien waarom mensen bij jou moeten bestellen.

2.2.3 Kernwaarden
Het woord zegt het eigenlijk al: kernwaarden vormen de kern van je onderneming en moeten centraal staan bij alles wat je doet. Houd ze daarom ook altijd in je achterhoofd. Onze kernwaarden zijn bijvoorbeeld ‘plezierig’, ‘persoonlijk’ en ‘eenvoudig’. Als het goed is, merk je dit bij alles wat we doen :)

Een goede domeinnaam is van groot belang. Het is één van de belangrijkste onderdelen voor een goede vindbaarheid in zoekmachines (ja echt, er bestaan meerdere zoekmachines naast Google) én een goede domeinnaam draagt bij aan een professionele uitstraling en een stukje vertrouwen bij je klant.

Tips voor het kiezen van een goede domeinnaam:

  • Gemakkelijk: Zorg voor een domeinnaam die gemakkelijk te onthouden én te spellen is
  • Herkenbaar: Verwerk je product of merk erin, bijvoorbeeld handtassen.nl of eastpack.com
  • Unieke eigenschap: Kies voor een naam met jouw USP zoals handgemaakteknuffels.nl
  • Aansprekend: Kies voor een leuke, catchy naam zoals Fonq.nl

Leg ook de domeinnamen vast die op jouw domeinnaam lijken. Heet jouw winkel bijvoorbeeld kleur.nl? Registreer dan ook kluer.nl en namen waar je bezoekers op zouden kunnen zoeken. Aan de hand van een automatische doorverwijzing (redirect) komen ze altijd bij jouw webwinkel terecht.

Hetzelfde geldt voor social media: registreer jouw winkelnaam bij alle platformen: Facebook, Twitter, Instagram etc. Ook als je er (nog) geen gebruik van maakt. Zo kan er nooit iemand misbruik maken van jouw bedrijfsnaam! Meer over social media vind je in hoofdstuk 10.3.

Op ons blog vertellen we meer over waarom een goede domeinnaam zo belangrijk is en geeft Mariko Naber van 'Sell your stuff online' je 6 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam.

Volgend hoofdstuk