start direct

Hoe je als webwinkelier online het beste kunt omgaan met de coronacrisis

DSC_8465_0.jpg

Helaas hebben we nog geen afscheid kunnen nemen van de coronacrisis en hoe het er nu naar uitziet zal dat ook wel even duren. Door deze pandemie is er een duidelijke verschuiving naar online aankopen zichtbaar, zoals je wellicht hebt gemerkt. Het is hierbij goed om te weten hoe je deze verkopen nog meer kunt boosten. Met wat extra aandacht voor bepaalde onderdelen kun jij namelijk het verschil maken! In dit blog geven we 5 tips om goed in te spelen op deze periode.

Tip 1: Gebruik social media voor bereik

Door de coronacrisis is er niet alleen een stijging te zien in online aankopen, ook het gebruik van social media is sterk toegenomen. Ideaal voor jou om je potentiële klanten te bereiken! Zorg dat je zichtbaar bent op je social media kanalen. Daarnaast heeft je doelgroep meer vrije tijd en daardoor meer tijd om content te bekijken en lezen. Men brengt over het algemeen meer en meer tijd door op internet. Door interessante content te delen op je social media kanalen, kan je je potentiële klanten sneller naar jouw webwinkel trekken.

Benieuwd hoe jij Social media het beste kunt aanpakken? Lees dat het blog: Haal in een korte tijd het meeste uit (social) media!

Tip 2: Flexibel zijn

Zorg voor flexibiliteit binnen je online webshop, zowel in bezorging opties als informatie over wijzigingen die plaatsvinden. Consumenten willen zelf bepalen waar en wanneer hun pakket geleverd wordt en willen van alles op de hoogte gebracht worden. Door gebruik te maken van pop-ups of banners op je homepagina kan je bijvoorbeeld aangeven welke bezorgopties er zijn of verwijzen naar de FAQ pagina waar je verder uitleg geeft over de consequenties met betrekking tot het coronavirus. Daarnaast trek je met het gebruik van pop-ups de aandacht van de klant, waardoor ze blijven hangen in jouw webwinkel. 

Benieuwd naar wat Pop-ups voor jou kunnen doen? Lees dan dit gastblog van Poptin.

Tip 3: Van offline naar online

Was jij van plan om een event te organiseren? Gooi je plannen niet in de prullenbak, maak er een online event van! Ondanks dat het niet altijd de ideale oplossing is, doet het goed aan je goodwill bij klanten én blijf je zichtbaar. Een online evenement kan in de vorm van een livestream, evenementen video of webinar. Zo hoeft niemand jouw nieuwe collectie of persoonlijke praatje te missen.

Tip 4: Klantenservice on point

Klantenservice heeft een grote impact op de ervaring van de klanten en dus ook op de reviews die je mogelijk ontvangt. Door ervoor te zorgen dat je klanten gemakkelijk alle belangrijke informatie als (gewijzigde) levertijden of meest gestelde vragen kunnen vinden, levert dit over het algemeen een positieve klantervaring op. 

Benieuwd hoe jij jouw klantenservice goed kunt inzetten? Lees dan dit blog!

Tip 5: Duidelijke communicatie

Wellicht het belangrijkste van allemaal, communiceer goed met je klanten. Direct en duidelijk communiceren op de website en social media is belangrijk. De tips die hierboven zijn gegeven kunnen alleen goed uitgevoerd worden met een goede communicatie. Als je communicatie binnen jouw webwinkel duidelijk is, wek je vertrouwen bij de klant op. Dit kan je doen door gebruik te maken van bijvoorbeeld: banners, blogs, pop-ups in je shop en deze content ook te plaatsen op je social media kanalen. Hierdoor weten de consumenten wat er speelt in jouw webwinkel en weten ze wat ze kunnen verwachten.

Kun jij nog wel wat meer tips gebruiken, hoe jij je webwinkel het beste inzet tijdens de coronacrisis? Download dan de gids: Zó ga je als (web)winkelier om met de coronacrisis.