22 juni 2016

Update: Nieuwe opties 'Klanten en bestellen'

Lotte van der Zanden
Marketing | Mijnwebwinkel

De update van vandaag heeft te maken met de voorbereidingen op één van de meestgevraagde functies: klant-accounts! We hebben de bestaande optie 'Bestellen na inloggen' verder uitgebreid en de mogelijkheid toegevoegd dat klanten een eigen account kunnen aanmaken.

Waar je voorheen bij 'Mogelijkheid om te bestellen' kon kiezen uit 3 opties (Direct bestellen, Bestellen na inloggen, Niet bestellen), is het nu mogelijk om te kiezen uit meer geavanceerde instellingen. Deze instellingen vind je in het beheer bij Modules onder het nieuwe kopje 'Klanten en bestellen'.

Je kunt nog altijd je prijzen en bestelknop afschermen en deze alleen beschikbaar stellen voor mensen met een account. Voorheen moest je deze zelf voor je klanten aanmaken. Het is vanaf vandaag echter ook mogelijk om klanten zelf een account aan te laten maken.

Let op: Iedereen met een account (dus ook de accounts die je handmatig voor mensen hebt aangemaakt) heeft vanaf nu de mogelijkheid om zelf zijn/haar wachtwoord te resetten.

Ook in webwinkels die hun prijzen niet hebben afgeschermd, is het nu mogelijk om klanten met een account af te laten rekenen. Het voordeel hiervan is dat de klant zo zijn/haar orderhistorie kan inzien en de adresgegevens van de klant opgeslagen worden. 

Zodra je in de beheeromgeving bij Instellingen / Modules / Klanten en bestellen de optie ‘klanten kunnen met account afrekenen’ hebt geactiveerd, verschijnt er links in je menu onder Bezoekers het menu item Klanten. Hier vind je een overzicht van al je klanten met een account. Indien gewenst kun je hier ook zelf handmatig een account voor iemand aanmaken.

Om ervoor te zorgen dat je klant snel kan inloggen, kun je het element ‘Mijn Account’ in je webwinkel plaatsen. Ga naar Instellingen / Vormgeving / Indeling en sleep het element ‘Mijn account’ naar de gewenste plek. Dit kan in de topbalk, header of in één van de kolommen.

Wanneer je ‘Mijn account’ in de topbalk of header plaatst, zal dit element verschijnen als een link met een uitklapvenster. 

Het 'Mijn account' gedeelte als uitklapvenster

Plaats je het in één van de kolommen dan wordt ‘Mijn account’ als blok in deze kolom getoond.

Het 'Mijn account' gedeelte in de rechter zijbalk als blok

Is het ‘Mijn account’ gedeelte niet zichtbaar in je webwinkel? Dit betekent waarschijnlijk dat je deze module eerst nog moet activeren bij ‘Modules’. Dit doe je door de optie 'Klanten kunnen met een account afrekenen' aan te vinken.

Na het activeren van deze optie, verschijnt de optie voor klanten om een account aan te maken ook direct in het bestelproces. 

Bij stap 2 heeft je klant nu de mogelijkheid om een account aan te maken

Natuurlijk is dit pas het begin en wordt er hard gewerkt aan verschillende uitbreidingen op deze nieuwe functie. Maar hey, de basis ligt er! :) Laat je ons weten wat je ervan vindt?

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.