Uitgelicht
27 september 2016

Uitgelicht: Nadine Kieft

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Nadine Kieft maakt prachtige handgemaakte sieraden, verlovingsringen en trouwringen van fairtrade en gerecycled goud. In Amsterdam-Oost heeft ze sinds kort haar eigen atelier waar ze in alle rust kan goudsmeden en klanten ontvangt.

Als kind vond ik het al geweldig om met mijn handen te werken en te solderen met blik en tin, maar had ik niets met sieraden. Vele jaren later ontmoette ik tijdens mijn opleiding Journalistiek een goudsmid. Toen ik zag hoe zij met stoere gereedschappen en miniscule edelsteentjes in de weer was, vond ik het zoiets magisch hebben. 

Ik besefte dat het beroep goudsmid wel eens goed bij mij zou kunnen passen. Zelf sieraden smeden is veel meer iets voor mij dan in groepsverband concepten uitwerken. Ik kan goed op mezelf zijn en vind het leuk om van begin tot eind mooie dingen te maken.

Allebei. Eerst maakte ik alleen een sieradencollectie die ik vervolgens verkocht, maar deed ik geen maatwerk. Dat vond ik te spannend: wat nu als je een trouwring verpest of niet op tijd af hebt? Nu krijg ik hier steeds meer vertrouwen in en gaat het heel goed. Tegenwoordig heb ik zo’n 10 á 15 afspraken per week voor op maat gemaakte sieraden en kom ik eigenlijk handen tekort.

Mooie sieraden kunnen maken en de juiste technieken in huis hebben is natuurlijk heel belangrijk, maar in de eerste plaats moet je ondernemer zijn. Dus doorzettingsvermogen hebben, creatief zijn én probleemoplossend kunnen denken. Zo doe ik alles zelf, van de fotografie tot en met de webshop. Ook is het handig als je interesse hebt in marketing en weet hoe je jezelf moet verkopen. Ik vraag ook altijd hoe mensen me gevonden hebben. In 90% van alle gevallen is dat via mijn webwinkel.

Vroeger adverteerde ik niet en had ik alleen een website. Toen ik met een interview in Volkskrant Magazine zou komen, moest ik een webshop hebben voor als mensen iets zouden willen kopen. En dat was maar goed ook. Telkens als ik keek zag ik weer nieuwe bestellingen binnenkomen! Nog steeds zorg ik ervoor dat als er ergens een publicatie verschijnt alles op orde is. Naar mijn idee is marketing sowieso heel erg leuk. Ik vind ook dat als je online verkoopt, je je best moet doen om online zichtbaar te zijn. Zo adverteer ik op trouwsites, via Google AdWords, Facebook en Flavourites. Het is mooi dat internet en social media er zijn, want stel dat het er níet was; hoe krijg je dan klanten bij je bedrijfje aan huis?

"Mooie sieraden kunnen maken en de juiste technieken in huis hebben is natuurlijk heel belangrijk, maar in de eerste plaats moet je ondernemer zijn."

Twee jaar geleden heb ik een maand in Florence gewerkt om edelstenen te leren zetten. Toen heb ik in alle rust nieuwe technieken uit kunnen proberen en dat is me zo goed bevallen! Normaal zit je toch in een ritme van opdrachten en deadlines en probeer je niet snel iets nieuws uit. Deze maand heeft me veel energie gegeven en een goede invloed gehad op mijn collectie; die is veranderd en verfijnd doordat ik nu nieuwe dingen kan.

Het leukste zijn de opdrachten waarbij een klant jou de vrijheid geeft. Natuurlijk ga je eerst met elkaar in gesprek en kom je erachter wat voor type iemand is en wat er bij hem en/of haar past. Dat zie je meestal heel snel op basis van hun voorkeur voor de huidige collectie. Als ze het vervolgens aan jou overlaten komen er de mooiste dingen uit. Daarbij is vertrouwen heel belangrijk. 

Wat niet leuk is, maar wel heel bijzonder om mee te maken zijn de moeilijkere gebeurtenissen. Bijvoorbeeld ouders die hun kindje zijn verloren of een moeder die heel ziek is en die haar kind een sieraad cadeau wil geven. Zulke situaties zijn heel heftig, maar het is heel mooi om dan iets voor iemand te kunnen betekenen. Ik kan iets voor hen maken dat een blijvende herinnering is. 

 

Ik ben met beide webwinkels actief. Nadine Kieft liep goed en ik dacht ‘Ik begin GoLDFABRIK ernaast’. Maar het liep niet meteen heel goed. Je moet er toch tijd in investeren. Op mijn eigen site verkoop ik eigen werk en een klein beetje vintage, GoLDFABRIK is een site voor sieraden van fairtrade goud van mij en andere sieradenontwerpers. Ik heb hen zelf benaderd en mensen bij elkaar gezocht waarvan ik vind dat ze mooie sieraden maken. Niet te standaard maar items die je ook zo in een tijdschrift zou kunnen zetten.

"Ik vraag altijd hoe mensen me gevonden hebben. In 90% van alle gevallen is dat via mijn webwinkel."

Ik heb mijn eigen droombaan gecreëerd. Ik doe alles wat ik leuk vind en het is heel veelzijdig. Ik vind het leuk om sieraden te fotograferen, te Photoshoppen, mijn site te ontwerpen en om flyers, promotiemateriaal en persberichten te maken. Ook vind ik het tof om nieuwe concepten te bedenken waarmee ik mijn werk kan verkopen. Een voorbeeld is Coffee & Jewels: een sample sale van sieraden die ik organiseer in verschillende café’s hier in de buurt. Het menselijke aspect is ook heel leuk; dat de mensen die jouw sieraden kopen ze een verhaal geven; dat het klopt met hun karakter.

Omdat ik merk dat ik aan het groeien ben met m’n bedrijf zou ik het leuk vinden om personeel aan te kunnen nemen. In het begin parttime en uiteindelijk hoop ik dat het lukt om 2 of 3 mensen fulltime in dienst te nemen met allemaal hun eigen expertise. Bijvoorbeeld stenen zetten of goudsmeden.

Ja, ik heb 2 tips:

  1. Doe je best om je te verdiepen in online zichtbaarheid. Niet alleen op het gebied van SEO maar ook door te kijken naar sites waar je kunt adverteren en door actief te zijn op social media. Kies daar wel alleen voor de kanalen die bij jou passen
  2. Laat zien wie je bent en geef een beeld van hoe je te werk gaat. Zo heb ik onlangs mijn site veranderd; vroeger sprak ik met ‘wij’ en nu zeg ik eerlijk ‘ik’. Je moet niet teveel kijken naar wat iemand anders doet maar kijken wat je eigen sterke punten zijn en die uitlichten.

Nadine maakte haar shop met Mijnwebwinkel

Begin de jouwe!

Start gratis je webshop

Jouw webwinkel uitgelicht?
Stuur je suggestie naar marketing@mijnwebwinkel.nl en wie weet zie je jouw winkel hier binnenkort terug :)

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.