28 januari 2019

Valentijnsdag, het hart van je klant te veroveren

Valentijnsdag #Inhaker #Feestdagen
Hanneke van der Kallen
Marketing | Mijnwebwinkel

Bijgekomen van de kerstheisa? Mooi! Want het is tijd om je webshop klaar te stomen voor de volgende inhaker: Valentijnsdag! Hoe verover jij het hart van je klant? We geven tips!

Geen marketingmoment missen? Download gratis onze contentkalender.

First things first, want waarom zou je inspelen op Valentijnsdag? Daarom even wat feitjes op een rij:

  • 1 op de 3 Nederlanders wil tijdens deze periode de romanticus uithangen.
  • Met name bij millenials - mensen geboren tussen 1980 en 2000 - is Valentijnsdag populair.
  • Valentijn geeft de laatste jaren steeds meer geld uit aan de (potentiële) liefde. Zo’n €55,- gemiddeld in 2017. 
  • 29% van de Valentijnscadeautjes worden online gekocht. Met name door mannen.

Ga je inspelen op Valentijnsdag, dan kan de uitstraling van je website natuurlijk niet achterblijven. Zorg voor mooie headerafbeeldingen in Valentijnsdag stijl. En heb je producten op je homepage staan? Dan is dit het moment om met je Valentijnsdag favorieten te pronken.

Hoe handig is het als jij al zorgt voor een soort ‘cadeauzoeker’ in je webshop? Maak landingspagina’s met cadeautjes voor hem en voor haar, waarbij je al een selectie hebt gemaakt van de mooiste producten. Super handig voor je bezoekers en helpt om verkopen te stimuleren. 

Ps. Heb je juist het ideale cadeau voor de vrijgezellen onder ons? Dan kun je hier natuurlijk ook een landingspagina voor maken.

In de winkel van Daily Poetry gebruiken ze een 'giftguide'.

Onder het mom #couplegoals kun je natuurlijk heel wat bijverkopen realiseren. Kijk eens of je twee gelijke producten voor een speciale combiprijs kunt aanbieden (bijvoorbeeld parfum). Wie weet koopt Valentijn dan ook voor zichzelf een cadeautje ;)

Je kunt natuurlijk ook zorgen voor cross-selling door je klant over te halen om extra (bijpassende) aankopen te doen. 

We weten allemaal hoe moeilijk het kan zijn om een goed cadeautje te vinden. Biedt daarom een cadeaubon aan voor de Valentijn met keuzestress (of de last-minute Valentijn ;)).

Heb je een landingspagina gemaakt zoals bij tip 2? Dan kun je hier natuurlijk je cadeaubonnen ook aanbieden.

Allerlievelings-ketting

…Valentijnsdag. Ook singles kun je niet meer vergeten tijdens Valentijnsdag. Je kunt zelfs op een creatieve en grappige manier inspelen op deze groep. Neem bijvoorbeeld IKEA, waar je vorig jaar bij het Valentijnsvrijgezellendiner kon aanschuiven als single.

Kijk hoe je met jouw webshop ook iets voor singles kunt doen. Bijvoorbeeld door ook een ‘cadeautje voor jezelf’-pagina aan te maken (check tip 2). 

Ga jij inspelen op de happy singles? Laat het ons weten in een reactie!

Je kunt de liefde (en je verkopen) natuurlijk ook een beetje stimuleren door een give away of actie rond Valentijnsdag te bedenken. Zo kun je bijvoorbeeld het #coupegoals pakket, wat je bij tip 3 bedacht hebt, weggeven via social media. Of geef bijvoorbeeld een chocoladereep weg bij orders met de opmerking ‘HappySingle’.

Grote kans dat tussen je bestellingen veel cadeautjes zitten. Een inpakservice komt voor je klanten dus als geroepen! Hoe handig als jij er al een cadeautje van maakt. Wil je een inpakservice bieden aan je klant? Communiceer dit bovenaan de winkelwagen, zodat dit vóór het bestellen al bekend is bij je koper. Dit kan via Online bestellen/Bestelproces/Wijzig toelichting winkelwagen.

En, welke tips ga jij toepassen om je verkopen rond Valentijnsdag te stimuleren? Laat het ons weten in een reactie. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.