Uitgelicht
31 oktober 2017

Uitgelicht: Art of Rotterdam

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Gek op Rotterdam? Govert zorgt ervoor dat je elke dag van deze stad kunt genieten met zijn prints en schilderijen. We namen een kijkje achter de schermen.

Ik teken al mijn hele leven en heb altijd al interesse gehad voor steden en gebouwen. Steeds vaker kreeg ik de vraag om Rotterdam te schilderen en ik dacht: ‘Daar moet ik iets mee doen’. Eerst had ik een portfolio site waar alles op stond, maar voor veel particulieren waren de schilderijen te prijzig. Daarom ben ik eind 2015 ook digitaal werk en reproducties van schilderijen gaan verkopen via m'n webshop. Zo kunnen ook zij voor een goede prijs iets aan de muur hebben.

Het gaat goed! Ik maak nauwelijks reclame maar mensen weten me te vinden, voornamelijk door Google en mond-tot-mond reclame. Het maken van een schilderij kost veel tijd, maar ik kan het prima combineren met mijn parttime baan als ‘visual thinker’ bij Jongens van de Tekeningen. Een kwestie van er flexibel mee omgaan en de deadlines niet te strak inplannen.

Ik merk dat dat het juist makkelijker maakt. Ik kan me op één doelgroep richten en zit snel op één lijn met mijn klanten, waarmee ik hetzelfde trotse gevoel over Rotterdam deel. Als ik een opdracht krijg, vraag ik wat ze mooi vinden aan de locatie of het gebouw en dan neem ik dat mee in de schets. Misschien ga ik in de toekomst ook andere steden in de wereld verbeelden, maar voor nu blijft Rotterdam toch wel echt ‘mijn’ stad waar ik de meeste inspiratie uit haal.

"Iedereen vindt iets anders mooi aan de stad en heeft z’n eigen favoriet. Dat maakt het juist zo leuk."

Eigenlijk heb ik uitsluitend klanten uit Rotterdam en omstreken. Veel daarvan zijn bedrijven die relatiegeschenken willen of een cadeau voor een collega die afscheid neemt. Af en toe heb ik klanten van buitenaf, bijvoorbeeld Feyenoord-fans of mensen die in Rotterdam gewoond of gestudeerd hebben. Zo ben ik nu bezig met een opdracht voor iemand die aan de Erasmus Universiteit gestudeerd heeft en daar een schilderij van wil als aandenken. Een enkele keer heb ik een klant uit Amsterdam, maar dat moeten er natuurlijk niet te veel worden, haha ;-)

Bij een nieuwe opdracht bel ik eerst met de klant. Vaak hebben ze een voorbeeld op de site gezien. Vervolgens maak ik uit de losse pols een schets van de compositie en gebouwen. Als die goed is schilder ik op doek met acryl. Tussendoor laat ik foto’s zien van de vorderingen en tot slot van het eindresultaat. Het is niet dat ik iets maak en dat is het, maar ik neem klanten echt mee in het proces. Vervolgens gaat het werk naar een lijstenmaker en komen mensen het ophalen of ik breng het langs. De laatste keer was bij een bedrijf. Iedereen kwam kijken en het werd echt onthuld, heel leuk!

Ik vind het belangrijk dat de kleuren goed zijn en dat het lang meegaat. Als je iets koopt moet het niet na een paar jaar al minder mooi worden. Het was een hele zoektocht naar de juiste leverancier. Ik heb meerdere keren samples besteld en ben langsgegaan om het hele proces te zien. Inmiddels heb ik zowel voor de materialen als de lijsten vakmannen gevonden. De materialen die ik gebruik zijn best prijzig waardoor de producten ook duurder worden; €50 is best een bedrag. Maar anders wordt de kwaliteit minder en dan kan ik het ook niet goed verkopen. 

Het schilderij waar Rotterdam in z’n geheel op te zien is is mijn favoriet, dat is ook meteen het meest succesvolle werk. Daarop kan iedereen aanwijzen waar hij of zij woont of werkt. Mijn werk heeft twee stijlen: het gedetailleerde lijnwerk en een meer abstracte stijl met veel patronen en zwarte of witte vlakken. Iedereen vindt iets anders mooi aan de stad en heeft z’n eigen favoriet. Dat maakt het juist zo leuk.

Het merk mag nog wel wat breder bekend worden binnen de stad. Een manier om dit te doen is werken verkopen in fysieke winkels. Zo verkoop ik prints bij Hutspot en exposeer regelmatig in restaurants en koffiebarretjes. De komende periode ga ik me focussen op mijn werk aanbieden bij andere retailers. Soms droom ik wel eens van een eigen galerie/winkel op een mooie plek in de stad, wie weet...

Het is een open deur maar houd het bij jezelf. Maak je webshop hier en daar wat persoonlijker. Ik merk dat het een pluspunt is als mensen weten wie er achter de webshop zit. Dat geeft vertrouwen. Kijk voor de vormgeving van je shop ook goed naar hoe grote merken het doen, want daar kun je veel van leren. En: maak het niet te ingewikkeld. Zelf vraag ik me weleens af of ik mensen genoeg keuzes geef qua formaat en materiaal, maar overzicht geeft mensen juist rust. Zelf vind ik het ook niet fijn als er teveel keuzes zijn. Daarnaast is het een kwestie van blijven inspelen op vragen van je klanten en je aanbod indien nodig daarop aanpassen.

Het leukste vind ik dat je heel flexibel bent en dat je het allemaal voor jezelf doet. Het voelt daardoor eigenlijk niet als werk. Het is super als je een mailtje krijgt van iemand die jouw werk heeft weten te vinden en daar heel enthousiast over is. Ik mag niet alleen doen wat ik het liefste doe: tekeningen maken van de stad waarvan ik houd, maar dat anderen er ook nog eens voor willen betalen en er dagelijks naar willen kijken is helemaal super. Daar krijg ik veel energie van.

Govert maakte zijn shop met Mijnwebwinkel

Begin de jouwe!

Start gratis je webshop

Jouw webwinkel uitgelicht?
Stuur je suggestie naar marketing@mijnwebwinkel.nl en wie weet zie je jouw winkel hier binnenkort terug :)

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.