Aan de slag met Mijnwebwinkel

14 hoofdstukken • 14842 keer gelezen

Hoofdstuk 7

Pagina’s aanmaken

Ga je onder het kopje Inhoud naar ‘Pagina’s’ dan vind je het overzicht van alle pagina's van je webwinkel. Hier moet je zijn om o.a. nieuwe (sub)pagina’s toevoegen, inhoud te bewerken, pagina’s te verbergen en de volgorde aan te passen. Het navigatiemenu op je website geeft al deze pagina’s in diezelfde volgorde weer.

Drie pagina’s hebben we alvast voor je klaarstaan. Zo heb je een goede basis en kun je snel van start. De pagina ‘Welkom’ is je homepage, deze kun je inzetten om je bezoekers te ontvangen. Hoe je dat kunt aanpakken leggen we uit in het webinar 'Een goede homepage indeling voor je webwinkel'. Daarnaast is er de contactpagina, compleet met contactformulier zodat bezoekers je altijd kunnen benaderen. En hoe kan het ook anders: een productpagina.

Je zult snel genoeg merken dat één pagina voor producten waarschijnlijk niet genoeg is. Vaak passen al je producten niet op één pagina of is het gewoon logischer om een onderverdeling te maken. Bedenk alvast in welke (sub)categorieën je je artikelen kunt indelen. Deze indeling neem je op in je paginastructuur.  

Standaard staat een aantal basispagina's al voor je klaar

Voordat je nieuwe pagina’s aanmaakt, is het handig als je op papier (of digitaal) uitwerkt hoe je de webshop wilt vullen en wat de paginastructuur wordt. Zorg ervoor dat je paginastructuur duidelijk is, zodat je klanten snel vinden wat ze zoeken.

Hoofdpagina's vormen de basis van je webwinkel en navigatiestructuur. Denk hier dus goed over na en kies een logische, duidelijke opbouw. Dat is niet alleen fijn voor bezoekers, zoekmachines zoals Google kunnen je hierdoor ook beter indexeren. Zorg er wel voor dat je, zeker wanneer je voor een horizontaal navigatiemenu hebt gekozen, niet te veel hoofdpagina’s maakt. De navigatie wordt dan al snel onoverzichtelijk.

Start met een globale indeling en een aantal basispagina’s. Uitbreiden kan altijd nog! 

Hier lees je meer over een logische categorie- en productindeling. Als je een structuur voor ogen hebt, is het tijd om deze op te bouwen:

Om een extra hoofdpagina toe te voegen, klik je op de knop 'Nieuwe hoofdpagina'. Nu opent het scherm om een nieuwe pagina toe te voegen. Geef hier de pagina een titel en inhoud. De content - tekst en afbeeldingen - die je voor deze pagina in gedachten had, plaats je in de editor. Ook kun je hier bepalen of deze tekst boven of onder je artikeloverzicht wordt geplaats. Nog even opslaan en je nieuwe pagina is klaar. 

Op een uitzondering na schud je een goede tekst niet zomaar 1-2-3 uit je mouw. Werk je teksten daarom bijvoorbeeld uit in een Word-bestand. Ben je er tevreden over? Zet ze dan op de betreffende pagina. 

Behalve hoofdpagina's kun je ook subpagina's toevoegen. Een subpagina is een pagina die gekoppeld wordt aan een hoofdpagina of een andere subpagina. Zo kun je bijvoorbeeld een hoofdpagina ‘Wonen’ hebben en subpagina’s ‘Banken’ en ‘Tafels’. Subpagina’s worden op de website zichtbaar wanneer bezoekers de hoofdpagina ‘uitklappen’. Om een subpagina toe te voegen ga je naar het submenu van je hoofdpagina en klik je op subpagina toevoegen

Wanneer je nieuwe (sub)pagina’s aanmaakt, komen deze standaard onderaan het paginaoverzicht te staan. Dit overzicht kun je wijzigen door pagina’s te verplaatsen of de volgorde te veranderen. 

Wil je een bestaande pagina liever op een ander niveau in je structuur? Ga dan naar het submenu en kies de optie ‘pagina verplaatsen’. In het scherm wat nu verschijnt zie je complete structuur. Selecteer naar welke bovenliggende pagina je de bestaande pagina wilt verplaatsen door op het rondje te klikken. Wil je van een subpagina weer een hoofdpagina maken, zet het rondje dan bovenaan bij hoofdniveau. Alle onderliggende pagina's zullen worden meeverhuisd. 

Kies verplaatsen in het submenu om de bovenliggende pagina te wijzigen

Kies verplaatsen in het submenu om de bovenliggende pagina te wijzigen

Niet het niveau maar de volgorde aanpassen? Kies dan in het submenu voor ‘Volgorde wijzigen’. In het overzicht dat nu verschijnt, sleep je de pagina’s naar de gewenste plek. 

Nu je structuur op orde is en de basisinstellingen zijn bepaald, kun je verder met het inrichten van je pagina’s. Om een pagina te bewerken, ga je naar Inhoud/Pagina’s en klik je op de titel van de pagina (of op het tandwieltje). In de editor staat de 'content' van je pagina. Naast het aanpassen van je teksten en/of afbeeldingen vind je hier ook de tabbladen 'Metadata' en 'Slideshow'.

Hoe resultaten in zoekmachines worden weergeven, kun je zelf beïnvloeden door metadata aan te passen waar nodig. Wij hebben de metadata automatisch voor je ingevuld op basis van je titels en tekst. Je vindt ze bij je pagina's en producten onder het tabblad ‘Metadata’. De grijze tekst die je ziet, noemen we de 'placeholder'. Dit is de tekst die we alvast voor je plaatsten. Vervang deze eventueel door een eigen meta title of meta description door in het vak te typen (of plakken). De 'placeholder' verdwijnt dan.

Meta title
Zoekmachines hechten veel waarde aan de meta title, ook wel paginatitel genoemd. Het is daarom belangrijk dat je titel het voornaamste zoekwoord voor die betreffende pagina bevat. Hierbij is ook de volgorde waarin deze woorden staan van belang. Wij plaatsen automatisch de paginanaam vooraan, gevolgd door de winkelnaam. De meta title die wij voor je maakten of degene die je hier zelf invult zie je terug in het tabblad van je browser en in de zoekresultaten van zoekmachines. 

Meta description
De meta description is de beschrijving die onder de meta title in de resultaten bij een zoekmachine staat. Voor een hogere positie in de zoekmachines heeft deze tag geen directe waarde, maar een goede en unieke omschrijving voor elke pagina vergroot de kans dat iemand vanuit een zoekmachine op de link naar jouw webwinkel klikt.

Waar je op moet letten bij het wijzigen van je meta title en meta description lees je hier.

Op elke pagina kun je een slideshow plaatsen. Klik hiervoor bij het bewerken van een pagina op het tabblad ‘Slideshow’. Kies in het dropdown-menu een bestaande slideshow of maak een nieuwe. Hoe je dat aanpakt zie je in deze video. Tijdens het maken van een slideshow kun je het overgangseffect en overgangsduur instellen en navigatieopties kiezen. Ook kun je aanbiedingen of meest verkochte artikelen als slideshow tonen. Heb je een slideshow gemaakt? Dan bepaal je hier welke positie deze inneemt op je pagina. De slideshow kan boven of onder je pagina-inhoud staan, of direct onder de header. 

Bepaal hier de positie van je slideshow

De paginastructuur die je hebt aangemaakt is tevens het navigatiemenu in je shop. Alle hoofdpagina’s zijn dus direct te zien in het menu. Wil je een pagina niet tonen in je navigatie? Bijvoorbeeld omdat de pagina alleen vanuit je footer te bereiken mag zijn of vanuit een advertentie? Dan kun je de pagina in het navigatiemenu verbergen, maar blijft de link wel bruikbaar voor andere doeleinden. 

Gebruik een verborgen pagina om pagina's uit de navigatie weg te laten

Het gesloten oogje voor de paginanaam geeft aan dat de pagina verborgen is

Wil je pagina’s opnemen in je shop zónder dat ze in het navigatiemenu zichtbaar zin? Volg dan deze stappen:

  • Maak een nieuwe hoofdpagina, bijvoorbeeld met de titel ‘Footer’ of ‘Actiepagina’. Een tekst of afbeelding op deze pagina is overbodig. Net boven de knop Opslaan vink je de optie ‘pagina direct verbergen’ aan.
  • Heb je al een hoofdpagina die je hiervoor wilt gebruiken? Gebruik dan de optie ‘pagina verbergen’ in het submenu (uitklapmenu). 
  • Je hebt nu een verborgen hoofdpagina. Maak hieronder één of meerdere subpagina’s aan waarop je je informatie kwijt kunt.
  • Ook bestaande pagina’s kunnen onder je verborgen hoofdpagina geplaatst worden. Kies hiervoor de optie ‘pagina verplaatsen’ in het submenu. Klik daarna het rondje aan van de hoofdpagina waaronder deze mag komen.  
  • Klaar? Controleer dan in het paginaoverzicht of je hoofdpagina verborgen is, maar je subpagina’s niet. 
  • Nu kunnen bezoekers deze subpagina(’s) bekijken, zonder dat ze in het navigatiemenu zichtbaar zijn. Je kunt er bijvoorbeeld naar linken in je footer, op advertenties of social media berichten. Je vindt de link van je subpagina via het submenu bij 'Toon de link van deze pagina'.