21 oktober 2016

Praktijkvoorbeeld: verhuizen met je webwinkel

Mariko Naber
Eigenaresse | Sell your stuff online

Een onderneming is altijd in beweging en zo ook onze eigen webwinkel. In de loop der jaren is er ontzettend veel veranderd, net als onze wensen. Na het gebruik van verschillende webwinkelsystemen was het tijd voor een overstap. Ik heb bijgehouden wat hierbij komt kijken en deel mijn bevindingen van de verhuizing van onze webshop Applepiepieces vandaag met jou.

Als je al even meedraait als online ondernemer, dan weet je dat er een heleboel aanbieders zijn van webwinkelsystemen. Én dat de keuze moeilijk is omdat het bijna altijd appels met peren vergelijken is. Toch is er wel een manier om uit te vinden welk webwinkelsysteem er bij jou past. Het komt feitelijk neer op het maken van jouw wensenlijst en deze naast elk relevant webwinkelsysteem leggen. Denk bijvoorbeeld aan zaken als:

  • Het beschikbare budget
  • Betaalprovider koppelingen (heb je een Nederlandse webwinkel dan is iDEAL bijv. essentieel)
  • Is een eventuele taalwissel / valuta mogelijk?
  • ​Maximaal aantal in te voeren producten
  • Gebruiksvriendelijkheid van het systeem (ga je zelf aan de slag of heb je een programmeur ‘bij de hand’)
  • Lay-out (in hoeverre kun je de vormgeving aanpassen naar je eigen huisstijl?)
  • Nieuwsbrief koppeling

Sinds 2008 heeft onze webwinkel veel soorten software gekend. We begonnen met een custom made systeem, gevolgd door Prestashop, Magento, Shopify en nu Mijnwebwinkel. Overal was wel wat over te zeggen, zowel positief als negatief.

Magento is een voorbeeld van een open source platform. Dit werkt prima, maar voor bijna elke aanpassing heb je echt een programmeur nodig en dan nog moet je maar afwachten of het er een beetje uitziet zoals je had gewild. Bovendien hebben plugins updates nodig. Hoe dan ook, na een paar jaar voelde het alsof desbetreffende shop houtje touwtje in elkaar zat en wij er zelf totaal geen grip meer op hadden. We besloten op zoek te gaan naar een SaaS-oplossing. Na lang speuren en vergelijken, gingen we voor Shopify; een verademing. In de basis al mooi strak van ontwerp, een goede solide hosting, veilig en compleet.

Ondanks dat we tevreden waren, besloten we toch over te stappen. De belangrijkste reden was dat de software niet inspeelde op de Europese markt. Alle leuke nieuwe features waar we zo naar uitkeken en activeerden… alleen voor USA en Canada. Na een keer of wat gaat dat dan gewoon tegenstaan. En wat dacht je van de kosten? Bij Shopify waren we €250,- kwijt en daarbij misten we ook de optie om service te ontvangen in je eigen taal. 

Na de aanmaak van ons Mijnwebwinkel-account hebben we meteen onze bestaande content (alle algemene pagina’s) overgeplaatst. Het mooie bij een verhuizing is dat je meteen kritisch kunt zijn op de bestaande inhoud. Wat niet meer relevant is, hebben we of weggelaten of herschreven en van nieuw beeldmateriaal voorzien. Daarna zijn we het ontwerpproces ingegaan. Het was al gauw duidelijk dat we logo en huisstijl zouden behouden, maar dat de webwinkel er wel frisser en beter uit moest gaan zien. Voor de producten werden ingevoerd hebben we eerst één perfect product gemaakt met alle mogelijke keuzelijsten.

Tip!
Maak vanaf product één een cadeauoptie keuzelijst aan, die je telkens herhaalt bij de producten erna. Als je een betaalde cadeau-optie wilt natuurlijk. Als je dat vanaf het eerste ingevoerde product toepast is dat iets economischer qua tijd, dan dat je daar achter komt bij product nummer 40 (zoals bij ons). Eerst maakten we de benodigde pagina’s aan, in deze volgorde: shop > merk > collectie. Daarna zijn de producten per collectie ingevoerd. Van daaruit hebben we product links gemaakt naar de diverse categoriën zoals armbanden, kettingen, oorbellen en ook op kleur kun je alle producten vinden.

In totaal zijn we praktisch vier tot zes weken bezig geweest met overzetten. Omdat we andere ondernemingen hebben, konden we er niet fulltime aan werken, maar het ging verbazend snel. Het meeste werk zat in het ontwerpproces en het overzetten van de producten.

Er is op de homepage gewerkt met ‘blokken beeld’ met een link naar desbetreffend doel, die we telkens vervangen als er wat nieuws te melden is. Deze zijn voorzien van bijvoorbeeld een sfeerbeeld van een product of categorie en praktische elementen/kleuren uit het systeem, zoals de knop ‘BESTEL NU’. Hierdoor wordt ontwerp en techniek één geheel. Wat we misten was een Instagram feed, maar ook dat is nu opgelost met een Photoshop blok onderaan de pagina. Eens in de week verversen we deze en krijg je een heel ander beeld.

We zijn bij de omzetting naar dit systeem meer uitgegaan van mobiele gebruikers dan voorheen. De hoofdreden hiervoor is dat we simpelweg steeds meer mobiele shoppers hebben. Dat gegeven met dat het logo en huisstijl gehandhaafd bleef, maakt dat we ons echt op de conversie hebben kunnen richten. Iets wat we overigens nog steeds aan het finetunen zijn.

De dag van de omzetting heeft alles te maken met de verhuizing van je domeinnaam. Zodra dat in gang wordt gezet is het afwachten. Ons Shopify account hebben we zelf na een week omgezet naar een pauze account en zullen we binnenkort definitief sluiten. Alle klantgegevens en data hebben we wel uit het systeem gedownload en opgeslagen, alvorens we de boel daar definitief afsluiten.

Er komt veel kijken bij het verhuizen van je webshop. Uit mijn praktijkervaring heb ik een aantal praktische tips voor je:

  • Zorg dat alle data uit het oude systeem is gehaald (denk hierbij aan klanten, adressen, bestellingen, blogposts, producten, teksten en afbeeldingen), zodat je daar nog wat mee kunt als dat nodig is
  • Verwacht minimaal twee maanden overlap van de twee systemen
  • Zeg het abonnement van je ‘oude webshop’ pas op als je webshop echt overgezet is en sluit deze pas na een maand
  • Verhuis in een rustige week, niet een week voor Sinterklaas o.i.d.
  • Zorg dat de betaalsystemen goed werken op beide systemen voordat je de domeinnaam gaat verhuizen of koppelen
  • Laat een paar bekenden ook een keer met een frisse blik door de webwinkel heen gaan voordat je live gaat
  • Zorg dat je een hele dag na de verhuizing vrijhoudt om zaken te testen en te checken
  • Reken erop dat zodra de domeinnaam definitief gelinkt is, je pas alle interne links binnen de webwinkel kunt koppelen
  • Zet je oude webshop meteen uit als je echt compleet bent verhuisd, om de telling van je voorraad zo accuraat mogelijk te houden
  • Voer de voorraad aantallen door in de nieuwe shop
  • Doe een paar test bestellingen met een testproduct van €1,- en de detailmethodes die je in je webwinkel biedt
  • Zorg dat je een goede promotiecampagne klaar hebt staan voor meteen na de verhuizing. Je kunt ook aftellen naar de dag zelf natuurlijk en je klanten erbij betrekken. Het is een uitgelezen moment voor aandacht!

De verhuizing naar Mijnwebwinkel verliep makkelijker dan verwacht. Niet in de laatste plaats omdat we het verhuizen inmiddels wel in de vingers hebben misschien. Maar toch ;-) Op de website van Mijnwebwinkel vonden we een handige pagina als voorbereiding op de verhuizing. Het verbaasde het ons dat een aantal functies standaard waren bij Mijnwebwinkel terwijl we daar bij Shopify per functie soms $10 tot $25 per maand voor bijbetaalden. Zoiets simpels als een taal- en valutawissel bijvoorbeeld, dat was al een externe (!) plugin. Bij Mijnwebwinkel is dat standaard.

Wat we ook fijn vinden is dat je zelf handmatig aanbevolen producten kan toevoegen met een score. Op zich kun je dat automatisch laten gaan, naar mate je meer hebt verkocht, maar zelf producten bij elkaar zoeken vind ik persoonlijk beter. Je kunt namelijk veel handiger inspelen op je klant.

Wanneer je overweegt om met je webwinkel te gaan verhuizen, is het belangrijk om je wensen op een rijtje te zetten. Op basis van dit lijstje kun je het juiste webwinkelsysteem vinden dat bij jou past. Een goede service is hierbij van groot belang!

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.