FAQ nieuwe checkout

Hier houden we je up to date over de status van de nieuwe checkout inclusief MyParcel verzendopties

Op 20 maart kwam de nieuwe checkout voor Mollie-gebruikers beschikbaar en lanceerden we de nieuwe bezorgopties van MyParcel. Binnenkort wordt de nieuwe checkout ook beschikbaar in de webshops van Sisow, MultiSafepay en ‘Overige betaalmethodes’ gebruikers. Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen en geven we antwoord op de veelgestelde vragen.

Wat is het voordeel van de nieuwe checkout?

De checkout werkt met de nieuwste techniek en is conversieverhogend. De nieuwe checkout staat op één pagina (minder afhaakmomenten!) en dat maakt het makkelijker voor je klanten om te bestellen. Dit zorgt voor meer transacties en een hogere orderwaarde.

Uiteindelijk zullen we alle Mijnwebwinkel shops omzetten naar deze checkout vanwege de plannen die we hebben voor de toekomst, zoals het kunnen verleggen van je btw. Voor deze functies hebben we namelijk de nieuwste technieken nodig die de oude checkout niet ondersteunt.

Hoe komt het dat er gratis verzending in de winkelwagen staat?

In de vernieuwde winkelwagen ziet jouw klant de goedkoopste verzendoptie. Op de volgende pagina (de checkout) kan er gekozen worden uit alle beschikbare verzendopties. Het kan zo zijn dat er in je winkelwagen 'verzending GRATIS' staat omdat er in je landenbeheer een optie aanwezig is waaraan geen tarief gekoppeld is. Bijvoorbeeld 'gratis ophalen', of 'ophalen tijdens beurs'. Omdat 'afhalen' tot voor kort geen aparte optie was, kon je het op deze manier toch aanbieden. Je kunt voorkomen dat de winkelwagen onterecht 'verzending GRATIS ' toont, door de nieuwe optie voor 'afhalen' te gaan gebruiken. Volg hiervoor de stappen uit dit artikel in Vraag & Antwoord.

Welke wijzigingen kan ik nog meer tegenkomen?

De overige betaalmethoden hebben in de nieuwe checkout een vaste naam. Ook geldt voor alle bestellingen een minimumbedrag. Voor overige betaalmethoden is dit €0,01. Dit komt omdat er een transactie moet plaatsvinden. Voor betalingen via bijvoorbeeld iDEAL geldt nog steeds de transactiefee van jouw betaalprovider als minimum.

Omdat dit wijzigingen zijn t.o.v. onze oude checkout, raden we je aan om te controleren of dit effect heeft op de manier waarop je jouw producten verkoopt. Bijvoorbeeld omdat je gratis downloads of samples aanbiedt. Deze zou je kunnen gaan aanbieden tegen een symbolisch bedrag (of gratis bij je bestelling).
 

Waarom zijn de nieuwe functies niet beschikbaar voor álle betaalproviders?

Het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten kost veel tijd en we moeten telkens de afweging maken waarin we deze tijd investeren. We kiezen er altijd voor nieuwe functies te ontwikkelen waar de meeste webwinkeliers gebruik van kunnen maken. In dit geval geldt dat MyParcel, MultiSafepay, Sisow, Mollie, Klarna en de ‘Overige betaalmethodes’ (zoals betalen via factuur) onze meest populaire verzendservice en betaalproviders zijn. Ook is het zo dat niet alle verzenddiensten de opties 'Bezorgmomenten' en 'PostNL-locaties' aanbieden waardoor we deze vanzelfsprekend niet kunnen integreren.

Ik heb MultiSafepay, Sisow, Klarna, Mollie of een van de ‘Overige betaalmethodes’ maar zie nog steeds de oude checkout?

Als je een van deze betaalproviders óf de ‘Overige betaalmethodes’ (zoals betalen via factuur) gebruikt in combinatie met AfterPay dan zijn de one page checkout en MyParcel bezorgopties vooralsnog niet beschikbaar. Dit komt omdat de checkout AfterPay niet ondersteunt.

Mijn checkout toont Nederlandse verzendkosten. Hoe zit het met buitenlandse klanten?

Maak je gebruik van de nieuwe checkout (Mollie of Klarna), dan kan het lijken of je checkout alleen Nederlandse prijzen toont. Dit komt omdat jij jouw winkel vanuit Nederland bekijkt. De checkout herkent waar je klanten vandaan komen en toont dus wel de juiste prijzen aan je buitenlandse klanten. 

Waarom zie ik alleen een wit vlak bij de MyParcel opties?

Naar aanleiding van de nieuwe functies kan het zijn dat je op bepaalde plekken alleen een wit vlak ziet, i.p.v. instellingen. Dit kan voorkomen bij het MyParcel blokje in je orderdetails, of bij het tabblad 'algemene opties' onder het menuitem Verzendopties. Als je dit ziet kun je het best even uitloggen en opnieuw inloggen in de beheeromgeving. Deze moet namelijk even ververst worden om de nieuwe functies te kunnen zien.