26 augustus 2019

Zó gebruik je Google Search Console!

marketing #seo
Koen Vermeulen
Marketing | MyOnlineStore

Hoe goed is jouw webshop vindbaar in Google? Met Google Search Console krijg je inzicht in de organische vindbaarheid van je shop. Dat wil zeggen dat je vindbaar bent op basis van de inhoud van je shop, niet door betaalde advertenties. In dit blog leggen we je uit hoe je Google Search Console (GSC) koppelt en wat je ermee kunt. Moeilijk? Nee, wij helpen je! :)

Wil je meer weten over hoe het indexeren in Google werkt? Lees dan het artikel van Google over ‘Hoe Google Zoeken werkt’. 

In ons eerdere artikel over ‘aan de slag met de beste KPI’s’ verwezen we ook naar Google Search Console.

Organische vindbaarheid is belangrijk, omdat veel van jouw potentiële klanten zoeken via Google en jij daar dus zo hoog mogelijk getoond wilt worden. Bij organische vindbaarheid richt je je pagina’s zo in dat ze aansluiten bij de zoekwoorden die bezoekers invoeren. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘witte Nike sneakers’ en verkoop jij deze? Dan wil jij bovenaan getoond worden, zodat bezoekers het snelste op jouw webshop klikken. Hoe beter de aansluiting, hoe groter de kans dat Google je een plekje hoog in de zoekresultaten geeft. Dit wordt ook wel ‘Search Engine Optimization’ (SEO) genoemd. 

Met Google Search Console kun je je organische vindbaarheid analyseren. Je ziet onder andere de positie van je webshop bij de verschillende zoekwoorden die bezoekers in Google intypen, hoe vaak je winkel getoond is in de zoekresultaten en of de verschillende pagina’s van je shop correct zijn geïndexeerd door Google. 

Tip: In dit blog en in deze videoreeks (must see!) vertellen we je meer over SEO. Ook helpt Google je op weg met een uitgebreide handleiding.

Verkoop je witte sneakers? Dan wil je zo hoog mogelijk staan zodat bezoekers bij jou kopen. In dit geval staat Bol.com bovenaan bij de gratis, organische resultaten.

Koppel Google Search Console aan je shop door de stappen uit dit support artikel te volgen. Let erop dat je winkel geopend moet zijn wanneer je de koppeling aanmaakt.

Na het maken van de koppeling wordt data in Google Search Console verzameld.

Log in op Google Search Console door naar https://search.google.com/search-console/ te gaan. Het kan voorkomen dat de zogenaamde property (het domein van je shop) nog niet is toegevoegd aan je account, ondanks dat je de koppeling wel hebt gemaakt in het beheer. Klik dan op 'Doorgaan'. Je komt nu in het hoofdscherm van Google Search Console terecht. Daar vind je een overzicht met de belangrijkste rapportages over organische vindbaarheid:

  • Prestaties: hoeveel verkeer is er gekomen vanuit SEO?
  • Dekking: zijn de pagina’s in je shop correct geïndexeerd?
  • Optimalisaties: welke verbeteringen raadt Google aan?

Je kunt bij elk onderdeel op ‘Rapport openen’ klikken of via het navigatiemenu links doorklikken naar rapporten.

In het rapport Prestaties krijg je een uitgebreid overzicht van hoe je shop presteert in de zoekpagina’s van Google. In de grafiek bovenaan zie je het aantal klikken en vertoningen. Daarnaast zie je de CTR (hoeveel mensen die jouw resultaat binnen Google hebben gezien en hierop hebben geklikt) en tot slot de gemiddelde positie. Bij dat laatste gaat het dus om de gemiddelde positie van jouw shop in de zoekresultaten, berekend over alle zoekwoorden waarbij jouw shop in de resultaten is verschenen. Deze resultaten worden standaard van de laatste 3 maanden weergegeven, maar je kunt tot 16 maanden terugkijken wanneer je bovenin de datum aanpast.

Deze gemiddelden zijn vooral interessant voor een algemeen beeld. Interessanter is het om te kijken naar de gemiddelde positie van specifieke zoekwoorden. Hiervoor scroll je omlaag en zie je per zoekopdracht dezelfde cijfers maar dan uitgesplitst. Naast uitsplitsen per zoekwoord, kun je dit bijvoorbeeld ook doen per pagina of apparaat (mobiel, tablet of desktop).

Om het snelste resultaat te boeken kun je je in eerste instantie het beste focussen op het verhogen van de gemiddelde positie en doorklikratio van de zoekwoorden waar je het vaakst vertoond wordt. Kijk dus in de lijst met zoekwoorden welke voor jouw shop relevant zijn en zoek uit hoe hoog je bij elk van deze zoekwoorden staat door op ‘Vertoningen’ te klikken. Je ziet dan bij welke zoekwoorden jouw shop het meeste vertoond wordt. Wordt er nog weinig op deze resultaten doorgeklikt? Dan liggen hier verbeterkansen!

Nu je weet hoe de prestaties van je website zijn in de zoekresultaten van Google kun je aan de slag met verbeteren. Een lage positie kan worden veroorzaakt doordat Google de pagina’s in je shop niet (goed) heeft geïndexeerd. In het rapport Dekking lees je welke pagina’s door Google fout, juist goed (‘Geldig’) of helemaal niet zijn geïndexeerd (‘Uitgesloten’).

Overigens is het niet je doel om alle pagina’s geïndexeerd te krijgen door Google. Waarom niet? Wanneer je verschillende pagina’s hebt met praktisch dezelfde inhoud zal Google één van die pagina’s kiezen als meest representatief voor al deze pagina’s, de zogenaamde canonieke URL. De andere pagina’s worden vervolgens niet geïndexeerd.

Het is vooral interessant om te kijken naar de pagina’s met fouten en waarschuwingen om te kijken of je de daar genoemde problemen op kunt lossen.

Wanneer je dieper wilt duiken in de verschillende statussen en hun betekenis in het rapport Dekking kun je het beste hier kijken: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203#error-status.

Daarnaast kun je invloed uitoefenen op de manier waarop Google je shop scant door een sitemap toe te voegen onder het kopje ‘Sitemaps’ in de linkernavigatie van Google Search Console. Een sitemap kun je vergelijken met een telefoonboek: het bevat een overzicht van de pagina’s op je site met daarbij onder meer de titel en een beschrijving.
Voeg je sitemap toe door bij ‘Een nieuwe sitemap toevoegen’ de waarde ‘rss’ op te geven en op ‘verzenden’ te klikken. Wanneer de sitemap succesvol door Google is opgehaald, zie je het onderstaande scherm:

Nadat je hebt onderzocht of er problemen zijn met de indexatie van pagina’s in Google duik je nog dieper in verbeteringen die op pagina’s mogelijk zijn, namelijk mobiele bruikbaarheid. Google hanteert voor verbeteringen namelijk het uitgangspunt dat ze bruikbaar zijn voor een mobiel apparaat omdat de meeste zoekacties via mobiel worden uitgevoerd. In het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’ onder ‘Optimalisaties’ zie je de verschillende mogelijkheden die je hebt om te verbeteren. Bijvoorbeeld ‘Tekst is te klein om te lezen’. Pas dan de tekstgrootte aan op je pagina.

Twijfel je of een specifieke pagina uit je shop goed geïndexeerd is? Dit controleer je via het rapport ‘URL-inspectie’ (links bovenaan in de navigatie). Nadat je een URL hebt opgegeven krijg je te zien of de pagina correct is geïndexeerd door Google. Daarnaast kun je een screenshot opvragen via de knop ‘Live test’. Daarmee zie of Google de pagina op een juiste manier voorgeschoteld krijgt.

Een andere handige functie van ‘URL-inspectie’ is de knop ‘Indexering aanvragen’. Die kun je gebruiken wanneer je grote veranderingen hebt aangebracht aan een pagina die voor Google relevant zijn. Bijvoorbeeld veranderingen in de teksten en opbouw van de pagina. Periodiek indexeert Google je site, maar via deze knop vraag je Google om dit zo snel mogelijk te doen.

Zo, je hebt nu alle info om met je organische vindbaarheid aan de slag te gaan. Naast organische vindbaarheid kun je ook getoond worden in Google met betaalde advertenties. Hier kun je meer over lezen in de blogserie van mijn collega Hans over SEA.

Tip: Als je benieuwd bent via welk online kanaal bezoekers jouw webshop hebben gevonden lees dan ons eerder verschenen blog Google Analytics- Bezoekersgedrag.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.