Google Analytics voor je webshop – Deel 2: Analytics basics

12 juli 2016

Christian Waijers
Marketeer | Mijnwebwinkel

Google Analytics is een complexe tool, daardoor is de drempel hoog om ermee te beginnen. Jammer, want Analytics kan je enorm helpen met je webshop. In een reeks van 3 artikelen begeleid ik je door de Analytics en laat ik je zien hoe je jouw webshop ermee kunt verbeteren. In dit tweede deel duiken we de Analytics rapporten in.

Let op: In 2018 heeft Google Analytics een grote vernieuwing ondergaan. In dit blog zijn deze wijzigingen nog niet meegenomen. Het kan dus zijn dat sommige uitleg niet (meer) helemaal klopt. Een update van dit blog staat op op onze planning!

In deel 1 liet ik je zien hoe je jouw webshop aan Google Analytics koppelt en Analytics instelt. In dit deel gaan we je dashboard inrichten en bekijken we enkele basisrapporten.

Voordat we dieper de rapporten induiken, geef ik je een rondleiding door de Rapportage tab van Google Analytics. 

De menubalken links en bovenin vormen de navigatie binnen de Analytics rapporten tab. We beginnen daarom bij de rode rondjes:

  1. Het account, de property en weergave waarvan je de rapporten aan het bekijken bent. Door op de dropdown te klikken, wissel je snel van weergave.
  2. De 4 centrale tabbladen waarmee je door Analytics navigeert. Deze kennen we al van het vorige artikel.
  3. Dashboards -  Dashboards zijn bedoeld om je een overzicht te geven van de belangrijkste statistieken. Je kunt zelf dashboards naar eigen smaak inrichten.
  4. Snelle links – Dit is een nieuwe functie in Analytics. Je kunt er naar rapporten linken waar je veel naar kijkt, zodat je deze snel kan inzien.
  5. Informatiegebeurtenissen - Een overzicht van alle significante veranderingen die zich in je rapporten voortdoen. Google Analytics houdt in dit automatisch voor je bij. 
  6. Realtime rapporten – Hier vind je de actuele statistieken. Dus bezoekers die nu op je website zijn. Je kunt bijvoorbeeld zien waar ze vandaan komen en welke pagina’s ze op dit moment aan het bekijken zijn.
  7. Doelgroep rapporten - In dit rapport vind je alle kenmerken van jouw bezoekers. Je vindt er informatie over geslacht, leeftijd en interesses. Ook zie je van waaruit ze je site bezoeken, welke taal ze spreken, hoe vaak ze terug komen, welk apparaat en browser ze gebruiken, enzovoorts.
  8. Acquisitie rapporten – Deze behoren tot de belangrijkste rapporten. Ze geven inzicht in hoe je bezoekers op jouw site terecht gekomen zijn. Hier gaan we later dieper op in.
  9. Gedrag rapporten – Hier leer je hoe jouw bezoekers binnen je webshop navigeren. Welke pagina’s bezoeken ze? Hoe lang blijven ze op je site?
  10. Conversies – Dit zijn de laatste rapporten. Als je doelen en e-commerce tracking hebt ingesteld kun je hier zien hoe het met je verkopen gaat. Niet onbelangrijk natuurlijk.

In het screenshot hierboven is het rapport ‘Doelgroepoverzicht’ geopend. Verderop in het artikel ga ik daar dieper op in.

In Analytics kun je zelf meerdere dashboards inrichten. Standaard vind je er ‘Mijn dashboard’ met daarin enkele basisstatistieken.

Je kunt dit dashboard aanpassen en naar smaak herinrichten. Ook kun je nieuwe dashboards toevoegen en kant-en-klare dashboards importeren. Om het je gemakkelijk te maken, heb ik een uitgebreid E-commerce dashboard voor je ingericht. Het geeft je in één overzicht alle belangrijke gegevens van je webshop.

Het dashboard is zo opgezet dat de statistieken eigenlijk voor zich spreken. Elke statistiek linkt naar een rapport met meer diepgang. Zó voeg je het dashboard toe:

  1. Open de Solutions Gallery van Google Analytics
  2. Importeer het 'E-commerce dashboard' van Mijnwebwinkel
  3. Kies de weergave waar je het wilt gebruiken

That's it! Als je nu naar het Dashboard gaat zie je daar het 'E-commerce Dashboard' staan.

Goed, tijd om de rapporten in te duiken en te kijken hoe we de inzichten kunnen gebruiken voor je webshop.

Een van de eerste dingen die je wilt weten over je shop is hoeveel bezoekers je nu eigenlijk krijgt en wie zij zijn. Hiervoor gaan we naar de Doelgroep rapporten.

Het Doelgroepoverzicht geeft goed weer hoe een standaard rapport er in Analytics uitziet:

  1. Elk rapport bevat een datumselectie. Je kunt daarmee een periode kiezen en periodes met elkaar vergelijken. De gegevens in het geopende rapport hebben alleen betrekking op de gekozen periode.
  2. Met segmenten kun je een specifieke groep bezoekers uitlichten. Dit heet een segment. De gegevens in het rapport dat je bekijkt, hebben dan alleen betrekking op het segment. Standaard is het segment ‘alle bezoekers’ geselecteerd.
  3. In de meeste rapporten zie je een grafiek waarin de gegevens voor de geselecteerde periode worden getoond. In de dropdown links kun je selecteren van welke statistiek je de gegevens wilt tonen, bijvoorbeeld sessies, gebruikers of paginaweergaven.
  4. Onder de grafiek zie je enkele basisstatistieken. Overal in Google Analytics zul je zien dat er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen statistieken en dimensies.

Zorg ervoor dat je bekend bent met de betekenis van de statistieken en dimensies. Door je muis boven een statistiek te houden, verschijnt er een overlay waarin wordt uitgelegd wat deze inhoudt.

De belangrijkste statistieken zal ik alvast toelichten:

  • Sessies (hoger is beter): Élk bezoek aan je website wordt geteld als een sessie. Standaard start de sessie bij de eerste paginaweergave op je site en eindigt deze als de bezoeker je site verlaat of minstens 30 minuten achtereen niet meer actief is.
  • Gebruikers (hoger is beter): Voorheen heette dit ‘unieke bezoekers’. Elke keer als iemand jouw site bezoekt geeft Google deze ‘gebruiker’ een identificatienummer. De statistiek ‘gebruikers’ geeft het aantal gebruikers weer dat jouw site binnen de gekozen periode minimaal één keer heeft bezocht.
  • Paginaweergaves (hoger is beter): Elke keer als iemand een pagina bezoekt, bijvoorbeeld via een link of door deze te refreshen, telt dit als één paginaweergave.
  • Bouncepercentage (lager is beter): Geeft het percentage sessies weer waarbij de gebruiker jouw site direct weer heeft verlaten na het bezoeken van één enkele pagina.

Verkoop je veel verschillende producten dan zie je graag veel pagina’s per sessie en een lange gemiddelde sessieduur. Dit betekent dat gebruikers doorgaans veel tijd besteden in je webshop en daarbij veel pagina’s bekijken. En hopelijk zijn het zowel kijkers als kopers ;) Daarover later meer.

Ook het bouncepercentage is een belangrijke statistiek. Verlaten veel gebruikers na het bekijken van één pagina meteen je site, dan kàn dat iets zeggen over de kwaliteit van die pagina en van je website als geheel.

Wat is een goed bouncepercentage? Dat is erg lastig te zeggen. Dit verschilt namelijk enorm per type website. Op een reissite klikken bezoekers veel door, terwijl op een webblog vaak juist maar één artikel gelezen wordt.  Het gemiddelde percentage zegt bovendien erg weinig, omdat het eigenlijk een pagina-statistiek is. Het bouncepercentage van je homepage kan bijvoorbeeld 20% zijn (erg laag) terwijl dat van een productpagina wel 70% is (erg hoog). Bij een gelijk aantal bezoeken is het gemiddelde dan 45%. Dat zegt weinig over de kwaliteit van beide pagina’s.

Je bent dus gewaarschuwd, maar ik snap dat je jouw bouncepercentage graag wilt vergelijken :) Daarvoor gaan we naar Benchmarking » Kanalen.

Niemand heeft zoveel informatie over websites als Google. Als je bij het aanmaken van je property een vinkje hebt gezet bij ‘Benchmarking’, zie je in dit rapport de statistieken van vergelijkbare sites. Zie je hier niets? Pas als je jouw eigen cijfers deelt met Google krijg je toegang tot de benchmark. Zo gaat dat.

Belangrijk is dat je bovenin je branche, land en website grootte selecteert. Je krijgt dan een eerlijke vergelijking. Onder de grafiek zie je een tabel met cijfers. Bovenin deze tabel vind je jouw bouncepercentage en zie je hoeveel dit afwijkt van het gemiddelde in de benchmark.

Doet je site het niet goed in de benchmark? In mijn volgende artikel gaan we kijken hoe we jouw bouncepercentage kunnen verlagen.

Laten we eens gaan kijken wat voor een bezoekers er op je website komen. Als je bij Doelgroep naar Demografie » Overzicht gaat, worden je bezoekers ingedeeld naar leeftijd en geslacht. 

Zie je hier niets? Zorg er dan voor dat Demografische en Interesse raporten zijn ingeschakeld voor je weergave en dat je Remarketing en Rapportage functies voor advertenties activeert in je property.

Let op: Als je Remarketing activeert, moet je volgens de wet eigenlijk een cookiemelding op je website tonen.

Naast het standaard segment ‘Alle gebruikers’ heb ik het segment ‘Converteerders’ toegevoegd. Als je dit doet, zie je niet alleen alle bezoekers maar ook specifiek de bezoekers die iets kochten.

  1. Klik naast het segment ‘Alle gebruikers’ op het + teken
  2. Selecteer het segment Converteerders
  3. Klik op Toepassen

Zo zien we dat hoewel het overgrote deel (69%) van de bezoekers vrouw is, maar dat mannen in verhouding veel vaker iets kopen (42%). Nuttige informatie. Hiermee kun je bijvoorbeeld rekening houden als je bijvoorbeeld gaat adverteren.

De Interesses rapporten groeperen je bezoekers in interessegroepen. Ook dit kan handige informatie zijn voor je marketingactiviteiten.

Een ander nuttig rapport vind je bij Mobiel » Overzicht. Je ziet daar precies welk deel van je bezoekers jouw webwinkel bekijken op een desktop, tablet of mobiel toestel. Zie je bij een apparaat een hoog bouncepercentage? Dan kan dat betekenen dat jouw webshop daar niet goed op wordt weergegeven. Krijg je veel mobiel verkeer, dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt voor een responsive webshop.

Je zult zien dat de conversieratio bij desktop altijd het hoogst is, gevolgd door tablet en mobiel. Dit is normaal en zal de komende jaren steeds meer naar elkaar toe groeien.

Hopelijk heb je met dit artikel goede basiskennis opgedaan van Google Analytics. In het volgende deel gaan we kijken naar de rapporten Acquisitie, Gedrag en Conversies. Vooral de Gedrag rapporten kunnen je helpen om je webshop te verbeteren.

In de tussentijd is het slim om zelf alvast de verschillende rapporten te verkennen en je te verdiepen in alle statistieken en dimensies.

Heb je vragen over dit artikel? Laat het me weten!