Uitgelicht
31 januari 2018

Uitgelicht: Watoto

Elsa van den Akker
Marketing | Mijnwebwinkel

Met de lancering van mijnwebwinkel.be werd het de hoogste tijd om een kijkje te nemen bij onze zonnige zuiderburen. Watoto had al snel onze aandacht te pakken. Want wat bij Charlotte begon als meisjesdroom is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen (web)shop voor de allerkleinsten.

Een aantal jaar geleden vertrok ik voor 3 maanden naar Kenia om daar stage te lopen als kleuterjuf. Hier verloor ik mijn hart. Ik kon mijn passie voor Afrika perfect combineren met het lesgeven van kinderen.

Toen ik later mijn winkel opzette, ging ik opzoek naar een originele naam. Ik kwam al snel uit bij Watoto. Watoto betekent ‘Kinderen’ in het Kiswahili, een taal die veel gesproken wordt in Kenia. Een naam met een verhaal, het bekt lekker en het weerspiegelt mijn liefde voor kinderen, mode en Afrika.

Ik heb gestudeerd voor kleuterjuf. Onderwijs was echt altijd mijn ding. Toch bleef mijn meisjesdroom altijd knagen: een eigen zaak runnen. Dus op een gegeven moment besloot ik, met een dubbel gevoel, mijn job op te zeggen en in het diepe te springen. Een half jaar later stond ik al mijn eigen collectie samen te stellen. Gelukkig komen er nog steeds kindjes in de winkel die ‘Juf Charlotte’ tegen mij zeggen. Dat is zo leuk! 

"Ik hou nog steeds van het 'kleuterjuffen', dat zie je terug in mijn shop. Ik maak stempels, punnikwoorden, muurtekeningen en labels. Lekker knutselen en creatief zijn zal er nooit uitgaan bij mij."

Ik heb online gezocht naar verschillende merken en ik heb veel op Pinterest rond gespeurd naar wat ik zelf leuk vond. Daarna ben ik rond gaan bellen naar vertegenwoordigers en voilà, ik stond opeens mijn eigen collectie te kiezen! Het gaf zo’n tof gevoel dat ik deze stap had gezet.

Bij Watoto zit ‘m dat vooral in het persoonlijke aspect. Ik probeer er zoveel mogelijk voor te zorgen dat die kleintjes en hun ouders zich op hun gemak voelen. Dit probeer ik ook door te trekken naar de webshop. Als een klant even snel iets wil weten of een paar schoentjes wil bekijken dan hebben we vaak app contact. Zo houd ik de drempel laag én het is superhandig voor mijn klanten.

Ook verkoop ik een aantal merken waarbij ik de schoentjes zelf kan customizen. Dat is iets wat ik mega leuk vind om te doen. Ik stel de schoentjes samen, koop ze in en dan is het alleen nog duimen dat mijn klanten ze net zo leuk vinden als ik ;)

Eigenlijk heb ik niet echt een vast ritme. Ik doe veel tussen de bedrijven door. Wat ik wel probeer is mijn mail nog vóór openingstijd te beantwoorden, zodat in de middag alle pakketjes op de post kunnen.

Elk seizoen stel ik een marketingplan op. Ik bekijk de (feest)dagen en bedenk hoe ik mijn (web)shop in de kijker kan zetten. Dit probeer ik in ieder geval eens per maand te doen. Daarbij werkt Instagram goed voor mij. Ik post dingen die achter de schermen gebeuren, veranderingen in de winkel of mooie foto’s van de samengestelde schoentjes.

Ook maak ik voor elk seizoen een eigen Watoto Lookbook. Dit doe ik in samenwerking met een kinderkledingwinkel uit de buurt. Hiervoor schakelen we een fotograaf in, vragen we kindjes om model te staan en zoeken we toffe locaties uit om foto’s te schieten.

Ik vind beide erg leuk. Maar als ik écht zou moeten kiezen zou ik voor offline verkopen gaan. Het persoonlijke contact in de winkel met de kids vind ik het leukste, daar krijg ik zoveel energie van.

Ja, voor nu wel. Maar de ambitie is er wel om te groeien. Ik wil mijn webshop dan ook vertalen naar het Engels. En dan lijkt het me stiekem ook wel geweldig om er kinderkleding bij te gaan doen. Maar dit is nog een stille wens.

Gewoon doen! Waag die sprong in het diepe! Veel mensen denken dat het mij in m’n schoot geworpen is, maar dat is absoluut niet zo. Ik heb er flink aan moeten trekken.

Probeer een plan te maken: welke klanten wil je aanspreken, wat wil je er allemaal bij doen, wat maakt jou uniek? Denk goed na over keuzes en probeer je shop meteen zo goed mogelijk weg te zetten. Zorg dat je met mensen kan sparren, mensen die in jou geloven. Niet wachten, ga je droom achterna!

Charlotte maakte haar shop met Mijnwebwinkel

Begin de jouwe!

Start gratis je webshop

Jouw webwinkel uitgelicht?
Stuur je suggestie naar marketing@mijnwebwinkel.nl en wie weet zie je jouw winkel hier binnenkort terug :)

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.